På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Kesyrgyt

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
När man börjar sälja nånting NeoDynamics 21-04-22 18:00
Fun-dementa Norwegian Air Shuttle 21-04-15 11:27
Dålig nyhet Norwegian Air Shuttle 21-04-14 10:39
Egentligen faller bitarna på plats. Renewable Energy Corporation ASA 21-04-13 18:57
Kan det vara det vi åker upp på? Renewable Energy Corporation ASA 21-04-13 16:29
Lite mer detaljer om Violet Power Renewable Energy Corporation ASA 21-04-07 13:09
Det var inget... Renewable Energy Corporation ASA 21-04-06 13:46
Handelsstopp? Renewable Energy Corporation ASA 21-04-06 11:12
Termination... Renewable Energy Corporation ASA 21-04-06 09:41
Brukar inte Arctic ligga lågt med sina riktkurser? Renewable Energy Corporation ASA 21-03-26 09:22
Skojar du eller? Sealwacs 21-03-23 10:39
Fortsättning Renewable Energy Corporation ASA 21-03-19 15:44
Jag vet en som kan alla svar Renewable Energy Corporation ASA 21-03-19 15:28
Varför är det så viktigt att veta? Renewable Energy Corporation ASA 21-03-19 09:52
Kiselpriser upp i Kina Renewable Energy Corporation ASA 21-03-18 15:07
1/36 »
NeoDynamics / När / När man börjar sälja nånting
idag 18:00
... istället av att skriva bara om fördelar.
2021-04-15 11:27
...skall det heta kanske. Glöm fundamenta - nu är det Facebook, discord m.fl., inte minst detta forum som driver kurser... tyvärr. Man kan försöka hänga med, eller acceptera stabilitet i större bolagen.
2021-04-14 10:39
Utspädning brukar inte vara bra för befintliga aktieägare. Speciellt när man pratar om andelen om ca. 4% av nuvarande värdet. Vad kan aktien vara värt då? 60kr (dagens kurs) x 0,04 = 2,4kr?
2021-04-13 18:57
Nånting man funderade över att det torde vara möjligt. Man tillverkar ju glasrutor på liknande sätt. Skulle själv göra det, men jobbar på fel ställe :)
Men detta kommer nu från ett amerikanskt bolag. Är gapet mellan polysilicone och solpaneler ifylld redan nu? I så fall behöver inte USA importera solceller. Billigaste sättet att tillverka wafer, behovet på råvara minskat med 50%, lägsta koldioxidavtryck.

https://1366tech.com/technology/

Lägger man till FBR-process till ekvationen får man plötsligt världens billigaste solpaneler med minsta möjliga koldioxidavtryck. Det kommer bra tider för REC, inte bara tack vore batterier.

Det kommer bra tider för REC inta bara tack vore batterier.

P.S.
NexWafe i Tyskland håller på med lite liknande grejer när det gäller mono-grade Silicon.
2021-04-07 13:09
Nu sägs det att VP bygger fabrik i Moses Lake, men inte vid RECs fabrik.

https://www.solarpowerworldonline.com/2021/04/rec-silicon-and-new-u-s-solar-cell-company-violet-power-end-partnership-before-it-even-began/

Försöker man komma in på violetpower.us så finns det bara inloggning. Nånting skumt är det med det företaget. Samtidigt försöker VP skylla på REC att de inte tillverkar kisel i ML, men det visste de väl från början? Jag tror det är bara bra för REC att de valt annan väg nu. Kärringar från VP kanske har kommit på att de skall ha mono-grade kisel... eller vill inte betala royalty till Konstanz.
2021-04-06 13:46
konstiga, missvisande meddelanden på Avanza...
2021-04-06 11:12
Ser det ut som...
2021-04-06 09:41
Violet Power är ett start-up-bolag, som kanske har problem med tekniken. Det skulle jag läsa mellan raden. Att man ger upp strategiskt samarbete betyder inte att VP kan inte köpa kisel från REC i framtiden, men REC vill koncentrera sig på etablerade aktörer som kunder. Det låter också lite som så, att Biden förbereder strängare policyn när det gäller supply chain och tillverkning av solpaneler med låg koldioxidavtryck - inom kort. Jag tror att det kommer fler positiva nyheter snart.

Red: Jag tycker att USAs regering ser till at det finns wafer-kapacitet i US snart.
Redigerades 2021-04-06
Renewable Energy Corporation ASA / Brukar inte Arctic ligga lågt med sina riktkurser? / Brukar inte Arctic ligga lågt med sina riktkurser?
2021-03-26 09:22
Jag undrar bara - förut hade Arctic riktkurs 19NOK och vi såg kursen stiga mot 24kr. Nu säger Arctic 28NOK, samtidigt som det finnas flera andra som säger mist 45NOK. T.o.m. såg vi en optimist med riktkurs 108NOK. Fast det händer inte mycket nytt, eller det händer mycket, men bolaget är inte så hett på att kommunicera. Det är nog bättre så än t.ex. Powercell som går upp och ner hela tiden just p.g.a. att man kommunicerar minsta lilla samarbete med stora aktörer. Vi kanske ser 35NOK till sommaren ändå.
2021-03-23 10:39
.
2021-03-19 15:44
det blir någon sorts time-out när man håller på för länge med ett inlägg. Kanske bara på min dator.

Mer funderingar angående blankning:

Från det jag har sett rapporteras ändringar på listan varje dag. Däremot tror jag inte att man måste rapportera om man säljer och köper flera gånger om dagen, vilket säkert pågår varje dag. Om vi fortsätter på detta spår - om man säljer alla sina lånade miljoner aktier och köper tillbaka samma dag, så ser vi ingen ändring på listan. När man lånar aktier, betalar man räntan precis som när du lånar pengar från banken. Ibland är kan det vara ganska hög ränta typ över 100%, om det finns många som vill låna. Förstår inte riktigt vad menas med att aktier inte finns på marknaden. Bara för att de är blankade? Eller lånade men inte sålda ännu? De är ju alltid någonstans. Jag har också aktier som jag inte säljer - kan man då säga att de inte finns på marknaden? I så fall är oftast 95-99% av aktier åtillgängliga - omsättning brukar inte vara hög varje dag.
2021-03-19 15:28
...heter Google och svarar säkert bättre än mig ;). Brydde mig aldrig mycket om blankning ärligt talat och vad andra skriver om det. Om jag skrev om det någon gång, var det bara för att jag var förvånad att man vågade blanka just i REC i nuläget. Exepelvis Blackrock som inte köpte tillbaka när kursen var runt 2NOK. Det jag vet är att man måste låna aktier först. Man måste "äga" en aktie för att kunna sälja den. När man lånar aktier, betalar man räntan precis som när du lånar pengar från banken. Ibland är kan det vara ganska hög ränta typ över 100%, om det finns många som vill låna.
Redigerades 2021-03-19
Renewable Energy Corporation ASA / Voleon drar ned på blankning / Varför är det så viktigt att veta?
2021-03-19 09:52
Du vet inte ändå vad den verkliga blankningen är, eftersom man behöver inte rapportera om man ligger under 0,5% av antalet aktier. Jag kan göra en lista på minst 10 blankare som har varit aktiva den senaste tiden i REC och du kan räkna med att de fortfarande har blankat allt mellan 0-4,9% utan att de syns på listan.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -