Xenofex

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Re Nyqvist OptiFreeze 20-03-28 10:54
Re Nyqvist OptiFreeze 20-03-27 17:21
Ny prognos visar styrka i hårda tider! OptiFreeze 20-03-27 16:37
SEV har påbörjat arbetet på Färöarna inför DG100 Minesto 20-03-18 16:10
Re BCAB OptiFreeze 20-03-18 15:23
Re Lucrum OptiFreeze 20-03-18 13:10
Corona påverkar inte Optifreeze OptiFreeze 20-03-17 23:06
Uppdatering av Minesto Minesto 20-03-16 13:19
Kontaktade också Ulf tidigare i veckan OptiFreeze 20-03-13 16:46
Summering av artikeln OptiFreeze 20-03-05 21:00
Artikel från 3/3 OptiFreeze 20-03-05 20:24
Re Agenten Minesto 20-02-28 16:53
Någonting är nu på G Minesto 20-02-28 07:44
Northern Skagerrak? Minesto 20-02-25 12:16
Re C Kent OptiFreeze 20-02-18 14:13
1/88 »
2020-03-28 10:54 IP: otGASBqr6
I senaste presentationerna så har det varit dennsa prissättning. Inom OptiFlower så ska det ju vara ROI (Return of invest) på cirka 1 år för köparen också.

Jag har också väntat på genombrottet och vi är där nu. Första försäljningen tror jag sker i närtid och sedan kommer det bara att rulla på.

Ju fler maskiner, desto mer royalty och då behöver inte ens Optifreeze jobba för pengarna.
Detta kommer bli sjukt intressant!
2020-03-27 17:21 IP: otGASBqr6
Jag har för mig att maskinerna kommer att säljas runt 3,5-4,5 miljoner kr.

Det som kommer bli det stora värdet för bolaget är ju framför allt all royalty som man kommer att få in med större kvantiteter.

Betalning för Optifreeze räkning kommer vara av: Försäljning av maskin (Opticept), försäljning av behandlingsmedel (Opticap) samt Royalty
OptiFreeze / Ny prognos visar styrka i hårda tider! / Ny prognos visar styrka i hårda tider!
2020-03-27 16:37 IP: otGASBqr6
Optifreeze har i dessa mörka tider visat en otrolig styrka.och kommer idag med en ny prognos med motiveringen:

OptiFreeze har efter lyckade genomförda försök valt att höja prognosen till 30
sålda maskiner under de närmaste 3 åren. Den tidigare siffran låg på 10 maskiner, vilket gör det till enorm tro på den nya prognosen!

Detta motiverades med: Med anledning av de stora steg framåt som tagits inom bolagets tre största projekt beslutades på bolagets årliga strategiska genomgång att försäljningsprognosen borde revideras. Dessa utgörs av snittblommor, sticklingar och torkning. Målet revideras upp till 30 sålda maskiner inom 3 år.

OptiFreeze kommer inom en snar framtid att kunna erbjuda maskinförsäljning
inom alla sina tre fokusområden.

Vid vår årliga strategiska genomgång har vi kommit vi fram till att det gångna året har
varit bättre än förväntat och att vi behöver höja våra pronoser säger VD Ulf Hagman.

--------------------

När jag tidigare har varit i kontakt med Ulf så har han uppgivit att utvärderingen av testerna gällande OptiDry, som jag personligen tror att det kommer vara det område som är först ut. Denna utvärdering sker just nu information hoppas Optifreeze kunna lämna senast i april!

Utifrån dagens PM tyder ingenting på att även dessa tester varit fullt lockade, eftersom man avser att gå till försäljning inom detta område också.

Absolut kan Corona påverka i form av att transport m.m. är tillfälligt begränsat, men detta är kort tid. Forskningen är i full gång och det sker inom kort försäljning inom samtliga 3 områden.

Vi får fortfarande inte glömma bort vad respektive område är värt:
OptiFlower - Lösning för sticklingsmarknaden. Marknadspotential 250 miljarder euro
OptiDry - Lösning för örter/kryddor-marknaden. Marknadspotential 40 miljarder euro
OptiFresh - Lösning för freshcut industrin. Marknadspotential 40 miljarder euro
Optifreeze - Lösning för djupfryst industrin. Marknadspotential 290 miljarder euro

Då har vi inte fått vad värdet kan vara på vad jag kallar OptiForest, som är en potential på 8 miljarder sticklingar. Det bör belysas att OptiForest är ungefär 3 gånger fler sticklingar som produceras per år än vad det är i blomsticklingar. Trots detta värderas Optiflower i form av sticklingar till en potential om 250 miljarder kronor.

Optiflower i form av snittblommor är inte heller ett dåligt område eftersom enbart denna del har ett potentiellt värde om 400 miljarder kr per år.

Utöver detta uppgav Optifreeze själva senast i en artikel vid Lunds Kommun att dom kommer under 2020 bli kassapositiva!

Erik Penser gav 18 februari 2018 en riktkurs i Optifreeze på 33-35 kr. Personligen anser jag denna lågt värderad då eftersom man inte sett över potentialen utöver Optiflower och mycket mer finns att hämta!

Idag vet vi om att Optifreeze samarbetar inom Optiflower med Syngenta som är en av världens största bolag inom den branschen. Inom OptiDry sker även ett samarbete med idag ett okänt företag, men ska vara ett av Europas största företag inom denna bransch.

Summering:
Idag har Optifreeze ett värde om 215 miljoner kr, men har enorm framtidspotential. Bolaget förväntas bli kassapositiva under 2020 samt att man har försäljning inom tre områden, Optiflower snittblommor och blomsticklingar samt Optidry.

Utökningen i prognosen gällande försäljning av antal maskiner (Opticept) har ökat från 10 till 30 inom kommande 3 år.

Jag tror inte att kursen kommer vara kvar på detta område så mycket längre, för bolaget är mer och mer tydligt. Vår teknik fungerar, bolagen behöver denna och vi kommer att tjäna bra med pengar!
Redigerades 2020-03-27
Minesto / SEV har påbörjat arbetet på Färöarna inför DG100 / SEV har påbörjat arbetet på Färöarna inför DG100
2020-03-18 16:10 IP: otGASBqr6
http://www.sev.fo/Default.aspx?ID=8&Action=1&NewsId=3143&PID=6&fbclid=IwAR23cUh1XQgVTvkN_5jHKJJDgUP7P-_tlRCA_-9ch6wZffJnmjsXivSeCWM

Från facebookgruppen ska man ha översatt detta från Färöiska till Svenska enligt nedan:

Ett steg närmare tidvattenel från Vestmannasund De sista förberedelserna har påbörjats i tidvattenprojekt i Vestmannasund, som som enligt planen ska producera ström till SEVs nät.
Den första draken har monterats ihop och testkörs just nu på verkstaden. I februari skrev Minesto och Sev under ett elhandelsavtal (PPA Power Purchade Agreement).

Enligt avtalet förbinder sig SEV att köpa elen som kommer att produceras med Minestos vågkraftsteknik i Vestmannasund. Som det första och ända i sitt slag är avtalet om köp av den framställda vattenkraften in till ett fungerande elnät, historiskt.

Minesto är just ni igång med att göra tester och undersökningar av DG100 vågkraftsdrakarna och tekniken på torra land i Göteborg och förbereder flytten till Färöarna.

Havskabeln som leder elen, kommer upp på land vid Oyrargjógv (geografisk plats vid byn Vestmanna, min anmärkning), där en tillfällig transformatorstation, kommer att sättas upp för att ta emot den producerade elen.

Arbetet med att klargöra området vid Oyrargjógv har påbörjats, och stationen sätts upp inom kort. Minesto har startat upp ett färöiskt dotterbolag med namnet Minesto Føroyar ApS, som kommer att underhålla vidareutveckla befintliga och kommande vågkraftsverk på Färöarna. I en kommentar till situationen med Coronasmittan, säger Martin Edlund: “Som alla andra följer vi noga med utvecklingen och gör allt vad vi kan för att trygga vår personal och för att ta samhällsansvar i alla de länder och områden som vi verkar i. Hittills har inga betydande varor eller tjänster påverkats av COVID-19 situationen.
2020-03-18 15:23 IP: otGASBqr6
Vilken tur då att man just har detta patenterat då från Optifreeze sida:

A Method Treating a Plant Material
Swedish Application number: 1851543-7 filed on: 2018-12-11

Även övriga områden är patenterade så det spelar ingen roll om grundmaterialet köps i hemlandet för att blanda preparatet där.

Så du behöver inte oroa någon annan att man inte har funderat på detta.
Förresten så arbetar Optifreeze tillsammans med Syngenta inom Optiflower-konceptet. Det innebär också att dom tjänar pengar tillsammans!
2020-03-18 13:10 IP: otGASBqr6
Det är jag som antar att Colombia är skogssticklingar, men det är bara vad jag trott.
Kan vara ytterligare plantage för sticklingar inom blommor

Oavsett är det ett nytt område man inte tidigare nämnt! :)
OptiFreeze / Corona påverkar inte Optifreeze / Corona påverkar inte Optifreeze
2020-03-17 23:06 IP: otGASBqr6
Jag mailade faktiskt Optifreeze igår och Ulf, för att be honom att gå ut på Facebook men en kommentar kring statusen i dessa Corona-tider, vilket han faktiskt gjorde.

"Här kommer en liten hälsning från oss i Lund! Vi är inte påverkade av Corona utan arbetar på för fullt med våra tester av bland annat rosor och allt ser fortsatt bra ut. Vi testar våra behandlingar på olika sorter odlade i Kenya, Holland och Colombia"

Även om detta var mycket kort kan vi ändå läsa ut information i detta. Dom är ej påverkade av Corona (Covid-19).

Vi arbetar för fullt med våra testar av bland annat rosor (vilket bilden visar) och allt ser fortsatt bra ut.

Han sa tidigare att deras utvärdering var i full gång och med denna kommentar anser jag att han även menar att testerna varit lyckade (en officiell kommentar kring detta lär komma i närtid)

Det som är intressant här, det är att man säger: Vi testar våra behandlingar på olika sorter odlade i Kenya, Holland och Colombia.

Colombia är vårt senaste ben som jag kallar "Optiforest", dvs. skogssticklingar. Så även detta område är nu påbörjat.

Även om världen har en utmaning gällande Corona, så jobbar bolaget på friskt och detta kommer att visa sig i aktiekursen när resultaten blir offentliga

Väl mött!
Minesto / Uppdatering av Minesto / Uppdatering av Minesto
2020-03-16 13:19 IP: otGASBqr6
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=j-ggwC0V2ys&feature=emb_logo

Vad skönt att Covid-19 inte påverkar Minesto och dom får sina delar i alla fall.
Alla delar till DG100 är nu levererade. Dessa testas nu på fabriken och kommer inom kort att transporteras till Färöarna. Se videon så får ni se en bild på detta!

Installationen kommer att ske i Q2, dvs. någon gång från april till juni.

På platsen i Vestmannasund där kabelanslutning för Minestos två kraftverk ska ske till elnätet genomför SEV för närvarande nödvändiga infrastrukturarbeten. Minesto meddelar också etableringen av ett färöiskt dotterbolag, Minesto Føroyar ApS, som ska facilitera och vidareutveckla pågående och framtida installationer av Minestos Deep Green-kraftverk på Färöarna.
OptiFreeze / Kontaktade också Ulf tidigare i veckan / Kontaktade också Ulf tidigare i veckan
2020-03-13 16:46 IP: otGASBqr6
Jag kontaktade också Ulf tidigare i veckan och fick också svar om Corona påverkat processen någonting, men svaret blev att ingenting är påverkat.

Sedan frågade jag om testerna gällande Optidry, där ytterligare tester skulle ske i februari/mars.

Frågan löd:
Tidigare har man ju sagt att man ska inom Optidry-grenen utöka testerna med ytterligare produkter som skulle testat februari/mars 2020. Är avsikten att presentera resultaten för dessa under april?

Svaret löd:
"Vad gäller OptiDry som hoppas vi kunna lämna info om fortsättningen senast i april, utvärderingen är i full gång."

Eftersom OptiDry inte använder Opticap bör detta inte dröja allt för länge innan vi har utvärderingen.

Om vi återgår till artikeln i Lund Kommun för 10 dagar sedan, dvs. 3/3 enligt nedan:

https://www.lund.se/foretagare/nyheter-och-nyhetsarkiv/2020/lundaforetag-forlanger-livet-pa-sticklingar-och-snittrosor/?fbclid=IwAR3jz4_lXAV7P7P85ODWQWglLwqP5eiDvvb44pmMkoU856oGz5fiQwzDZc0

I artikeln säger man:
‑ Både i torkning av grönsaker och i behandlingen av sticklingar och snittblommor är vi på spurten för att kommersialisera och vi räknar med att nå positivt kassaflöde i år, berättar Ulf Hagman

--------

Min tolkning är att allting går enligt plan och vi är nära en kommersialisering i flera område, men Optidry är mycket möjligt är först ut. 2020 kommer bli ett riktigt bra år för Optifreeze och att aktien gick från 39 kr ned till 17.95 kr har egentligen ingen betydelse.

Har någonting i bolaget blivit sämre från 39 kr till 17.95 kr (eller även dagens värde?)
När svaret är Nej och vad vi vet väntas kommer det bli mycket roligt av vara Optifreeze-ägare!
OptiFreeze / Summering av artikeln / Summering av artikeln
2020-03-05 21:00 IP: otGASBqr6
Om vi summerar vad som är bra i artikeln:

"Bolaget hittade snabbt andra möjliga områden att använda kombinationen av vacuumimpregnering och pulselektriska fält och jobbar nu med prydnadsväxter i två olika projekt."

Detta är ju sticklingar & snittblommor inom Optiflower

"Ett populär växt som förökas med sticklingar är pelargon. I projektet skördas pelargonsticklingar från moderplantor på en farm i Kenya. Sticklingarna skickas sedan till Europa där de rotas och sätts i pluggar och för att sedan säljas som småplantor till pelargonodlare."

"I Kenya arbetar man även med sticklingar från julstjärnor och sommarblommor som lobelia. Så snart testresultaten är bekräftade kan Optifreeze starta att sälja anläggningar, recept och kunskap som är intäktsmodellen i kombination med royaltys på varje behandlad stickling."

Då arbetar man med ytterligare blommor, dvs. Pelargon, Julstjärna men även sommarblommor som Lobelia.

"Nästa område där Optifreeze använder metoden är på snittblommor där de i nuläget behandlar och testar fram recept i Lund. Där har det visat sig att rosor kan få en förbättrad hållbarhet hos konsumenten från i genomsnitt fem dygn för rosor till tio. "

Utifrån denna information så kan man förbättra hållbarheten med 100 % på rosor!!!

"‑ Om vi lyckas fördubbla hållbarheten på rosor är vi väldigt glada. Världsmarknad för snittblommor är gigantisk, värd 40 miljarder dollar per år. Jag hoppas att vi ska kunna nå marknaden under andra halvåret 2020, säger Ulf Hagman."

Marknaden är på ungefär 400 miljarder kr per år där Optifreeze kan dubbla hållbarheten. Man beräknar kunna nå marknaden redan i år, med start från halvårsskiftet. Detta är riktigt bra nyheter!

"Ett tredje område är behandling av grönsaker inför torkning. Där använder Optifreeze enbart de pulselektroniska fälten som öppnar cellen så att grönsakerna torkar snabbare. Där arbetar man med några stora tyska aktörer och förhoppningen är att kapa 15 procent av torktiden och därmed göra energibesparingar. Tekniken funkar också på kryddor. Även på marknaden för torkad frukt finns stora utvecklingsmöjligheter."

"År 2020 ser ut att bli ett spännande år för Optifreeze.

‑ Både i torkning av grönsaker och i behandlingen av sticklingar och snittblommor är vi på spurten för att kommersialisera och vi räknar med att nå positivt kassaflöde i år, berättar Ulf Hagman. "

"Den första anläggningen som forskarna byggde kunde behandla ett salladsblad i taget - nu kan en maskin köra till exempel 50 miljoner sticklingar per år.

Det finns företag som arbetar med vacuum och vissa håller på med PEF – men Optifreeze uppger att de är ensamma om kombinationen av de båda teknikerna och till vilka användningsområden. ”Vi har dessutom goda patentskydd på allt vi gör”, menar Ulf Hagman."

---------------------------

Optifreeze sitter på en enorm teknik som kommer med positivt utfall bli en standardisering i hela världen på alla stora världsmarknader på flertalet områden.

Tekniken är patenterad och dom samarbetar med Syngenta som omsatte 2017 ungefär 12,64 miljarder dollar.

Optifreeze är idag värderat till 303 miljoner kr för hela bolaget. Inte omöjligt att detta kan bli 2020 års vinnare på börsen med ovanstående förutsättningar som håller på att aktualiseras!
Minesto / ALP ACE... / Re Agenten
2020-02-28 16:53 IP: otGASBqr6
Det som jag tror mer spännande är att Alp Ace flyttade bojen så att den nu är mycket längre från Holyhead Deep.

Anledningen till detta, vad jag tror, är att där den låg tidigare var det perfekt för DG500.
För en DG1000 eller större, så krävs det större djup och därför behövs en ny placering.

Så att Minesto flyttad denna tror jag är en start för att kunna utveckla DG1000
Minesto / Någonting är nu på G / Någonting är nu på G
2020-02-28 07:44 IP: otGASBqr6
Någonting är nu på G

Man flyttar bojen och fartyget Alp Ace har destination Strangford på Nordirland och ska vara där idag kl. 15.00 (lokal tid?)

Kanske förbereder sig då för att kunna gå på större kraftverk, dvs. DG1000 och högre på Nordirland som är en testsite?

Oavsett mycket intressant!
Minesto / Northern Skagerrak? / Northern Skagerrak?
2020-02-25 12:16 IP: otGASBqr6
Kollade precis Marin Traffic:
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:5306753/zoom:14

I Holyhead nu har ett svenskt fartyg: Northern Skagerrak kommit in i Holyhead.
Precis intill följer fartyget St Columba.

St Columba har tidigare varit och snurrat kring bojen i HHD.

Delar till DG100 ska ju levereras från Sverige, så frågan är om detta skulle kunna ha en koppling och vara starten tro?

Intressant att följa!
2020-02-18 14:13 IP: otGASBqr6
Optifreeze har som mål att 2020 nå positivt kassaflöde. Analysen tror att dom når positivt kassaflöde för 2020 i slutet av året. Vad är problemet?

Har du inget annat att kommentera så är det bättre att vara tyst. Jag har inte hittat på någonting av det jag skrev.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -