ad rem

Profilbeskrivning

Köper stora poster lite för dyrt och säljer efter uppgång lite för billigt. Äger och jobbar i aktiv swingtrading 10-15 aktier samtidigt i två portföljer. Favoriter är Nokia, SSAB, Axfood, SEB, Nordea, Skanska, Boliden,Trelleborg, SCA, Resurs Holding, H&M, Creades, Tele 2, Beijer Alma, Castellum.
Har även en utvecklingsportfölj bestående av Nexam, Fingerprint och Kancera I denna portfölj ligger jag back i Nexam men det hoppas jag skall rätta till sig under kommande år.....
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Konsolidering nu Nexam Chemical Holding AB 19-08-21 17:13
LarsX - Strategisk utveckling? Nexam Chemical Holding AB 19-08-21 15:28
Varför? Nexam Chemical Holding AB 19-08-21 14:08
I väntan på ....vadå? Kancera AB 19-08-20 18:12
Bottennivåer - fyndköp! Beijer Alma 19-08-20 14:03
Presentationen Nexam Chemical Holding AB 19-08-20 11:54
Kursen/TA/TMB/RÖR Nexam Chemical Holding AB 19-08-20 10:29
Helt OK med hopp om framtiden.... Nexam Chemical Holding AB 19-08-20 09:38
TMB Nexam Chemical Holding AB 19-08-19 17:18
Börjar bli dyr Tele2 19-08-19 12:43
Swerider Kancera AB 19-08-19 12:09
VD:s heder och kommande avtal... Kancera AB 19-08-19 11:57
Kursen! Kancera AB 19-08-19 11:30
Bra - men... Nexam Chemical Holding AB 19-08-17 16:21
En fråga om pris Nexam Chemical Holding AB 19-08-16 23:46
1/114 »
igår 17:13 IP: I/31YQPOu
Vi får nog vänta några dagar innan marknaden har upptäckt att Nexam jobbar för högtryck för att leverera till en expanderande skummarknad.
Kursen konsoliderar nu men det rycker så smått och jag tror att vi ser minst 10 kr i samband med Q3. Då tror jag också vi får ytterligare bekräftelse på tillväxten och att vi har en mindre men ändå solid vinst för helåret. Då får börskursen ytterligare näring...

Problemet är att aktien är överköpt av oss gamla ägare och att nya intressenter måste in i bilden. Först då kan kursen få fart uppåt!
Redigerades igår 17:17
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Kancera 0,888 -0,22% 0,89 -0,22%
Nexam Chemical Holding AB / Lite siffror att fundera över / LarsX - Strategisk utveckling?
igår 15:28 IP: I/31YQPOu
Mycket intressanta siffror och man skulle önska att Nexam utvecklade en strategisk plan och positionerar sig i förhållande till denna potential. Nu kommenteras marknaden mycket knapphändigt och om så endast mycket produktspecifikt.

Nu menar jag inte att Arvidsson skall ta tag i detta arbete. Han har visat att han har ett fast grepp om företagets OPERATIVA utveckling och att sälja. Bra så och bra jobbat!

Men styrelsen tycks ha glömt att det finns något som heter strategisk utveckling också. Och denna förutsätter en vision och en plan i relation till den öppna totala marknad som kan bearbetas. En kompetent affärsutvecklare som direkt under styrelsen skulle kunna arbeta med detta med uppdrag att också hitta möjliga uppköpskandidater som kan sätta fart på tillväxten. Kanske något för Anders Spetz?
Redigerades igår 15:30
Nexam Chemical Holding 7,42 -6,78% 7,5 -1,07%
igår 14:08 IP: aF82ihSIg
Ni so är okritiskt positiva.....varför passar ni inte på att öka en dag som denna? Kursen måste ju ändå betecknas som mycket gynnsam även om vistelse stå inför ett bud på företaget inom ett par år!

Visst skulle "tllväxtföretaget" Nexam på nytt kunna bli en Raket! Men det förutsätter att styrelsen är engagerad och genomför de åtgärder Reddosol efterlyser i sitt utmärkt att inlägg.
Ta en titt på den historiska utvecklingen av Evonik. Det är de takten i utveckling som imponerar på mig. Och det förutsätter en engagerad styrelseordförande som driver på utvecklingen.
Nexam Chemical Holding 7,42 -6,78% 7,4 0,27%
Kancera AB / I väntan på ....vadå? / I väntan på ....vadå?
2019-08-20 18:12 IP: I/31YQPOu
Konstaterar att jag inte är klokare idag än igår och spekulationerna är lika öppna som tidigare. När detta är över kommer åtminstone inte jag att någonsin mer spekulera i denna typ av bolag. Om slutet blir gott är dock mycket förlåtet. Blir jag i slutändan lurad av en inre krets så kommer jag nog aldrig att förlåta dem som är skyldiga till detta.
Kancera 0,888 -0,22% 0,89 -0,22%
Beijer Alma / Bottennivåer - fyndköp! / Bottennivåer - fyndköp!
2019-08-20 14:03 IP: I/31YQPOu
Har sjunkit för mycket nu och kurser under 120 är inte rättvisande mot vad företaget presterar.
Beijer Alma B 116,2 0,52% 113 2,83%
2019-08-20 11:54 IP: I/31YQPOu
Innehållsmässigt godkänt! Arvidsson låter fortfarande lite okoncentrerad men är nog bara att han tänker kreativt medan han pratar. Bättre det än en papegoja som rabblar ett inlärt innehåll.
Jag tycker det är bra att han tänker på alla delar i leveranskedjan, arbetar med att identifiera flaskhalsar och arbetar på att eliminera dem innan de förorsakar leveransbegränsningar. Det skapar också förtroende hos de stora företag som köper.

Jag oroar mig också något över vad som händer om det lossnar på RÖR-sidan som det nu har gjort inom SKUM. Positivt naturligtvis men då handlar det om leveransberedskap som man kanske i första hand får köpa in hos legotillverkare? Speciellt som att det skulle kunna vara i USA som genombrottet kommer. Jobbar man aktivt också med att förbereda en produktion och leveransberedskap på plats? Frågetecken som Arvidsson i presentationen passade på men som han ändå måste ha med i planering INNAN en stor genombrottsorder kanske öppnar vägen på denna marknad.
Nexam Chemical Holding 7,42 -6,78% 7,9 -6,08%
2019-08-20 10:29 IP: I/31YQPOu
TA är kanske inte helt relevant för en utvecklingsaktie som Nexam men jag noterar i alla fall att vi vid 8,20 står på gränsen till ett utbrott som kan skapa en ny tradingkanal i första hand mellan 8,20 och 10 kr. På sikt skall vi högre.

TMB fegade ur igår men det smärtar dem kanske att de sålde 100K alldeles för billigt. Inte pålästa måhända men nu har de chansen att komma igen och åstadkomma ett utbrott.

Jag tror jag skrev efter Q1 att vi nu behöver två kvartalsbokslut som kvitto på att Nexam är på rätt väg. Nu fick vi det första och det var helt OK: Bra av Arvidsson, som nu verkar kunna manövrera skutan. Nu gäller det att trimma seglen för ökad fart.

Jag hoppas också att han skaffar sig en försäljningsresurs/affärsutvecklare i USA som kan driva på ett genombrott för RÖR. Enorm potential där och som han antyder räcker inte nuvarande resurser till för att på en och annan affärsresa få igång affärerna inom detta område
Nexam Chemical Holding 7,42 -6,78% 8,18 -9,29%
Nexam Chemical Holding AB / Helt OK med hopp om framtiden.... / Helt OK med hopp om framtiden....
2019-08-20 09:38 IP: I/31YQPOu
Jag är nöjd med rapporten även om den llåg på ett minimum av den försäljningsväxt jag förväntat mig. Det tuffar på och glädjande är i alla fall att försäljningen växer och att nu företaget har kan visa vinstsiffror.
Nu gäller det att öka takten ytterligare!

För övrigt kan jag hålla med om att det finns mycket att göra när det gäller redovisning, visioner, målsättningar och prognoser. Men vi får väl låta den nye CFO bli varm i kläderna innan vi börjar klaga.
Nexam Chemical Holding 7,42 -6,78% 7,9 -6,08%
2019-08-19 17:18 IP: I/31YQPOu
De fegar ur sålde just 100K. Typiskt tradingbeteende. De vågar inte ligga över bokslut utan tar heller position på säkra kort.
Jag tror att rapporten är bra och det vore också på sin plats med en positiv överraskning - det var länge sen.
Nexam Chemical Holding 7,42 -6,78% 7,62 -2,62%
Tele2 / Börjar bli dyr / Börjar bli dyr
2019-08-19 12:43 IP: I/31YQPOu
Har sålt allt nu. Blankarna drar upp kursen med sina återköp. De har ett intresse av att öka blankningen igen från högre nivåer. Många köpare kanske nu lockas in för att få vara med om extrautdelninen på 6 kr. Gott så! Men glöm inte att den redan är inprisad och att fallet vid avskiljning denna gång riskerar att bli större än extrautdelningen.
Tele2 B 143,7 0,67% 143,35 0,24%
2019-08-19 12:09 IP: I/31YQPOu
Det här förfarandet har samma effekt som en NE med tillägget att det är dyrt. Men för att kompensera utspädningseffekten förutsätter förfarandet hela tiden att vi frivilligt ökar våra innehav. Det är en form av smyg-NE. Så då får vi väl köpa på oss TMB sålda volymer igen...för tredje gången i ordningen. Trodde faktiskt att vi skulle slippa den här gången...
Kancera 0,888 -0,22% 0,88 0,91%
Kancera AB / VD:s heder och kommande avtal... / VD:s heder och kommande avtal...
2019-08-19 11:57 IP: I/31YQPOu
VD måste väl på något sätt känna att vi aktieägare lider nu! Och själv sitter han ju också i en båt som han måste ro iland för att hans egna aktier skall ge honom en rejäl avkastning. Vi kan nu bara hoppas att han och styrelsen har rent mjöl i påsen och ser till att kommande avtal är rättvisa mot oss som har varit med och finansierat det här bolaget från början! Det har varit lite för många turer med bolagskonstruktioner etc. för att man skall helt kunna bortse ifrån risken av svek i slutändan.

Bryggfinansiering var nog helt nödvändigt...men nu börjar det bli dyrt. Och det måste kompenseras på priset för de avtal som kommer i slutändan! Och det måste ske före årets slut!!!
Kancera 0,888 -0,22% 0,85 4,47%
Kancera AB / Kursen! / Kursen!
2019-08-19 11:30 IP: I/31YQPOu
Nu börjar det bli tungt! Har god lust att rensa säljsidan under 1kr. Lätt gjort...men då börjar väl en del tomtar att sälja på 90 öre igen.(:
Dödstyst ifrån företaget ....vilket jag kortsiktigt tolkar som att man förbereder de förändringar som vi kan tolka i kaffesumpen.
Även om det finns en del teorier om att vi mindre ägare kan bli missgynnade när spargrisen nu kommer att slaktas så tror jag ändå att uppköp av Kancera eller ett projektutköp ger oss vården upp emot 5 kr per aktie. Svårt att tolka in de förväntningarna i dagens plågsamma kurs. Rena dödsspiralen....
2019-08-17 16:21 IP: I/31YQPOu
Säkert behov av det då affärsvolymen nu ökar. Ny CFO sedan någon vecka ser troligen behoven att förstärka. Jag noterar att i annonsen talas om att Nexam nu tänker göra redovisningen "i egen regi". Utmärkt! Då kanske vi också kan förvänta oss snabbare kvartalsrapporter och bokslut framgent. Vi skall inte behöva vänta drygt 7 veckor som nu är fallet!

Det är också viktigt att CFO kan frigöra kapacitet för en mera analytiskt managementorienterad redovisning som kan ge de underlag som marknaden behöver för att bättre kunna bedöma utveckling inom olika fokusområden samt kunna utveckla instrument för bedömning av uppnådda resultat jfm målsättningar och prognoser.
Redigerades 2019-08-17
Nexam Chemical Holding 7,42 -6,78% 7,94 -6,55%
2019-08-16 23:46 IP: I/31YQPOu
ALLA har sitt pris och jag är väl medveten om att en handfull ägare kontrollerar ca. 15% av aktierna. Men det finns lösningar på även detta problem intresset är tillräckligt stort.

Jag är övertygad om att Nexam blir uppköpta inom några år. Det är också nödvändigt för kapitalbehov och utveckling skall kunna säkerställas.
Kancera 0,888 -0,22% 0,88 0,91%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -