På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Ted.

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
i Q4 ger det ValueTree 21-07-02 16:55
Pe ValueTree 21-05-21 20:46
2,4 ska det vara ValueTree 21-05-18 23:15
betyder att ValueTree 21-05-18 22:45
Verklig vinst ValueTree 21-05-18 22:38
Ja Pe 6,5 då! ValueTree 21-02-22 13:07
Vinsten ValueTree 21-02-11 12:28
okej! ValueTree 21-02-10 22:33
Analys ValueTree 21-02-04 23:19
Under PE 7 ValueTree 21-02-03 09:10
Håller med ValueTree 21-02-02 21:37
dec ValueTree 21-01-05 10:56
Butiker ValueTree 21-01-05 10:38
Man kan köpa aktien för 0,35 ist för 0,47 med BTA Oscar Properties Holding AB 20-12-11 09:37
2020 ValueTree 20-05-11 11:21
1/8 »
ValueTree / Licensavtal / i Q4 ger det
2021-07-02 16:55
Warner ska påverka omsättningen positivt i Q4 sa de! Vet inte om de skrev de bara för att ge en hint om när de är igång eller om det var för att det kommer påverka relativt mycket varpå de bör säga det. Gissar dom främst gör brädspel med warner figurer (gissar vilt) och att många av deras kunder kanske tar hem första vändan för att testa då. Borde ge lite lägre marginal per produkt men dock på omsättning som inte funnits tidigare. Börjar de växa ska vi ha annan multipel! Q2 kommer kanske bli snäppet lägre trodde jag då de hade tomt lite här och där i 2 veckor samt hintar om högre frakter o insatsvaror i produktion. Dock verkar corona fortsätta ge boom på marknaden för ALF så jag undrar vart rullande vinst står i Q4 nästa år. Hoppas de kommer in på fler marknader med spelen nu under corona vilket kanske ger en högre snitt-nivå efter corona. Har vi en tillväxttro och annan multipel med nollränta till minst 2024 så kommer inte deras vinst gå att köpa för dagens värdering. Även om ALF ska tappa efter corona så tycker jag ledningen gör det bra och öppnar för ökade intäkter framöver och då blir det inte så lätt att sälja det man äger. Asmodee gör det ju ruskigt bra.
ValueTree / Q2! / Pe
2021-05-21 20:46
Rullande vinst sista fyra kvartalen inräknat vårens corona sämre o höstens corona bättre justerat bort för goodwill avsk o tillf skatter är resultatet 11.3 som jag minns utan ark framme. PE 7.5

ValueTree / 2,4 ska det vara / 2,4 ska det vara
2021-05-18 23:15
Räknada fel när tog med q4as skatteeffekten på helåret och adderade goodwillen på det. om vi bara kollar ebitda rakt av vilket är = deras vinst efter skatt många år framöver är det 2,4kr per aktie och inte 2,65. Så PE 8,3. Sen är nog rullande vinst högre nu än 2020s helårsvinst. Får de bra Q1 o Q2 kan nog rullande vinst va 12-13m. Någon som tror frakter kan ha påverkat dom? Suezkanalen mm. Dollarn låg iaf igen vilket är fint för dom.

disclaimer äger aktier och kan vara både köpare och säljare eller endera oavsett mina värderingar
ValueTree / betyder att / betyder att
2021-05-18 22:45
2020 vinsten då om 0,9 är adderat med goodwillen och de delar ut 34% att en rättvisande vinst då baklänges räknat blir 0,9/0,34 = 2,65. 20kr över 2,65kr ger PE 7.5 nu mot 2020vinsten.

Sen får väl alla göra sin egen bedöminng av vart Earnings är på väg över tid och om det är bra eller dåligt PE. Spännande case dock, kul att följa!
ValueTree / Verklig vinst / Verklig vinst
2021-05-18 22:38
Är ju dock ytterligare 2,5-3m högre med tanke på goodwillen som snart är helt avskriven då. Så en mer rättvisande 34% utdelning om man ska använda den för o extrapolera resultatet 2020 är då

Minns inte goodwillen hur mkt de skrev av 2020 men tror kring 2,7m
2,7msek / 4,4m aktier = 0,6kr mer i verklig vinst än RR visar.

Eller 34% utdelning mot vinst utan goodwill (som snart är slut) hade varit 0,2kr högre. alltså 0,9kr per aktie motsvarar en verklig utdelning på 34% av resultatet för 2020. Så nu får de ju mer kassaflöde att investera då detta bara är bokföringstekniskt, pengarna finns där men dom skriver av gamla misslyckade förvärv från långt bak. Men bara 2,5m kvar nu ca efter alla dessa år. Vinsten kanske lite pressat högt i marginalen nu, men kanske håller i sig ett tag till också har de ännu mer pengar att leka med. Who knows.
ValueTree / Ja Pe 6,5 då! / Ja Pe 6,5 då!
2021-02-22 13:07
Stämde bra, EBITDA 10,6miljoner. Rullande PE 10 ger då kurs 24kr.
I detta fall är faktiskt EITDA nästan helt och hållet samma som vinst efter skatt.

Skatt inget på 4-5 år till, sen hoppas jag vinsten är högre så tror efter skatt de kan vinsta mer ändå än 10m med då med tanke på alla pengar de fått lägga vantarna på och investera under tiden.

Depreciation, här ska de nog ha en del poster. Men relativt små summor på t.ex. maskiner och lokalunderhåll

Amortization är avskrivning av gammal goodwill som försvinner nu, och 0% goodwill av EK i värderingen då och vinsten kommer öka med över 3m per år i bokföringen, kassaflödet har de redan fått nyttja länge. Börjar Ola rådda förvärv om de ej lyckas växa organiskt kommer ju goodwill öka o börja skrivas av igen, men då jag tror han kan göra lyckade förvärv skulle det inte ses som en kostnad heller utan bara öka resultatet.

Finansnettot är -0,5m, tror dock detta kan minska också i och med kassan och lägre räntor av större bankerna nu och nog nyttjar mindre, om inte minns fel har de haft mot 0,5m tidigare år också med högre lån o ränta så denna borde kunna minska lite. Men hursom, över 100m ska bolaget va värt om det ska vara på PE 10, dvs att markanden kräver drygt 7,5% i årlig avkastning. EJ inräknat ev. tillväxt och andra värdeskapande grejer med överskottet på kapitalet.

Spel verkar sälja rätt okej i Q1 med, har vi tur säljer de lite bättre än vi är vana vid. Vi får se! Härlig rapport iaf. Kul att se de lägger in lite eget i rapporten med. Nu tror jag verkligen de vill växa inom bolagets ramar, men säg att det är tufft då får man lite berkshire vibbar av vad de kan hitta på med pengarna. Men ett steg i taget nu. Värderingen får vara motivation nu mot t.e.x bara en återkommande vinst!
ValueTree / Vinsten / Vinsten
2021-02-11 12:28
Det blir svårt att blunda för vinsten iaf när det kommer ner 10m efter skatt på sista raden vilket de gör nu efter goodwillavskrivningen.

Om de gör överavskrivningar i Q4 och helt tar bort sista goodwillen kommer nästa år få rejält vinstlyft och många som screenar aktier kommer se detta bolag på PE mot 6,5 för stabil vinst och nya intressanta ledningen. Hoppas också Q4 innehåller utdelningsbeslut (om får pga vår-permitteringar) samt nyhet om egen produktlinje och att de tar bort majoriteten av goodwillen.

De tar kostnader nu för utveckling av produktlinjer mm. Men utöver de är det 10m att "göra något med", säg dom kan generera 10% per år. Då får vi 1-2-3,5-5-7m vinst mer kommande åren. Nu ska en del delas ut men jag tror de kan göra mer än 10% med pengarna de får loss. Lyckas det inte organiskt är det inte hela världen. Dessa kassaflöden på låga multiplar kan nyttjas till skapa andra vinster med och det tror jag marknaden inte har övervägt, jag tror den nu bara värderas på en stillastående vinst, redan där är den låg, pga sin historik, men ytterligare potentialen gör detta lite mer intressant tycker jag. tankar?

ValueTree / Analys / okej!
2021-02-10 22:33
Intressant!
Kanske inte världens största uppsida, men säg PE 6,5 nu alltså PE 10 borde la vara rimligt med dom vinsterna, dock rädd att vinsten stuckit på uppsidan med corona.. å andra sidan, de ebitdade 9m härom året med direkt efter turnarounden. Ola snackar i deras podd avsnitt 24 om att de borde kunna göra 2kr vinst per aktie det vore nästan 9m vinst sen säger han efter goodwilljusteringen PE 4,5 på 13kr.. Här vet jag inte om han sa fel eller tänkte fel i stunden. För EBITDA var 2kr.. dvs redan justerat för goodwill. PE 4,5 på 13kr innebär mot 13m vinst, tkr det lät mkt det året. However... det som gör det lite mer intressant på sikt än bara låg multipel tkr jag som ändå gör det värt att fundera på 15kr när den redan dubblat sig från 7kr.. är att bolaget hur man än vrider och vänder på det gör över 10m ebitda med en del som gynnas o en som antagligen missgynnas av corona. Och de har en ny ledning som får lägga händerna på 10m per år här i några år. Säg om 10 år kommer dom totalt ha fått 100m att göra något med... visst om bolaget inte växt by then borde dom satt de pengarna i spel på annat med deras historik, spiltans ordförande, ola och claes mm. Börjar man tänka så har man en extra level. Sedan tror jag inte Ola skulle orka kliva in som ordförande och lägga gissningsvis mot hans maxgräns av vad han vill lägga på en investering (gissar relativt vilt nu) om han inte såg möjlighet till tillväxt dessutom, han har sagt i podden nu när jag lyssnat att han vill ha bolag med bra historik som tjänar pengar och växer. Där väx-möjligheterna finns. Annars säg kanske han vill stänga på 22kr.. men ska han gå ur styrelsen då? borde vara långsiktigare...

Men vi får se hur vårens kvartal blir med pandemilagen.. kanske får stryk av det, dock de butiker jag frågat säljer ändå okej. Sedan såg jag nu att vincent skor finns på många ställen online,, de kanske inte har tänkt lägga ner de utan gjort en omväxling till barnskor helt och hållet, såg skor drog på rejält för butiker nu när köldknäppen kom,... Intressant med ökningen när du gick online där. ALF har ju en historik klart under nuvarande prestation, så de är ju definitivt en outlier av corona, dock kan det nog fortsätta rätt länge kan jag tänka mig samt ge dem möjlighet att växla upp och sälja till fler länder ev. de lär ju efterfråga spel nu när det säljer för dom förmodligen bra och de behöver spel att sälja så kanske det växlar upp till ny snitt-nivå.
Menmen, många frågetecken trots en intressent värdering. Jag rekommenderar inget och gynnas av uppgång och kommer sälja när det gynnar mig, många risker och oklarheter och ingen säker raket, ev. läsare får gå på egen utredning och fakta och veta att i alla fall jag kommer avyttra vid rätt tidpunkter och ej rekommenderar denna aktie till någon.
Fick analysen godkänd på valueinvestorsclub så ska se om man får ngn bra feedback där på caset! Hojhoj!
ValueTree / Analys / Analys
2021-02-04 23:19
Har följt WTG en längre period och försöker här redogöra det jag vet.
Har laddat upp "caset" på valueinvestorsclub men det kan dröja månader innan det accepteras där, så det blev en liten WP sida.
FI-disclaimer, äger aktier, tjänar på uppgång, ämnar enbart belysa bolaget och göra det vi många tycker är kul, analysera och investera. Hoppas vi hittat något här i WTG.
Kommentera gärna!

https://michaelscottpapercompany1.wordpress.com
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Wonderful Times Group 19,3 1,58% 15,8 22,15%
ValueTree / Etta!? / Under PE 7
2021-02-03 09:10
nu vinstar de på sista raden justerat för goodwillen som snart är obefintligt, över 10m vinst.
ValueTree / Etta!? / Håller med
2021-02-02 21:37
Det ser onekligen intressant ut, har pratat med lite leksaksbutiker och julhandeln har varit sämre än förra året men ändå bra. Dock tror jag att pandemilagen sänkt mkt, men tror ALF mer än väger upp.

Vart hittade du att de var etta? prisjakts popularitet rankar dom inte där.
2021-01-05 10:56
25% av årsoms i dec ska det stå för leksaker. Men ja, alf kanske väger upp
ValueTree / Butiker / Butiker
2021-01-05 10:38
ngn som vet hur lekia o t.ex. gekås sålt i q4? Leksaker är branschen som säljer mest i q4 (25% av årsomsättningen) så suntoy o skobutikerna kanske gått riktigt dåligt, men alf verkar gå bra. dock lite rädd att butikskunder på leksaker dels säljer dåligt dels konkar då dom har 13m i kundfordringar och fått göra förluster på detta några gånger sista åren när butiker konkat. trixigt
Oscar Properties Holding AB / Man kan köpa aktien för 0,35 ist för 0,47 med BTA / Man kan köpa aktien för 0,35 ist för 0,47 med BTA
2020-12-11 09:37
om man vill äga aktierna är dom billigare iaf.
ValueTree / Blandat / 2020
2020-05-11 11:21
Ja, mkt intressant, men många frågetecken och oprövade metoder nu framgent. Expansion geografiskt som mellanhand har jag svårt att se hur de ska lyckas med istället för att ftgen väljer en billigare sydeuropeisk lev. Och svenska spel(om än översätts), hur bra kommer de gå utrikes är oklart, och de egna varorna är kostsamma att utveckla så även om de får till det kommer det inte vara lönsamt med egna märkesutvecklingen utan tvärtom till en början. Det är också en helt oprövad metod så svårt att sätta värde på det. Framöver kommer de behöva skatta mer också om ca 5år när avdraget är nyttjat.
Tror ehandlarna och sånt inte är lika lätta för wtg, då de gärna köper in varorna men sen skapar exakt samma produkt billigare själv och säljer billigare på sina sidor, som coops egna matvaror osv..
Och varför går en butik via en nordisk mellanhand på andras varor, däremot deras egna märken tror jag de kan sälja!

ang 2020.
Tight business med rätt låg marginal nu betyder ju att kassan inte översvämmas löpande. Detaljhandeln nog ruskigt mkt ned. Wtg säljer nog en hel del till Lekia som blivit stora efter toptoy kkn. Det är butiker.. Så lekia lär ju inte ösa på med nya varor i närtid. Ehandlarna kanske köper in lite men som de skrev i årsredovisningen har lekia tagit mesta av marknaden 2019 så det blir nog ett slag då. Då kan likviditeten vara lite i fråga. De har ju ett gäng miljoner, men inte så mkt.
Man vill ju undvika dyra konvertibellån osv som späder ut så mkt som sist. Och Sedan minskar då omsättningen kommande år mkt så är det inte orimligt med förlustår. Men hoppas man slipper likviditetsproblem bara så kan man ta sig igenom 1-1,5 år med förlust.
Trots detta är jag mkt positiv! Men ser en hel del frågetecken i distributionskedjan samt mkt oprövat som man inte vill värdera in. Så närmsta tiden ser väl lite mer oklar ut. Ser extremt positivt på nya ledningen och hoppas de väljer att kapa vissa grejer och köra det lönsamma. Men hoppas vi klarar 2020 utan utspädning eller dyra lån.
Redigerades 2020-05-11
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Wonderful Times Group 19,3 1,58% 8,4 129,76%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -