cuffen

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Tillväxt Nexamite/Neximid. Nexam Chemical Holding AB 19-08-24 11:46
Produktgemenskap. Nexam Chemical Holding AB 19-08-22 12:15
Perfekt nick! Sintercast 19-08-21 22:11
Tack wepe! Sintercast 19-08-20 19:51
Exponentiell tillväxt. Sintercast 19-08-20 17:48
Ökad lönsamhet för kunderna. Nexam Chemical Holding AB 19-08-18 09:11
Armacell, Schweiter Technologies (3a) och Ratos (DIAB) Nexam Chemical Holding AB 19-08-17 12:15
Kassaflöde Ratos 19-08-16 08:31
Mycket bra rapport från DIAB. Nexam Chemical Holding AB 19-08-16 08:23
Kör för fullt! Nexam Chemical Holding AB 19-08-15 20:04
Vad tror ni? Ratos 19-08-14 17:43
MSE Nexam Chemical Holding AB 19-08-13 15:33
re wepe Sintercast 19-08-10 12:22
God faktisk tillväxt samt bra framtidsutsikter. MedCap 19-08-10 12:12
Bolagsvärdering. Nexam Chemical Holding AB 19-08-08 16:53
1/88 »
igår 11:46 IP: VvH/2zCVr
Nexam är inne i en stark tillväxt på sortimentet Nexamit/Neximid.
Jag har utgått från Plasticolors helårsförsäljning på 86 mkr som de hade med sig vid Nexams förvärv. Eftersom jag inte vet exakt hur den årsförsäljningen fördelar sig per kvartal så antar jag att det är 21,5 mkr. Jag utgår också ifrån att de håller den omsättningen, varken ökat eller minskat.

Då blir försäljningsökningarna på Nexamite/Neximid:

Q1/18 mot Q1/19 4.713 tkr eller 85 %
Q2/18 mot Q2/19 7.572 tkr eller 123 %
1H/18 mot 1H/19 12.285 tkr eller 105 %

Siffrorna är inte exakta men storleksmässigt en bra vägvisare. Kraftig tillväxt inom PET-skum som förväntas fortsätta många kvartal och år framåt.

Dessutom påpekar VD att flera andra produktområden (återvinning, polyethen, nyloner och hartser) är aktuella framåt i tiden.

Jag tror att aktiemarknaden kan vända fort och starkt.
2019-08-22 12:15 IP: VvH/2zCVr
Både Koppers och Nexam säljer Phthalic Dianhydrid.

http://www.koppers.com/pages/phthalic-anhydride

https://polymer-additives.specialchem.com/product/a-nexam-chemical-neximid-200

Koppers såde i Q2/19 för 470 miljoner dollar med ett EBITDA på 65 miljoner dollar. De är ett materialteknikföretag som sysslar med trä, plast och metall.
Sintercast / Kursen / Perfekt nick!
2019-08-21 22:11 IP: VvH/2zCVr
Bollen kom tillbaka. Vad du säger tolkar jag så att såväl Sintercast som andra håller på med materialforskning för framtidens motorblock.

Men eftersom Sintercast börsnoterades 1993 och är där man är nu, med en god framtid på minst 10 år, så kan jag sova lugnt med mina Sintercastaktier.
2019-08-20 19:51 IP: VvH/2zCVr
Det låter väl. Vad vet du eller någon annan om annan materialutveckling för motorblock - stora eller små? Andra metaller, värmetåliga hartser, kombimaterial?
Sintercast / Exponentiell tillväxt. / Exponentiell tillväxt.
2019-08-20 17:48 IP: VvH/2zCVr
Det syns som det är tillväxt på flera fronter samtidigt. Mycket intressant företag. De utvecklar dessutom nya produkter i en bra takt.

Har varit inne som aktieägare i olika omgångar. Det är en svårtydd värld. När bilindustrin står inför sina största förändringar på många år med batterier och bränsleceller så börjar Sintercasts teknik bli en nygammal favorit.

Hur kommer det sig?
Nexam Chemical Holding AB / Ökad lönsamhet för kunderna. / Ökad lönsamhet för kunderna.
2019-08-18 09:11 IP: VvH/2zCVr
Johan Arvidsson skrev i rapport Q1/19: "Kemi- och polymerteknik från Nexam Chemical ökar våra kunders lönsamhet och bidrar dessutom till mer hållbara lösningar."

Vi har nu sett att lönsamhetsförbättringar är markanta, i DIABs fall ökade EBITA från - 16 mkr Q2/18 till +56 mkr Q2/19.

Det bör finnas fina säljargument mot Nexams presumtiva kunder..
Nexam Chemical Holding AB / Armacell, Schweiter Technologies (3a) och Ratos (DIAB) / Armacell, Schweiter Technologies (3a) och Ratos (DIAB)
2019-08-17 12:15 IP: VvH/2zCVr
Tack Göte T för info. om Gurit. Ser motsvarande fina utveckling hos andra PET-skum aktörer:

http://www.schweiter.ch/

https://www.ratos.se/globalassets/cision/documents/2019/20190816-delarsrapport-januari-juni-2019-sv-0-3386345.pdf

Hittar ingen finansiell info om Armacell.

Bra försäljning av PET-skum till framförallt vindkraft. Ännu bättre utveckling av bruttovinst (produktivitet och sortiment).

Bör bli bra för Nexam. På tisdag får vi veta.
Ratos / Kassaflöde / Kassaflöde
2019-08-16 08:31 IP: VvH/2zCVr
OBS att kassaflödet för Q2/19 ökade från 864 mkr Q2/18 till 1.312 mkr.
Nexam Chemical Holding AB / Mycket bra rapport från DIAB. / Mycket bra rapport från DIAB.
2019-08-16 08:23 IP: VvH/2zCVr
Ratos rapporterade Q2/19 kl 8. DIAB ökade nettoomsättningen från 368 mkr till 488 mkr för kvartalet.EBITA ökade från -16 mkr till +56 mkr. DIAB gynnades av god marknad som väntas bestå.
Bra för Nexam.
2019-08-15 20:04 IP: VvH/2zCVr
Stark signal att det går bra. Verkar vara skiftgång med helgarbete.
Ratos / Vad tror ni? / Vad tror ni?
2019-08-14 17:43 IP: VvH/2zCVr
Ratos omsatte ca 660.000 aktier idag varav ungefär hälften under de senaste 5 minuterna i den s.k. slutcallen. Kursen sänktes då med 28 öre.

Det är orimliga handelsregler som definitivt inte är lika för alla. Värst drabbade är företagen som är noterade på en sådan handelsplats. Mest gynnade är aktörer som inte offentligt behöver uppträda med vilken mäklare som sköter deras affärer.
2019-08-13 15:33 IP: VvH/2zCVr
har sålt 42000 aktier hittills idag. Konsekvent till lägre kurser. Det är inte mycket och det har det inte behövt vara för att Nexam skall ha tappat ordentligt sedan Q1-rapporten, en rapport som var bra.

Företagets styrelse har en del att jobba med för att stärka intresset för detta tillväxtföretag.
2019-08-10 12:22 IP: VvH/2zCVr
Jag håller med dig wepe, du är mer insatt i både företag och bransch än många analytiker.

Företaget går strålande med kraftig sälj- och resultatutveckling. Stora företag gör nyinvesteringar med lång tidshorisont i Sintercasts teknologi. De måste tro på att resan blir lång för nya tekniska klösningar med batterier, solceller, nya drivmedel etc.

Jag är övertygad om att du wepe följer hela denna utveckling. Det är spännande. Men under tiden känns Sintercast som en god investering.
MedCap / Otrolig rapport / God faktisk tillväxt samt bra framtidsutsikter.
2019-08-10 12:12 IP: VvH/2zCVr
Företaget redovisar en stabil tillväxt. Verksamma inom produktområden som inte har stora säsongs-konjunkturmässiga svängningar.

Företaget konsolideras fn. Bemyndigande till styrelsen från årsstämman att dels emittera nya aktier och dels återköpa aktier, båda med max 10 %. Känns mer aktuellt med emission, i så fal vid förvärvssituation. Tilläggsförvärv alltid aktuellt men de är också öppna för nytt affärsområde.

För mig är detta en långsiktig investering..
Nexam Chemical Holding AB / AVA - 6,36! / Bolagsvärdering.
2019-08-08 16:53 IP: VvH/2zCVr
Vi är överens om att bolaget är svårt att värdera utifrån vanliga ekonomiska termer. Sådana bolag är mycket intressanta att följa och i detta fall får man använda ord istället för siffror.

Bolagets grundare samt skapare av de flesta patent och produkter finns kvar och verkar ha ökat sina positioner. Daniel Röhme är en av dem (svar till Petsch), Röhme som suttit i styrelsen några år Lennart Holm har varit med länge och flera med honom. Deras visioner och missioner för företaget har under åren ändrats lite grand med större betoning på förbättring polymera material och återvinning. Patenten och produktportföljen är de stora tillgångarna. Värdet av dessa har ökat genom kommersiella framgångar för högprestandaprodukter och PET-skum. Företaget har potential kvar inom många områden och en god tillväxt kan sträcka sig långt fram i tiden. Framtida intjäningsmöjligheter är naturligtvis det som kommer att kunna driva kursutvecklingen.

Resultaträkningen förbättras och balansräkningen förstärks genom ökande försäljning. BR innehåller skatteavdrag på drygt 100 mkr, vilket innebär att vinster den närmaste tiden inte behöver beskattas vilket stärker balansräkning. Investeringsbehoven för den närmaste tiden verkar vara måttliga. Utrymme för intressant förvärv kan uppstå.

Produktion behöver en del investeringar men inga stora summor.

Innovationsviljan finns kvar och många intressanta projekt har fullfölts med goda resultat och många pågår.

Företaget bedömer jag vara i gott skick. De är i en mycket intressant utvecklingsfas.

Ovanstående är en sammanfattning av vad som beskrivits i bolagets senare rapporter och nyhetsbrev.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -