På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Ketchup1

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Mkt dubbelmoral Hennes & Mauritz 21-04-04 21:38
Oändligt med pengar till sina kompisar Index 21-03-25 18:35
Kina Index 21-03-25 18:29
Intressant Nio 21-03-25 01:37
Utkastad Alibaba 21-03-24 19:56
spaceboy Paradox Interactive 21-03-22 12:59
c3po Stillfront Group 21-03-22 12:50
60kr? Stillfront Group 21-03-22 06:05
Vinst Stillfront Group 21-03-17 16:00
p/e Alibaba 21-03-15 13:42
Maj Paradox Interactive 21-03-15 10:42
Stormjölkarn Sinch 21-03-09 10:08
Tech Evolution Gaming Gr. 21-03-08 22:18
Nasdaq Index 21-03-08 20:05
AnthraxSwe Paradox Interactive 21-03-08 10:30
1/12 »
Hennes & Mauritz / Framtiden / Mkt dubbelmoral
2021-04-04 21:38
Jag gillar inte kina, kritiken emot dem är ofta befogad i sig. Men jag tål inte västs dubbelmoral. Nästan allt de kritisera kina etc för, gör de sig själva skyldiga till i någon form. Exempelvis, USA klagar på dem för företagare där måste ge data till ccp om ccp kräver det. Men ignorera att de själva har en liknade lag i cloud act. De hyllar demonstranterna i hong kong, även då de stormar regeringsbyggnader och är våldsamma, lite annan ton då de drabbar usa själva etc. Men de ställs sällan till svars för deras hyckleri och gör de det så är det huvudet i sanden som gäller ändå. HM och liknade företag står knappast på arbetstagarnas rättigheter. HM om de nu bryr sig så mkt om arbetarna, kan ju flytta hem all tillverkning etc till sverige och ge alla bra arbetsvillkor och bra löner. Men det gör de inte. Företag som hm som förflyttar sin verksamhet till där det är billig arbetskraft ser människor som en produkt, så de ska inte moralisera över andra.

Väst värnar av någon lustigt anledning mer och mer om omvärlden och hur människor har det där, samtidigt som situationen bara blir sämre och sämre på hemmaplan. Undra om det åtminstone inte delvis är en distraktion, titta inte här, titta där hur dåligt de har det, och hur "goda" vi är då vi bry oss om dem.

Demokrati? Demokrati är bara ett pr trick för få människor att vara lydiga och inte göra revolt, för i en diktatur om de inte värnar om folket och landet så riskera de revolt, då det blir folkets sätt att göra sin röst hörd, så de kan inte ignorera landet och folket helt. De är sin natur auktoritära, men de måste alltid till viss mån se till landets bästa i viss mån.

Men i en demokrati så kommer de ansvariga undan mkt enklare undan och behöver bryr sig öht om landet och dess invånare genom säga du kan göra din röst hörd genom att rösta var 4:e år. Men hela systemet är korrupt och nästan alla politiker är bara karriärister som inte bryr sig om landet, så det spelar ingen direkt roll vad du röstar på. Se på de stora sakerna som har drivits i väst de senaste 20-30 åren, feminism, miljö, invandring, globalism etc. Inget av detta är pådrivet av folket, utan av helt andra krafter i samhället. Folket kommer med på tåget senare om öht, de hjärntvättas under resans gång. Om nu demokrati inte bara hade varit ett pr trick så hade det varit en omöjlighet, för då skulle alla större förändringar vara drivet av folket.

Yttrandefrihet? Vi har absolut inte yttrandefrihet i sverige. Vi får yttra det eliten tycker vi ska få yttra precis som i kina, vilket är mindre och mindre för var dag som går. Ännu en dubbelmoral ifrån väst. Sedan även om det skulle finnas juridisk yttrandefrihet, vilket det inte gör som sagt, men även om. Så länge vi har en enorm stigmatisering i vissa ämnen, så kommer folk självcensurera sig själva och därmed så har man inte yttrandefrihet i praktiken ändå, detta kan också liknas med socialcredit som kina har fått kritik för, så här har vi en till dubbelmoral, då politikerna i väst vill ha stigmatisering. Men är man för yttrandefrihet och emot socialcredit så bör man också vara emot stigmatisering.
Index / Re / Oändligt med pengar till sina kompisar
2021-03-25 18:35
Det är lustigt hur det alltid finns gott pengar då kommer till politikernas särintressen, då är pengakistan oändlig, men när det gäller svenska medborgare då måste varje krona vändas upp och ner flera gånger om. Det är nästan som de vore korrupta.
Index / Kina / Kina
2021-03-25 18:29
Jag har lite kinesiska aktier, vad händer med dem om de blir avnoterade i usa? Kommer jag inte kunna sälja dem på konventionella sätt?
Nio / NIO i sverige / Intressant
2021-03-25 01:37
Det var 3 telekom bolag som blev utkastade för inte så länge sedan. Undra hur man säljer om det skulle bli verklighet. Inte för jag har någon stor position.
Alibaba / Utkastad / Utkastad
2021-03-24 19:56
Nu är det snack om att kinesiska företag kan komma bli utkastade ifrån usa börsen om de inte kan bevisa att de oberoende etc, vilket nog är orsaken till varför kinesiska aktier går så dåligt idag. Inget nytt egentligen, 3 telekom företag blev utkastade för ett tag sedan. Men nu verka reglerna skärpas, och detta samma dag som kinas regering går ut med att de vill komma åt datan som teknikföretagen har och har sagt tidigare att de vill att alibaba och andra ska närma sig den kinesiska regeringen, så jag vet inte riktigt hur alibaba ska balansera det?

Nu är alibaba en jätte, så svårt och se att de blir utkastade ifrån usa börsen, men risken verka absolut finnas där. Priset på aktien bör inte påverkas långsiktigt av det, men det kan ju ställa till med problem när det gäller sälja.
2021-03-22 12:59
Nu gick det inte tydligt förbi 200, men ser inte vad du får 215 ifrån, snarare 230.
2021-03-22 12:50
Köp in dig långsamt med små positioner kan vara en metod då. Då missar du inte den eventuella uppgången helt, samtidigt som det då inte gör så mkt om det fortsätter ner.
2021-03-22 06:05
60kr idag? Vad skulle orsaka det? Men jag ser gärna 60kr utan några nyheter, då får man köpa lite. Tycker överlag tekniksektorn skulle må bra av att rekyla lite och nasdaq och liknade teknik index kunde gå ner med 10-15% i år, vilket nog kan ske om inflationen tar fart i usa.
2021-03-17 16:00
Fast samma sak gäller ju då en aktie går upp, du har inte gått med vinst förens du säljer.

Marknaden är väldigt dyr just nu, så det finns absolut fallhöjd.

Alibaba / p/e / p/e
2021-03-15 13:42
Varför visar avanza p/e 212 då yahoo, nordnet etc visar ca 23-25?
2021-03-15 10:42
Ingen förväntade väl sig något nytt spel? De verka dock kommer utannonsera ett nytt spel i maj. Hoppas att de har lärt sig ifrån bloodlines härvan att man inte ska utannonsera sådant om inte release är nära.

Jag har en pytteliten position i paradox. Så för mig spelar det egentligen inte så stor roll.
Sinch / Översåld / Stormjölkarn
2021-03-09 10:08
Översålt kanske, men inte otroligt översåld. runt 35.
2021-03-08 22:18
Med tanke på hur tech gick på kvällen i usa, så ser det inte ljust inför morgondagen.

Index / Nasdaq / Nasdaq
2021-03-08 20:05
En minst sagt stor sektorrotation. Börsen går bra, men nasdaq fortsätter falla och inga tydliga tecken på en vändning, förutom att den är översåld.

Undra när man ska in i nasdaq. 10 åringen lär fortsätta gå upp, om inte fed ändra sig. Så om det hänger på det så lär nasdaq ha det tungt under en längre period nu.
2021-03-08 10:30
Det handlar inte bara om paradox i sig, utan om makronyheter, angående räntan som ligger som en våt filt över hela tillväxtmarknaden just nu.

När det gäller paradox i sig, så tycker jag bloodlines 2 är lite oroande. Sådana stökiga historier brukar inte sluta bra. Tycker inte de skulle ha offentliggjort den så tidigt. Då man börja släppa trailers etc så ska det vara nära till release.

Men själv är jag ändå lite frestad att gå in, då det är ett företag som producera bra spel och har fallit väldigt mkt nu. Skulle jag gissa så vänder det snart.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -