På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Gösses

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Angående NE Respiratorius AB 21-04-14 13:38
Angående TA på denna typ av aktie Swedish Stirling 21-03-02 10:01
Angående isolering Svenska Aerogel H. 21-02-23 10:02
Vad yrar du om ;) Svenska Aerogel H. 21-01-21 11:37
Angående Royalty Respiratorius AB 20-12-11 10:22
Ang TA Respiratorius AB 20-12-01 12:16
Angående värderingar Respiratorius AB 20-11-20 10:52
Angående Aerogeler Svenska Aerogel H. 20-11-17 12:32
Man funderar lite.... Saniona AB 20-10-15 12:07
Blev lite intressant Saniona AB 20-10-12 09:05
Det är självklart lockande Saniona AB 20-09-11 13:44
Så Chefen för 2a AP fonden har ingen koll?? Saniona AB 20-09-11 13:32
Detta bolag är förutom intressant i sig själv... Bioextrax 20-09-03 12:19
Vad det gäller värderingen Saniona AB 20-08-27 10:18
Förövrigt Saniona AB 20-08-27 10:10
1/6 »
Respiratorius AB / Angående NE / Angående NE
2021-04-14 13:38
Kan inte ni som inte förstår eller kan något om den här typen av bolag FRÅGA istället för att komma med påståenden som inte tillför något...
Att göra en NE just nu är förstås fördelaktigt och skapar ett betydligt högre värde än de pengar man tar in. Det kan vara så att man vill ta produkten längre för att nå rätt prissättning (spekulering). Snart nog kommer vi få en tydligare förklaring av BOLAGET...
Swedish Stirling / Sälja billigt!! / Angående TA på denna typ av aktie
2021-03-02 10:01
Är enligt mig helt ointressant eftersom bolaget har så enormt många okända kurspåverkande händelser framför sig. Att försöka hitta matematiska /psykologiska mönster som förklarar en framtid är inte möjligt och mer troligt att man blir lurad att agera.

Att TA kan fungera mellan rapporter på stora etablerade bolag med rimligt förutsägbara flöden av affärer och händelser är en helt annan sak. Tycker jag mvh.
Svenska Aerogel H. / Villan och puts / Angående isolering
2021-02-23 10:02
I de fall där det är renovering/energibesparnade åtgärder i befintligt bestånd.

Blir lite svårt att jämföra isolering på ditt sätt. I verkligheten så kräver stenull förutom tjock vägg, plast eller motsvarande ("skapa dunjacka") annars har stenull inte den isoleringsförmågan och den måste byggas in i väggen vilket är ett dyrare och mer inversivt ingrepp i byggnadens konstruktion.

Pur isolering ger tunn vägg lika med fler kvadratmeter per våning med samma byggyta. (sth 100000 kr kvm, 6kvm extra motsvarar 600000 kr högre försäljningsvärde). Fortfarande dyrare eftersom det också kräver mer inversivt ingrepp i byggnadens konstruktion. Dyrare större risk under byggtid.

Puts läggs på utsida minimalt ingrepp i byggnadens konstruktion, betydligt billigare och klart mindre risk för fördyringar under byggtid. Om pris är rätt så är det ett extremt tilltalande alternativ för fastighetsägare.

Om jag byggde nytt skulle jag deffinitivt använda den putsen på huset/fastigheten. helst tillsammmans med pir isolering..Förhållandevis billigt med trästomme. Extremt bra men lite dyrare, platsgjutna väggar med pir på utsidan och sen puts med Quartzene.
Svenska Aerogel H. / Troll / Vad yrar du om ;)
2021-01-21 11:37
Det är inte 30% upp, den återhämntar sig med 30% den dagen, den har inte kommit tillbaka till den bolagsvärdering den en gång hade. Så tills den gör det så är det återhämntning och inte uppgång, även om det kan vara så på personnivå. hattandet på denna nivå betyder att marknaden har svårt att värdera bolaget. Vi får se. Denna aktie har enligt mig en extrem potential som vi inte har sett ett dugg av än..........
Respiratorius AB / Angående Royalty / Angående Royalty
2020-12-11 10:22
Det finns som jag hittar är en avhandling med 2 olika förföranden och ett tillägg för Royaltyavtal:
-Baserad på nettoförsäljning där royaltyn utgår med en fast procentsats av nettovärdet av
licenstagarens försäljning.
-Baserad på fast royaltysats och utgår med ett fast belopp per tillverkad eller såld enhet.
Tillägg:
-Minimi royalty som används som komplement till löpande royalty
Oavsätt så är alla inne och gissar tills att ett avtal är undertecknat. Jag hoppas det blir ett strålande avtal...Bolaget är enligt mig lågt värderat utifrån dess potential.
2020-12-01 12:16
Det är svårt att använda TA på en aktie som väntar på att något ska hända, där det riktiga värdet inte är synligt till avtalet blir känt. Om TA ger en indikation på vilket håll kursen är på väg utifrån de historiska rörelserna så tar den inte hänsyn till plötsliga händelser. Jag skulle inte bry mig om TA i den här typen av bolag. Det intressanta är bolagets värdering vid kommande affär. Affären kommer att leda till en ny värdering av bolaget som inte TA kan beskriva...
Respiratorius AB / Angående värderingar / Angående värderingar
2020-11-20 10:52
Att ge bolaget en värdering på dom grunderna (ni under som resonerar kring värde) anser i varje fall jag är helt fel. Vilket bolag som delar ut 3-5kr värderas till 8 - 10kr???
Värderingen av ett bolag på börsen kan ske på många olika sätt, speciellt när det är ett forskningsbolag. Hur stor är affären för bolaget och vad generar det i värde på börsen. om utdelning skulle hamna på 3-5 kr så kommer bolaget värderas upp betydligt mer än vad ni skriver. Värdet av affären spelar roll för hur värderingen kommer att se ut efter utdelningen vilket blir den mest begränsande faktorn när affären blir känd.
Svenska Aerogel H. / Angående Aerogeler / Angående Aerogeler
2020-11-17 12:32
Jag valde att investera i detta bolag pga en doktors avhandling som pekade på att aerogeler kommer att finnas i de flesta material år 2050. Eftersom detta bolag ligger i framkant och har en produkt som bevisligen fungerar som den ska så är det bara frågan om bolagsledningen lyckas skapa en lönsam affär. Det kommer att vara lite trevande i början. Det kommer med stor sannolikhet framgångar eftersom energikraven på byggnader, fordon, måste energieffektivisera. Då är denna produkt rätt. Om än lite tidigt i taiming. Om bolaget får igång affären så blir det en stor spelare internationellt. Samma som Powercell, Bioextrax, Swedish sterling, mm. Men när man bryter ny mark så är vägen sällan rak!
Saniona AB / Man funderar lite.... / Man funderar lite....
2020-10-15 12:07
Med stark kassa, omtalade välmående projekt, spännande läkemedel som kan få volym "spinoffer" , värderingar på 72kr. etc. etc.

