tkarls

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Håller med! Nexam Chemical Holding AB 19-10-23 20:57
Ändå positivt med analys Nexam Chemical Holding AB 19-10-23 18:50
Ja riktigt roligt Nexam Chemical Holding AB 19-10-22 20:45
Ja så kan det vara Nexam Chemical Holding AB 19-10-22 15:18
PM vid order Nexam Chemical Holding AB 19-10-22 15:05
Kul att se PowerCell Sweden 19-10-22 07:58
Troligen ordrar hela tiden Nexam Chemical Holding AB 19-10-19 21:30
PM? Nexam Chemical Holding AB 19-10-19 18:06
q3 Nexam Chemical Holding AB 19-10-19 12:09
Kul Nexam Chemical Holding AB 19-10-18 18:33
Bra affär Binero Group 19-10-12 09:51
Behov av rör Nexam Chemical Holding AB 19-10-07 07:41
Tyvärr ett felaktigt tänk... Lundin Petroleum 19-10-06 10:15
Tror inte nyemmision är aktuell Nexam Chemical Holding AB 19-09-28 18:21
Nästan alla Acconeer 19-09-27 20:20
1/17 »
igår 20:57 IP: +QE/tuO1a
Helt rätt cuffen. Jag har nu skum-läst hela och förutom felaktiga slarviga siffror och missförståndet kring klassningen av masterbatch som ett fristående segment samt det fruktansvärt överanvända ordet kassako om delen med klart lägst marginaler 😆 så tycker jag att det var en ganska intressant läsning.

Antaganden om försäljning etc är svårt med den bristfälliga kommunikation som finns från bolaget och analytikern har uppenbarligen gått på en konservativ linje som vi nog får se mer som ett golv. Men det framkommer också i texten.

Att även värderingsmultiplar som använts är något lägre än jämförbara bolag framgår också vilket bara det kan innebära en uppgång i värderingen på 10-20 % mer än analysen sätter.

Jag är sugen på att köpa lite mer... Men ska försöka hålla mig för att bibehålla nån slags diversifiering

Passade dock på att flytta över nästan allt som jag hade kvar på vanlig depå till isk idag (Har flyttat i omgångar senaste halvåret).

igår 18:50 IP: +QE/tuO1a
Det är ju ändå positivt att en analys faktiskt har producerats vilket forumet efterfrågat länge. När den sen revideras efter q3 som vi alla hoppas så kan det hjälpa till att föra ut budskapet och skapa momemtum.

Men som vanligt med nexam så får vi vänta nått kvartal till 😄

Lite tråkigt idag bara efter gårdagens uppgång men men...
2019-10-22 20:45 IP: dSS4dpjtq
Tyckte det var lite konstigt under nån halvtimme efter PM när kursen nästan backade men sen lossnade det lite. Blir rapporten bra sen så kan det gå fort!

För övrigt jävligt lång tid nexam har till rapport jämfört med många andra bolag...
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Nexam Chemical Holding 9,12 -5% 9,6 -5%
Nexam Chemical Holding AB / Vändpunkt. / Ja så kan det vara
2019-10-22 15:18 IP: rXaY88sjg
Ja, det är klart. Sammantaget så är det ju en del bra nyheter som förtjänar ett PM. Låter ju inte som att man levererat SKUM MB till nordamerika tidigare så det är ju MYCKET positivt. Dem bygger väl vindkraft även där :)

Jag antog också att kunden var någon av dem som lade stora beställningar förra hösten men så behöver det ju inte heller vara. Spännande tider väntar :)
2019-10-22 15:05 IP: VJ0ZJLJlj
Du kanske har rätt Isaks. Kom ju ett pm idag på order om 11 miljoner. Hade faktiskt inte väntat mig ett PM för en order från en befintlig aktör inom skum.
2019-10-22 07:58 IP: dSS4dpjtq
Började bli lite orolig att volvo tänkte göra en facit... ;)
Nexam Chemical Holding AB / Vändpunkt. / Troligen ordrar hela tiden
2019-10-19 21:30 IP: dSS4dpjtq
Jag har tänkt :)
Men om det är rätt eller fel är en annan sak...

I alla presentationer sedan förra hösten har VD trummat in budskapet att det är full fart och ökande fart. Det stämmer inte alls om det skulle varit ordrar av engångskaraktär som kom förra hösten. Då borde det snarare pratas om ojämn försäljning mellan kvartal etc.

Istället har VD också trummat in budskapet att Nexam INTE erhåller engångsordrar utan det handlar om många kontinuerliga orders av ökande omfattning hela tiden. Detta talar då för att annonserade orders via PM inte är en bra indikator över det nuvarande tillståndet.

Jag är fullkomligt övertygad om att Nexam redan har erhållit och levererat fler orders från bägge de skum-tillverkarna som PM förra hösten avsåg vid det här laget.

Att man var mer frikostlig med PM innan PC köpet berodde väl på att man inte hade så mycket fundamenta då. Nu är min uppfattning att man är väldigt sparsam med vad man skickar PM om (lite synd).

Största osäkerheten för mig är snarare om gamla plasticolor har kunnat behålla/ökat sin omsättning eller om den delen känner av en konjunkturnedgång. Det skulle direkt slå mot omsättningen såklart då den fortfarande står för den väldigt stor del av försäljningen.

Men vi får se när Q3 kommer helt enkelt :)
2019-10-19 18:06 IP: dSS4dpjtq
Fast basera prognosen på avsaknad av PM verkar lika dumt det. Det känns som ett år sen som det kom ett PM om en skarp order senast. Tror du att det indikerar att dem inte får några ordrar alls så rekommenderar jag att sälja snabbast möjligt :)

Men i avsaknad på prognoser etc så gissar vi väl allihopa?
2019-10-19 12:09 IP: dSS4dpjtq
Jag tänker som så att för att man ska komma upp i nivå med Q2 och 35MSEK i omsättning så krävs det att Q3 växer med ca 37% på årsbasis.

Det är inte omöjligt, Q1 växte på ett år med ~17%. Q2 växte med ~27% så varför inte 37% för Q3 ? ;)

Men för mig är det helt ok även om vi landar något under detta och alltså inte sätter nytt ATH i omsättning. Allt över 30% på årstakt tycker jag är helt ok!
2019-10-18 18:33 IP: r0k4r952H
Kul att kursen stiger så sakteliga. För mig personligen så börjar det äntligen närma sig +- 0 nu efter många år på rejält minus ;)

Frågan är om nästa rapport kan försvara den här uppvärderingen eller inte. Speciellt utan några andra nyheter. Q3 är ju svagt till sin natur så kanske kommer vi inte över förra kvartalet och 35MSEK i omsättning. Även om jag hoppas det blir ett nytt ATH i omsättning igen givetvis :)
2019-10-12 09:51 IP: dSS4dpjtq
Man säljer webhotell delen och får in i rena pengar mer än hela börsvärdet på bolaget just nu. Sen har man kvar cloud verksamheten som kommer drivas vidare med anpassad personalstyrka.

Hur stor utdelningen blir vet vi inte än. Men själv har jag svårt att förstå att kursen inte ligger lite högre.
2019-10-07 07:41 IP: RI0Xfsflt
Ramlade över en, visserligen sponsrad/reklam artikel om va rören i Norge. Verkar sämre än i Sverige och då är det illa ;)

1/3 av allt rent vatten som produceras läcker ut i trasiga rör innan det når slutbrukaren... förr eller senare kommer verkligheten komma ikapp många västerländska länder att rör och annan infrastruktur inte håller för evigt...

Tänkte direkt på nexam, men vi får se om de kommer igång på rör fronten eller hur det går.

https://e24.no/annonsorinnhold/e/asplan_viak/vannsikkerhet/
Lundin Petroleum / En bra investering för framtiden / Tyvärr ett felaktigt tänk...
2019-10-06 10:15 IP: dSS4dpjtq
Det är synd att miljörörelsen inte klarar av att föra logiska resonemang.

Om vi nu förbrukar 100 miljoner fat olja om dagen så kommer utfasningen av den att ta tid. Lång tid. Vad är då bäst för miljön? Att vi producerar i Norge till 1/25:e del av det genomsnittliga co2 utsläppet för att producera ett fat olja eller att lägga ner den produktionen och låta någon annan fylla tomrummet med mycket sämre resultat?

Då pratar vi dessutom bara om co2. Jag kan tycka att fracking tex som totalt ödelägger stora arealer för bara ett par års pumpning (sinar snabbt) är total idioti.

Det finns liksom ingen vinst i att lägga ner den bästa produktionen. Istället borde man satsa sina oljefond pengar i att utveckla ny teknik, bygga förnyelsebar kraftproduktion och sopförbränningsanläggningar i de delar av världen där sånt inte finns på agendan. Satsa på infrastruktur för vätgas och försöka få ner den ständigt ökande efterfrågan på olja, kol och gas. Det är bara så man kan få bort den sämsta och dyraste utvinningen. Dit hör inte norsk oljeproduktion.
Nexam Chemical Holding AB / Tror inte nyemmision är aktuell / Tror inte nyemmision är aktuell
2019-09-28 18:21 IP: Gsm0OrgW8
Gillade att Arvidsson meddelade på förra presentationen att det inte fanns någon tröskel att kliva över i produktionen. Han tog exemplet att det inte var så att de kunde sälja för 70 miljoner per kvartal och sen var det stopp. Utan det var hela tiden arbete med att öka volymer och bygga bort flaskhalsar lite vartefter dem uppstår.

Det tycker jag tyder på att man kommer kunna minst dubbla nuvarande produktion utan stora investeringar således bör ökningen i rörelsekapital som behövs kunna lösas med lån om inte intäkterna hinner med expansionen.

Sen kanske man kommer till ett läge där en ny fabrik ska förvärvas på en ny kontinent tex men vid det laget har vi ett helt annat börsvärde och kanske också den typen av investerare som gärna köper 10-15% av bolaget i en riktad emission och sedan också tillför strategiska fördelar.

Senaste veckan känns det som att kursen börjar hitta lite mod att så sakta öka. Ser fint ut i depån också när det är lite mindre rött. Var nästan 85k back för några veckor sen men nu bara -45k så snart kanske man får se plussiffror 🤣
Acconeer / Fler nya use cases / Nästan alla
2019-09-27 20:20 IP: Gsm0OrgW8
Jo tjena. Bilar i den klassen du kollar på kanske men kan lova att worldwide så har inte de flesta bilar som sälja backkamera med 360 view 🙄

Men sälj du dina aktier och köp ett bolag som gör något som behövs enligt dig istället! :)

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -