Inlägg av Trevanian"

Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Svart guld ShaMaran Petroleum Corp. 14-04-17 15:40
AT4 ShaMaran Petroleum Corp. 14-04-17 12:17
silverravenjr med kalendern i hand ShaMaran Petroleum Corp. 14-04-14 17:09
Lellekoll ShaMaran Petroleum Corp. 14-04-14 10:03
Fokus ShaMaran Petroleum Corp. 14-04-14 09:42
ekorrhjulet ShaMaran Petroleum Corp. 14-04-14 07:38
Fred57 ShaMaran Petroleum Corp. 14-04-07 15:28
norran ShaMaran Petroleum Corp. 14-04-07 10:48
ABCD ShaMaran Petroleum Corp. 14-04-02 21:27
lektor hektor - Jag ser en helt annan vektor ShaMaran Petroleum Corp. 14-04-01 15:43
Guld-Ivar ShaMaran Petroleum Corp. 14-04-01 15:33
Dali ShaMaran Petroleum Corp. 14-04-01 14:49
Dali ShaMaran Petroleum Corp. 14-04-01 14:43
lypsylglass ShaMaran Petroleum Corp. 14-04-01 13:32
Prospective Resources - Den dolda uppsidan på nedsidan av Atrush ShaMaran Petroleum Corp. 14-04-01 12:59
1/77 »
Trevanian"
14-04-17 15:40
Som sagt:
Ett omålat påskägg har levererats. Det har varit uppenbart att det skulle komma en tid. Trodde dock att de avsåg att leverera det målat och klart. Som det är nu har inte många förstått. Men det kanske var meningen.

/Trevanian
Trevanian"
14-04-17 12:17
Ett resultat med minimal info har levererats.
Bra flöden. Inget vatten. Inte så dumt.

Det viktiga är dock vad som utelämnats.
Var gjordes testerna? I vilka formationer?
Har vi en ny nivå på HPO (Highest Proven Oil)?
Var gjordes den DST vi inte fått flöden från?
2,2 km SE är påskägget som inte målats i releasen.

Antingen lägger ShaMaran munkavel på sig själva eller så har någon annan gjort det.

/Trevanian
Trevanian"
14-04-14 17:09
ShaMaran Petroleum Corp. / blir / silverravenjr med kalendern i hand
Ja,
Det ÄR sjukt bra information av ShaMaran. Jag utgår från att du gått igenom de senaste presentationerna och nu förstått vad som väntar.
Eller?

Placera-forumet förvandlas tyvärr steg för steg till någon form av klagomur där folk står och gnäller med kalendern i hand. Det är en gåta för mig att folk inte funderar på VARFÖR det dröjer utan bara ältar datum fram och tillbaka. Det är väl inte NÄR resultatet av AT4 kommer som är det intressanta?

Är det någon som ens läser Corporate Presentations?

/Trevanian
Trevanian"
14-04-14 10:03
"Var det mitten av april som meddelats som tid för redovisning av AT-4 ?"
Man har kommit med olika uppgifter: mars/april...kan t o m komma senare...det kommer när det är klart!
MEN jösses, det är ju inte VILKEN DAG resultaten kommer som är det viktiga!!!
VARFÖR tar AT-4 tid att testa?
Det är där du (och andra) borde lägga krutet.

/Trevanian
Trevanian"
14-04-14 09:42
Alltför mycket fokus läggs på att försöka räkna ut VILKEN DAG resultaten från AT-4 ska meddelas.
Alltför lite tankar läggs på VARFÖR AT-4 tar tid att testa.
ShaMaran har lagt ut 2 presentationer under mars månad.
Dessa ger svaret.
Jag sitter nöjd.
/Trevanian
Trevanian"
14-04-14 07:38
ShaMaran Petroleum Corp. / AT 5 / ekorrhjulet
I samband med att AT-4 resultaten släpps lär vi få info om att CK-5 spuddats.

/Trevanian
Trevanian"
14-04-07 10:48
Ja, min personliga uppfattning är att det för tillfället pågår en del diskussioner mellan andelsägarna i blocken Atrush och Sarsang. Eftersom det nu ter sig helt uppenbart att såväl Chiya Khere-strukturen (fd Atrush Hanging Wall) och Swara Tika- strukturen hänger ihop i ett enda större fält lär man först bli tvungen att döma av vems olja som ligger var och hur mycket var och en har rätt till.
Brunnen AT4 kommer men kanske också först används som ett kort i rockärmen under förhandlingar. På samma sätt kan HKN Energy i Sarsang spela lite med sina kort/brunnar Mangesh-1 och East Swara Tika-1.
ShaMaran är en mycket liten spelare i detta sammanhang. Det är bara att tiga still och flyta med. Men AT4 kommer nog visa sig överraskande bra för en del.
/Trevanian
Trevanian"
14-04-02 21:27
Det som redovisas på sid 6 är en slags historieskrivning för att steg för steg visa hur varje brunn ökar kunskapen om fältet. Det man först måste ha klart för sig när man läser den texten är att AT-1, AT-2 och AT-3 alla är borrade i samma fält. Den Free Water Level (dvs eg botten på oljereservoaren) som man söker fastställa bedömer man i nuläget vara gemensam för alla 3 brunnarna. Osäkerheten om var denna nivå exakt är någonstans har alltså minskat för varje brunn som borrats.
Ju djupare man påträffat olja och ju högre upp man testat vatten ju mindre blir det okända intervallet där Free Water Level kan ligga. Precis som no7egs skrev bedömer man efter AT-3 att osäkerheten nu är nere på 90 meter. Med andra ord har man ett bra grepp på var botten på oljereservoaren är. Det finns visserligen ytterligare faktorer som kan aktualiseras, t ex oljerester under Free Water Level, lutande FWL mm, men i grunden har man bra kläm på det hela som det verkar.
AT-2 visade på 449 meter oljekolumn men oljeförande test ännu djupare i AT-3 har sannolikt ökat den kolumnen.
Gav detta svar på din fråga?
/Trevanian
Trevanian"
14-04-01 15:43
ShaMaran Petroleum Corp. / Dali har rätt / lektor hektor - Jag ser en helt annan vektor
Intressant bedömning du gör. Den går helt på tvärs mot min.

Massor som händer just nu, bara att se de 2 senaste presentationerna vad som sägs och vad som inte sägs så blir det tydligt och handeln är verkligen inte som innan AT-3 då kursen som bekant spekades rejält.

Snart vet vi.

/Trevanian
Trevanian"
14-04-01 15:33
Från årsrapporten:

Sheikh Adi-3, the first appraisal well, spudded in December 2013 to appraise Jurassic targets and evaluate the Triassic upside; the well is currently drilling below 2,240 metres in the Jurassic

Shaikan-7, the first deep exploration well, targeting previously undrilled mid to lower Triassic and Permian horizons, spudded in June 2013 with drilling ongoing in the Triassic; potential to add to already discovered resources with first results expected in Q2 2014

/Trevanian
Trevanian"
14-04-01 14:49
Var inte meningen att röra till det för dig (och andra). Rätt ska vara rätt.

/Trevanian
Trevanian"
14-04-01 14:43
11,7 är rätt.
18 är fel.

Gick för fort i hastigheten.

/Trevanian
Trevanian"
14-04-01 13:32
ShaMaran Petroleum Corp. / trev / lypsylglass
GKP ligger som en pyrande hög aska i min portfölj. Innehavet är kvar däremot har värdet på det sjunkit markant.

GKP är under kraftig kurspress delvis av egen förskyllan. Den fortsatta finansieringen är inte löst ännu vilket skapar stor oreda och osäkerhet. Jag är övertygad om att en finansiering kommer att ordnas och kan inte för mitt liv förstå varför ledningen har väntat så länge. De måste verkligen ha räknat med att betalningsmekanismen för oljeexporten skulle vara på plats. Det är den ju inte som bekant. KRG och Bagdad fortsätter gnaga på varandra. När finansieringen är på plats tror jag vi kommer att få se en helt annan stabilitet i GKP. Sheikh Adi-3 och Shaikan-7 är de stora brunnarna för GKP detta år. Sheikh Adi-3 ska knyta ihop Shaikan och Sheikh Adi Footwall. Shaikan 7 ska undersöka djupare delar av Triassic och förhoppningsvis även nå Permian. Mycket viktiga brunnar.

Sheikh Adi-3 är även ganska viktig för ShaMaran och potentialen söder om förkastningen i Atrush.

GKPs ledning har en hel del arbete framför sig för att återställa förtroendet efter reservrapporten som fick deras tidigare siffror att se ut som glädjekalkyler. Brunnen Shaikan-6 är nyckeln. Resultatet av 1 test i den brunnen tog bort 500 meter oljekolumn från hela Shaikan. Ledningen hade inte varit transparent nog och inte heller kommunicerat vikten av detta test. De ska visserligen tillbaka och testa om Shaikan-6 eftersom man tror att det finns en annan förklaring till att man fick upp vatten i testet än att zonen var vattenförande. Skadan är dock redan skedd och kursen är under press.

Har man kort placeringshorisont skulle man sålt ut för länge sedan men eftersom jag av naturen är långliggare och investerar mer i resursen än i kursen så ligger jag kvar. Kanske ska öka längre fram om jag får kapital över. Deras olja är rejält undervärderad idag som jag ser det.

/Trevanian
Trevanian"
14-04-01 12:59
ShaMaran Petroleum Corp. / Prospective Resources - Den dolda uppsidan på nedsidan av Atrush / Prospective Resources - Den dolda uppsidan på nedsidan av Atrush
I den senaste reservrapporten ökade ShaMarans Prospective Resources genom att man nu började räkna in Swara Tika Extension och olika nivåer i Footwall.

Kom ihåg att dessa siffror inte är hela potentialen. Det faktum att t ex Footwall nu förts upp som Prospective Resource är det viktigaste, inte den beräknade mängden Prospective Resources från den.

Jag ska försöka förklara varför.
Tidigare har ShaMaran utgått från att den stora förkastningen norr om Footwall inte är tät. Detta har gjort att de resurser som man skissat på där har givits samma Free Water Level som finns norr om förkastningen i Chiya Khere Hanging Wall, dvs ca -450 msl

http://www.shamaranpetroleum.com/i/pdf/2014-03_SNMCP.pdf
Bild 14

I senaste presentationen över BSAM-formationerna i Footwall ser vi hur man nu skissar på att förkastningen är tät och man har 2 separata scenarion inritade på kartan, en grön linje och en brun linje.

Den gröna linjen ligger på ca -800 msl och är en naturlig oljefälla OM förkastningen är tät.
Den bruna linjen ligger på ca -1100 msl och är en naturlig oljefälla OM förkastningen är tät samt om ytterligare en förkastning (nord-sydlig) mellan Sheikh Adi och Shaikan är tät.

Gemensamt för dessa bägge scenarion är att de går att avsluta och beräkna utifrån mappningen av seismiken. SOm jämförelse kan man kika på Butmah Footwall (bild 13) och Kurra Chine A Footwall (bild 14). Samtlig inritad potential går att avsluta INOM blockets gränser. Blockets gränser är INTE detsamma som geologiska gränser.

MEN

Om man ser till "Competent Persons report" över GKPs tillgångar framgår det att de bedömer att Shaikans Free Water Level går ner till -1450 msl även vid Shaikan-blockets norra del. De bedömer dessutom att det finns olja i matrix ytterligare ca 500 meter ner i matrix (sedimenten) men att sprickbildningen är vattenförande där.

Eftersom McDaniels knappast kan gå utanför det man "tror sig veta" är det rimligt att Prospective Resources för BSAM Footwall är beräknat utifrån ett maxvärde som sammanfaller med den gröna linjen, dvs -800 msl, men att man vägt in alla möjligheter upp till den redan kända Free Water Level från Hanging Wall, dvs -450 msl. Om vi räknar mycket grovt så motsvarar kanske siffrorna vi fått i Prospective Resources från BSAM Footwall 3 olika FWL, -450 msl, -600 msl och -800 msl.

Som vi såg fanns det även en brun linje på -1100 msl där det finns en stor osäkerhetsfaktor, den andra förkastningen. Denna osäkerhet gör det mycket tveksamt att McDaniels skulle räkna med dem i scenariona i nuläget. Det behövs mer information om den förkastningen. Det scenariot skulle dock kunna innebära ca 500 meter oljekolumn till under Footwalls topp.

Om Shaikans FWL skulle visa sig gälla hela vägen fram till den stora förkastningen i Atrush-blocket så skulle -1450 msl innebära mer än 800 meter oljekolumn till under Footwalls topp jämfört med vad reservrapporten är beräknad på. Detta scenario skulle antagligen även inkludera oljeförande formationer i Triassic, Kurra Chine A och kanske Kurra Chine B, pga det stora djupet.

Detta resonemang gäller för BSAM Footwall. Hur mycket resurser som kan dölja sig i de djupare scenariona kan vi bara ana. Det är dock viktigt att förstå att de i högsta grad finns där, även om de inte syns i de officiella siffrorna. Speciellt eftersom det inte bara är på höjden en ev fyndighet skulle växa utan kanske än mer till ytan. Det är trots allt volymen olja som ryms som är viktigast, inte oljekolumnens tjocklek.

/Trevanian

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Sök på Placera

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

Det går inte att visa detaljerad information för den tidsperiod du valt.
I dag
-
Senast
-

Världsindex

Index +/- % Senast
S&P 500-F - -
S&P-500 - -
Hang Seng - -
Nikkei - -
DJ Europe Index - -

Valutor