Varför hålls kursen nere? är det ett fientligt uppköp på gång, sitter man i förhandlingar om uppköp och vill hålla kursen lågt för att från en låg kurs lägga på 40% men ändå hamna under värderingen och därmed lätt få finansiering till köpet?
Blir bara lite fundersam när starka fundamenta åsidosätts och kursen hålls nere. Själv har jag mer än dubblat mitt innehav under denna tid....
Saniona AB / Blev lite intressant / Blev lite intressant
2020-10-12 09:05
Om FDA oroar sig för läkemedlets spridning till den del av befolkningen som lider av fetma 1/3 del eller så.. Så innebär det också att det är en potentiell kundgrupp med endast en mindre modifiering eller mängden medicin. Om den går att använda för den 2 miljarder överviktiga delen av mänskligheten så är möjligheterna extremt STORA!
Saniona AB / Det är självklart lockande / Det är självklart lockande
2020-09-11 13:44
att göra som 2 ap fonden, när man sålt av 2 tredjedelar så har man "fått" 1/3 av aktierna gratis, samtidigt som man fick lite pengar över i kassan. Ingen risk bara stor chans till höga vinster. Troligtvis dessutom premie grundande för ledning eller??
Men det är väldigt oetiskt av 2 ap fonden att göra på detta vis. VD borde sparkas för att kunna återfå en aning kredabilitet.
Saniona AB / Så Chefen för 2a AP fonden har ingen koll?? / Så Chefen för 2a AP fonden har ingen koll??
2020-09-11 13:32
När ap fonden beslutade om att delta i denna förmånliga emmision så är det omöjligt att dom inte förstod att mängden aktier i sverige skulle överskridas. Det visar i så fall på allvarliga brister i kompetens. Vilket borde göra staten väldigt oroliga över vad det är för pajasar som styr ap fonden som inte kan räkna +.
Aktiemarknaden är till för att kapitalisera bolag som ska ge framtida avkastning. Den här typen av girigt betende är det som förstör för alla inklusive de bolag som de investerar kortsigtigt i. Om Saniona vetat att detta skulle bli utfallet är jag säker på att man valt en annan investerare.
2 ap fonden, tänk om, gör rätt!
Bioextrax / Biotech bolagens motsvarighet till powercell / Detta bolag är förutom intressant i sig själv...
2020-09-03 12:19
Ett mycket intressant bolag för befintliga företag inom renhållnings och återvinningsbranchen. En så länge en "mumsig liten kaka" att köpa in. Så förutom den stora chansen att bolagets egen affär har alla förutsättningar att bli väldigt lönsam, så är risken också stor för uppköp. Oavsett så är framtiden för detta bolag enligt mig väldigt ljus, men resultatet av framstegen kommer än så länge inte synas på ett tag i kassan, så ta det lungt, köp på er om ni kan, det gör jag.
2020-08-27 10:18
Oavsätt om bolaget sitter på ett kapital som motsvarar 11 kronor, så bidrar det bara en del till värderingen. Man kan värdera bolaget på två sätt det ena efter verkligheten just nu, vilket i så fall skulle vara anledningen till fallet, men så värderar man inte forsknings/förhoppningsbolag på börsen. Värderingen bygger till störst del på den förväntade affären och utsikterna att nå dit. Därav redeyes värdering 40-140 med bas 80.
2020-08-27 10:10
så köper jag på mig, sällan hittar man biotech med så bra utsikter....

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -