På Avanza använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Deal

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Order - Fokusområde? Nexam Chemical Holding AB 19-05-24 16:54
Du hittar info om optioner i kallelse till årsstämman Nexam Chemical Holding AB 19-05-14 07:24
Grafen Nexam Chemical Holding AB 19-05-11 17:50
Sorry Nexam Chemical Holding AB 19-05-08 22:05
"Utveckla bolaget" Nexam Chemical Holding AB 19-05-08 22:03
DIAB, PET och Incitamentsprogram Nexam Chemical Holding AB 19-05-08 09:49
Inbjudan till morgondagens presentation av Q1? Nexam Chemical Holding AB 19-05-06 15:34
SABIC omsättning 2018 Nexam Chemical Holding AB 19-05-06 12:10
Årsredovisning Zanzibar Nexam Chemical Holding AB 19-05-05 17:29
Tydligt besked om "snabb tillväxt" tack! Nexam Chemical Holding AB 19-05-05 14:13
Tack Cuffen för förtydligande Nexam Chemical Holding AB 19-04-22 10:39
Bra info Blofeld + fråga till belackarna Nexam Chemical Holding AB 19-04-16 16:49
Johnells och Cuffen - Fulltankad Nexam Chemical Holding AB 19-04-14 22:20
ENS Nexam Chemical Holding AB 19-04-05 10:52
Väl medveten om formatet på Nyhetsbrevet Nexam Chemical Holding AB 19-03-26 12:05
1/13 »
Nexam Chemical Holding AB / RÖR order / Order - Fokusområde?
2019-05-24 16:54 IP: EZEGL50hS
Tack Börstörst för dina reflektioner angående ordern om 1,1 MSEK som kom i veckan.

Jag håller med om att det är lite underligt att det här PM:et inte säger något om vilket fokusområde det gäller.

Jag tror det är ett medvetet val från ledningens sida. Nexam kanske har förhandlingar eller liknande på gång inom samma marknadssegment t.ex.?

Jag tolkar den utlämnade informationen om fokusområde positivt.
Nexam Chemical Holding AB / Nya optioner / Du hittar info om optioner i kallelse till årsstämman
2019-05-14 07:24 IP: vGk8q/hlW
2019-05-11 17:50 IP: 9iJADhKtS
Nexam m.fl. får ytterligare finansiering avseende Grafen. Första projektet verkar ha avlöpt väl med intressanta resultat:
https://siografen.se/project/grafenmodifierade-kompositer-for-langtids-och-hogtemperaturapplikationer-ii/

Det är medvind för Nexam nu!
2019-05-08 22:05 IP: 2ZA3yyW4d
Menade förstås Börstörst
2019-05-08 22:03 IP: 2ZA3yyW4d
Tack Blofeld för att du lyfte fram den formuleringen från Q1:an!

Helt enig - MYCKET intressant!

Ser fram emot stämman!
Nexam Chemical Holding AB / DIAB / DIAB, PET och Incitamentsprogram
2019-05-08 09:49 IP: 7TTpIqxFa
Tack Cuffen an g DIAB. Vindkraft driver tydligt OET-skums marknaden framåt! Ta gärna del av annan info om Vindkraft t.ex Vestas försäljning senaste åren.

Det här kommer bli väldigt bra för Nexams del!

Någon mer än mig som funderar på om Nexam "medvetet" här och där valde att tona ner Q1 något? T.ex var väl totala rörelseintäkterna ca 38 MSEK med en tillväxt på 25% mot Q4? Kan det hänga ihop med teckningsoptionerna vars strike price väl fastställs under maj? Här finns gissningsvis incitament att hålka ner kursen ett tag till?

Dessutom är det väl en klassiker att en ny VD håller igen på siffrorna första kvartalet som hen rapporterar , för att sedan bre på så mycket som möjligt.

Tror vi kommer få en positiv utveckling av nyheter, kurs etc i närtid.
Nexam Chemical Holding AB / Inbjudan till moegondagens presentation? / Inbjudan till morgondagens presentation av Q1?
2019-05-06 15:34 IP: 6Y/MFVshf
Jag kanske missat något i nyhetsflödet men bör det inte komma en inbjudan till morgondagens presentation av Q1-rapporten närmaste timmen?

Brukar väl normalt komma senast lite efter lunch dagen innan kvartalsrapporten presenteras?
Redigerades 2019-05-06
2019-05-06 12:10 IP: 6Y/MFVshf
Tack Hofb och jbjb för mycket intressanta inlägg om patent samt Clariant och SABIC.

Jbjb - inget negativt från min sida, vill bara förstärka det du säger. Jag får det till att SABIC omsatte ca 430 miljarder SEK, dvs än bättre. Rapporten för 2018 angav en omsättning på 169,09 Riyal (SAR). Dagens valutakurs är 2,56. SAR/SEK

Håller med dig jbjb - Nexam är hyperintressant att följa. Ser fram emot morgondagens rapport och framtiden!

www.sabic.com/en/news/17344-sabic-reports-2018-net-profit-of-sar-21-54-billion
Redigerades 2019-05-06
2019-05-05 17:29 IP: 6Y/MFVshf
Jag pratar om Årsredovisningen och Framvagnen, i första hand VD-ordet. Jag pratar inte om Bakvagnen (RR, BR etc ) och inte heller Bokslutskommuniken.

Menar du på fullaste allvar att VD ordet är skrivet av Spetz när de inleds med bild Johan Arvidsson och är undertecknat av Johan Arvidsson? Dessutom brukar ju Årsredovisningen skrivas och publiceras på vårkanten för de flesta bolag som har ett obrutet räkenskapsår. Menar du att Spetz kvarstod i bolaget för att skriva VD-ordet och övriga delar av framvagnen, där VD-ordet dessutom är undertecknat av Arvidsson?

Vänligen utveckla var du har fått den informationen att det är Spetz som ligger bakom VD-ord och övriga delar framvagn i Årsredovisningen? Det är i så fall mycket intressant.
Redigerades 2019-05-05
Nexam Chemical Holding AB / Tydligt besked om "snabb tullväxt" tack! / Tydligt besked om "snabb tillväxt" tack!
2019-05-05 14:13 IP: 6Y/MFVshf
På tisdag hoppas jag Johan Arvidsson har slipat rejält på presenrationen av Q1-rapporten. Efter en trevande start med Q4:an så har Arvidsson i mitt tycke gjort hysat bra ifrån sig i Nyhetsbrevet och Årsredovisningen.

Nu bör Arvidsson ta tillfället i akt och på ett tydligt sätt förklara de mycket intresseväckande ordvalen i senaste PM:et avseende t.ex. "Snabb tillväxt." Om det finns substans i de ordvalen bör han förtydliga och guida hur Q2 och ev. om möjligt resan framåt ser ut. Nexam måste bli konsekvent och mer framåriktad i sin kommunikation, så nu när Nexam signalerar snabb tillväxt bör de ta tillfället i akt att tydligt kommunicera mot marknaden vad det innebär. Säger man A bör man också säga B.

Även Holm verkar ju bilateralt kommunicerat med enskilda aktieägare att Nexam nu lyfter vilket gjorts publikt via jbjb:s inlägg.

Så med andra ord utgår jag från att Arvidsson och Holm med flera i ledningen för Nexam nu kommunicerar på ett mycket tydligt sätt på tisdag, så att budskapen hänger ihop på ett konsekvent sätt i enlighet med tidigare besked under 2019.

Hoppas också att Styrelse och Ledning tydligt förstår att de bygger upp en förväntansbild om utfallet under året hos ägarna, genom sina ordval.
Redigerades 2019-05-05
Nexam Chemical Holding AB / Pålägg och marginal. / Tack Cuffen för förtydligande
2019-04-22 10:39 IP: iboWaovP/
Tack Cuffen för att du förtydligande om att det du vill uppmärksamma aktieägarna om inte är utspädningen i sig, utan risken för att ägarbilden kan komma att förändras och att emissionen kanske i värsta fall syftar till att åstadkomma det, där nästa steg i värsta fall är ett bud på bolaget till en låg premie från de största ägarna för att sedan avnotera Nexam och kamma hem vinsterna utan att vi småsparare får delta i den skörden.

Det finns exempel på detta som förskräcker. T.ex. Cherry. Småspararna är med och finansierar uppbyggnaden av bolaget, men när det är dags att skörda en fantastisk potential läggs ett bud från storägarna och bolaget avnoteras Se X antal inlägg på Forumet avseende Cherry.

Jag hoppas och tror verkligen att det enbart är positiva intentioner bakom Nexams emissionsbemyndigande, men jag tror småsparana bör ta till sig av det som Cuffen förmedlar och delta i stämman. Det bör väl dels se till att en sådan eventuell stor emission sker med företrädesrätt och inte är en riktad emission, och/eller att en större emission som syftar till förvärv föregås av en extra stämma.

Om emissionen syftar till att öka rörelsekapitalet är frågan om andra alternativ utvärderats t.ex. credit lines?

Jag vill absolut inte bromsa en expansion, tvärtom så är jag den första att både applådera oc delta i en sådan emission, men jag vill först få korten på bordet om vad ändamålet för en sådan eventuell stor emission verkligen avser. Jag är inte bekväm med svepande standardformuleringar i kallelsen till stämman när nu bemyndigande är radikalt större än i de senaste årens kallelser till stämmorna. Korten på bordet läggs upp via PM och kallelse till extra stämma med en positiv dagordning där det är tydligt att emissionen avser expansion tack vare ökad orderingång/nya kunder etc.

Värt också att en gång till fundera kring varför både CEO och CFO på kort tid lämnar samt ändringar i valberedning och styrelse. I bästa fall helt naturliga och positiva skäl. I värsta fall för att en ändrad ägarbild är på gång och som endast blir positiv för ett fåtal

OBS! Jag är inte negativt inställd till Nexam, dess ledning eller styrelse, men jag tror att det är bra om vi småsparare så långt som möjligt försöker gardera oss mot negativa scenarion genom att aktivt utnyttja vår rätt att föra upp punkter på stämman och rösta.

Cuffen, jag har tagit del av dina initierade inlägg under många år i många olika Forum - inte bara Nexam. Jag vet mycket väl att du har en mycket god kunskap om finans, redovisning, nyckeltal samt även Corporate actions t.ex. emissioner. Så det var synd att se att några tolkade ditt första inlägg som brist på kunskap. Men bra att du förtydligande vad frågan egentligen handlar om dvs en ändring av ägarbilden som i värsta fall kan bli negativ för alla småsparare.

Som alltid:
Ler"s hope för the best, but plan för the worst
Nexam Chemical Holding AB / För tillfället årslägsta 7,34 / Bra info Blofeld + fråga till belackarna
2019-04-16 16:49 IP: paEOAqZmO
Tack info för bra och intressant info. Du har haft rätt förr så det här var välkommet!

Så dök olyckskorparna upp idag när agendan förr stämman presenterades, trots positiva och intressanta signaler. En fråga till er; Mats Persson som är COO på DIAB är föreslagen till styrelsen. Bör inte han om någon ha kännedom hur Nexams produkter står sig i konkurrensen? Eller menar ni att en så senior person huvudlöst kastar sig in i ett styrelseuppdrag i ett bolag som inte har produkter som enligt er håller måttet och som han då rimligen borde känna till i så fall
Nexam Chemical Holding AB / Metal replacement. / Johnells och Cuffen - Fulltankad
2019-04-14 22:20 IP: r7eb3fE4L
Bra skrivet Cuffen. Nexam har aldrig befunnit sig i bättre position, dessutom en rad trender som går Nexams väg:
- Vindkraftverk, leverantörerna t.ex. Vestas, slår försäljningsrekord varje år
- Recycling, lagkrav angående återvunnen plast kommer på bred front. Miljön berör oss alla
Flyget är ifrågasatt lättare material minskar bränsleförbrukning men ställer höga krav på materialen som ersätter metall
- Rör samt annan infrastruktur är eftersatt i många länder. Billigare och hållbarare material krävs
- Nya material kommer - grafen, plast ersätter metall. Bioplaster
- Vilbara skärmar. De globala mobiltillverkarna måste hitta nya driver för din affär. Vilbara skärmar innebär ett stort teknikskiften där alla måste vara med
3D printimg av t.ex. reservdelar till bilar, ger stora kostnadsbesparingar och minskar kapulbindning när leverans kan skejust-in-time
- osv.

Johnells -även mitt innehav börjar bli omfattande, men jag känner mig trygg och hoppas kunna tanka mer.
2019-04-05 10:52 IP: 1px6NV0YI
Enskilda ENS, dvs SEB mäklare 75000 aktier internt nu på morgonen..

Intressant med tanke på att handeln under många av handelsdagarna under april och Q1 varit väldigt stillsamma med låg volym. Dessutom börjar väl snart tysta perioden?

Kan det här hänga ihop?
Nexam Chemical Holding AB / Nyhetsbrev? / Väl medveten om formatet på Nyhetsbrevet
2019-03-26 12:05 IP: bVNbT39wj
Jag är väl medveten om att nyhetsbrevet inte är ett PM. Likväl har Spetz i flertalet nyhetsbrev lyckats leverera intressant information kopplat till fokusområdena.

Till exempel innehöll Spetz Sommarhälsning 2018 (Jag vet - inte ett nyhetsbrev, men liknande format) mycket intressant information om till exempel vikbara skärmar i samarbete med Evonik/Virginia Tech, 3D- printing av komponenter till fordonsindustrin

Jag hoppas Arvidsson tar intryck av liknande delar i tidigare nyhetsbrev/ "hälsningar".

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -