Emnus

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Kursen Dustin Group 20-06-25 09:53
Nästa rapport Dustin Group 20-06-18 15:17
Insynsköpet JLT Mobile Computers 20-06-04 09:22
Stoxx Sinch 20-06-03 09:38
Fel forum - vinstdrivande forum ska förbjudas AcadeMedia 20-06-01 10:30
Rapporten Braincool AB 20-05-29 22:08
Köprek Plejd 20-05-28 07:45
Dagens fall Sinch 20-05-27 16:00
Bidrag?? Samhällsbyggnadsbolag i Norden 20-05-26 12:19
Stämman Karo Pharma 20-05-25 18:23
Hur länge Karo Pharma 20-05-25 15:20
Börsveckan forts.. Samhällsbyggnadsbolag i Norden 20-05-25 12:05
Börsveckan i helgen Samhällsbyggnadsbolag i Norden 20-05-25 11:00
Tag plats... Dustin Group 20-05-19 21:53
VD kommentar från Q2an Dustin Group 20-05-15 10:14
1/14 »
2020-06-25 09:53 IP: UHUcq2b5t
Jag har i flera månader haft uppfattningen att aktien är undervärderad. Tittar man på försäljning och rapporter hos direkta konsumentbolag inom branschen som mediamarkt, Elgiganten m fl har det gått väldigt bra i Q2. Jag misstänker att många prisar in engångskostnaden i besparingspaketet som nu genomförs och belastar resultatet som rapporteras 1Juli. Allt under 50kr måste dock, som jag ser det, vara riktigt köpvärt på 6 mån sikt. Dustin har flera köprekar dessutom och högre riktkurser.
Dustin Group / Är det bara... / Nästa rapport
2020-06-18 15:17 IP: cwLuQkk/6
1 Juli kommer rapporten
2020-06-04 09:22 IP: UHUcq2b5t
Det är en bra signal. Intressant läge mitt i Coronakrisen (nu är ju detta en månad sedan) att finanschefen, som bör ha mkt bra koll på läget från insidan, gör bedömningen att 4.75 kr är ett köptillfälle. Han riskerar ju inte egna pengar utan att ha en stark tro på värdestegring.
Sinch / Stoxx / Stoxx
2020-06-03 09:38 IP: UHUcq2b5t
Bra nyhet att Sinch kommer in som ny på detta index. Ska börja köpas aktier 22 juni.
AcadeMedia / Vinstdrivande skolor ska förbjudas / Fel forum - vinstdrivande forum ska förbjudas
2020-06-01 10:30 IP: UHUcq2b5t
Det finns politiska forum och sajter för inlägg som ditt. Jag respekterar din åsikt även om jag har mängder med faktabaserade motargument varför det är ett feltänk. Detta är ett aktieforum. Nuvarande politik och lagstiftning ligger fast tills annat beslut är taget. Politiska inlägg och diskussioner faller aldrig väl ut på aktieforum då de aldrig når i land, eller någon lyckas påverka eller ändra meningsmotståndarens åsikt. Låt därför inte detta bli en "tjafsig tråd" som tynger forumet. Önskar alla en bra fortsatt aktiedag.
Braincool AB / Rapporten / Rapporten
2020-05-29 22:08 IP: L68A4rfzY
Vad ska man säga? Det kanske är en banbrytande rapport på sätt och vis åt det positiva hållet för att vara BC. Omsättning på över 2 mnkr och en minskning, om än knappt, av minus i rörelseresultatet.. Har det hänt förut? Nej, det här är faktiskt en riktigt bra rapport. Sedan är det fortfarande inte rapporterna som är det intressantaste för BC ännu utan PM om framsteg för produkter, marknader och försäljning.
Plejd / Köprek / Köprek
2020-05-28 07:45 IP: UHUcq2b5t
Stockpicker upprepar köprek för Plejd i sitt senaste Newsletter. Fortsatt god tillväxt, är numera ett tillväxtbolag som också är lönsamt med ökande rörelsemarginal. Därtill en kassa på 53 mnkr och outnyttjad checkkredit på 20. Ingen större Coronapåverkan har synts och samarbetet med Note utvecklas enligt Note själva över förväntan. Nuvarande börsvärde anses för lågt enligt enligt SP.
Sinch / 6 % / Dagens fall
2020-05-27 16:00 IP: JUlIfFqHI
En sådan här nedåtdag kommer nog ibland i en snabbväxare. Kanske många korta stop losser som eldar på när det blir så här också...
2020-05-26 12:19 IP: 4dBmNbLl3
😊 Den synen var rätt kul (jag förstår att du skämtar). Det är bara det att resonemanget innehåller ett rudimentärt fel. Bidrag är nämligen pengar som inte kräver någon motprestation. Jag skulle vilja se den kommun som skickar pengar till SBB och säger ” varsågod, vi begär ingenting av er i gengäld” 😅😅
Redigerades 2020-05-26
Karo Pharma / Stämman / Stämman
2020-05-25 18:23 IP: UHUcq2b5t
vad var intressant från stämman. I sammanfattningen hittar jag i princip två beslut (möjliggöra förvärv genom betalning med aktier samt att bemyndigandet för möjlig nyemission sätter gränsen till 10% av befintligt aktiekapital).

1. Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, för tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om överlåtelse av egna aktier. Syftet med bemyndigandet är att öka bolagets finansiella flexibilitet, att möjliggöra förvärv genom betalning med aktier, att tillföra bolaget nytt kapital och/eller nya ägare av strategisk betydelse för bolaget och/eller förvärv av andra företag eller verksamheter.

2. Årsstämman beslutade även, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst intill slutet av nästa årsstämma – besluta om emission av aktier. Antalet aktier som ska kunna ges ut med stöd av bemyndigandet ska inte överstiga 10 procent av det registrerade aktiekapitalet vid tidpunkten för emissionsbeslutet. Emission ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport eller kvittning eller med andra villkor.

Någon som var där? eller ser något mer?
Redigerades 2020-05-25
Karo Pharma / Listbyte? / Hur länge
2020-05-25 15:20 IP: UHUcq2b5t
Det är alltid marknadspriset som speglas (tyvärr i detta fall). Så länge inte köptrycket tydligt överstiger alla som är beredda att sälja till nuvarande pyspunkakurs, händer inget. Någon volymköpare behöver se potentialen och vilja kliva in och de som trots allt säljer nu behöver sluta med det helt enkelt. Freefloaten är dessutom minskad och handelsvolymerna förhållandevis små. Min tro är att EQT kommer med något (nytt bud? kontinuerliga köp över marknadet) innan årsskiftet och ett eventuellt listbyte. Tills dess behandlar de antagligen VD ord och prognoser likt i Q1 även för Q2 och Q3. Gör de inte det finns en chans att de låter Karo vara kvar på börsen. Bara spekulation dock.
2020-05-25 12:05 IP: UHUcq2b5t
Tyvärr kan jag inte länka då det är en betaltidning med inlogg och eftersom jag är prenumerant och med och finansierar att de kan vara verksamma brukar jag vara noga med att inte sprida vidare annat än kortare citat. Vill du på annat sätt verifiera det jag skriver kommer du att se att det är korrekt.

I veckans nummer ingår inte SBB i den delen av tidningen som sida för sida gör analyser av utvalda bolag. Därför finns de inte heller med i Placeras måndagssummering av råd från Börsveckan som ger köp, avvakta eller sälj. Det har de däremot gjort i tidigare nummer och givit tydliga köprekar. I slutet av varje nummer analyserar de dock sina innehav i deras "fiktiva portfölj" som innehåller deras hetaste tips över tid. i den analysen ägnar de SBB en hel del text och tankar. Ur den kan jag citera kopplat till anklagelserna: "Nu kan fokus återigen förhoppningsvis läggas på bolagets fundamenta och prestationer. Vi anser att aktien är alltjämt kraftigt undervärderad på nuvarande kursnivåer kring 17 kr"

Sedan avhandlar de försäljningar som SBB gjort för 855 mnkr till fem olika köpare och där kan jag citerara under rubriken "Säljer till överpris": " Det är mycket positivt att försäljningarna sker till över det bokförda värdet, vilket inte är första gången under 2020. Det är direkt värdeskapande och samtidigt är det som en led i arbetet med att dels bibehålla kreditbetyget men i förlängningen även kanske nå BBB+" Fiktivt innehav och tydlig köprek kvarstår alltså.
2020-05-25 11:00 IP: UHUcq2b5t
konstaterar att SBB ”är kraftigt undervärderad”. Den ligger fortsatt som innehav i deras årsportfölj och den tydliga köpreken kvarstår.
Dustin Group / Tag plats... / Tag plats...
2020-05-19 21:53 IP: MDPU09hlp
Är det dags nu? 😉
eller bara ett ”förryck” innan tåget går stadigt norrut.
Dustin Group / VD kommentar från Q2an / VD kommentar från Q2an
2020-05-15 10:14 IP: MDPU09hlp
Lite om synen på Coronakrisens påverkan och tiden framåt från VD i Q2 rapporten

” Den snabba spridningen av det nya coronaviruset påverkar vår verksamhet på både kort samt sannolikt på längre sikt och osäkerheten på marknaden har ökat väsentligt. Inledningen av det tredje kvartalet har karaktäriserats av en ökad efterfrågan på produkter och tillbehör för hemmakontor bland våra företagskunder i Norden. Vi följer aktivt utvecklingen och förbereder oss proaktivt för olika scenarier beroende på marknadsutvecklingen. Detta för att snabbt kunna agera både utifrån ett kostnads- och riskperspektiv men också för att kunna tillvarata de möjligheter vår starka onlineposition kan ge oss och därmed våra kunder", säger Thomas Ekman, VD och koncernchef på Dustin.”

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -