På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

INDU C

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Guldfinger Millicom 21-12-04 10:53
Guldfinger Millicom 21-12-03 18:03
Gelderland Millicom 21-12-03 15:41
Gelderland Millicom 21-12-03 11:38
Osäkerhet Millicom 21-12-03 11:22
Jag som trodde Millicom 21-12-02 11:43
Arkimedes Millicom 21-12-02 10:50
Arkimedes Millicom 21-12-02 10:09
Exakt Millicom 21-12-02 09:50
loTsen Millicom 21-12-02 09:32
Analys Millicom 21-12-02 07:39
LoTsen Millicom 21-12-01 12:50
Bastan Millicom 21-12-01 12:01
Vi som har tålamod Millicom 21-12-01 08:54
maxslack Millicom 21-11-30 11:52
1/307 »
igår 10:53
Håller med dig att det lutar åt en mindre NE och högre lån alternativt mer pengar från Tanzania eller en försäljning av 49% i ett bolag som kommer att äga masterna. Eller kanske att Mastercard eller VISA köper in sig i Tigo Money? Finns flera sätt att undvika en ”full” nyemission och jag hoppas verkligen att vi slipper det(skulle bli dyrt för mig).
Redigerades igår 10:54
2021-12-03 18:03
Om alla köper sin andel snällt och lydigt så stämmer din matematik men så är det aldrig vid nyemissioner. En del köper fullt, en del säljer en del teckningsrätter och använder resten av sina teckningsrätter för att köpa nya aktier och en del säljer alla sina teckningsrätter. MEN, ju lägre kursen är vid nyemissionen desto fler aktier måste Millicom ge ut för att få in samma pengar och desto större blir utspädningen, det är ganska enkel matematik. Visst, nyemissioner görs till rabatterat pris så de som inte tecknar kompenseras till viss del genom att de kan sälja sina teckningsrätter men den ersättningen är ”peanuts” i förhållande till den framtida uppvärderingen. Samtliga i ledningsgruppen har många aktier i Millicom men kanske inte privatekonomi att lägga ut 70 kronor per aktie i ”nya” pengar och de skulle i så fall göra en ”kombo” att sälja en del teckningsrätter och använda en del till att köpa nya aktier men de drabbas alltså hårdare ju lägre kurs vi har vid NE och större utspädning vi får tack vare det. Tror inte ledningen kommer att vilja göra en ”full” nyemission på dessa låga nivåer och riskera att bli kraftigt utspädda.
Redigerades 2021-12-03
2021-12-03 15:41
De kan inte göra nyemissionen förrän de har stängt böckerna för 2021 och revisorerna har skrivit under så tidigast i mitten av februari(enligt Morin)
Millicom / Fonder / Gelderland
2021-12-03 11:38
Hoppas att Du har rätt om nyemissionen om Tanzania blir klar i rid.
En riktad nyemission nu vore också vansinnigt, aktien är extremt nedpressad(bla pga osäkerheten runt nyemissionen) och det innebär att en utvald grupp får köpa ett stort antal aktier till ”reapris”, det är trots allt bättre att vi aktieägare får vara med och köpa på dessa nivåer.
Millicom / Fonder / Osäkerhet
2021-12-03 11:22
Vi har nu lidit oss igenom indexändringen men så länge det är fler säljare än köpare(oavsett om det är fonder eller småsparare) på marknaden så kommer kräftgången att fortsätta. Tigo Money och mastförsäljning i all ära men den stora triggern kommer att vara resultatet av Tanzaniaförsäljningen för då kommer vi antagligen också att få en ”hint” om storleken på nyemissionen. Nyemissioner verkar oftast dämpande på aktiekursen och speciellt nu när vi som aktieägare inte vet hur mycket nya pengar vi förväntas pytsa in och till vilka villkor. Idealiskt för mig skulle vara en lånelösning istället för en nyemission eller en kraftigt nedtaggad nyemission. Skulle det bli en ”full” nyemission så innebär det nästan 70SEK per nuvarande aktie i ”nya” pengar in och det är ganska självklart att många är försiktiga med att köpa aktier i Millicom tills vi vet ”spelets regler” och hur ”dyr” nyemissionen blir(om man nu inte vill bli utspädd).
Millicom / Oj, då når vi 30usd! / Jag som trodde
2021-12-02 11:43
att indexändringen var den stora säljtriggern men det fortsätter nedåt i oförminskad styrka. Nu lägger jag mina aktier i en hermetiskt tillsluten malpåse och struntar i att följa aktiekursen på ett tag.
2021-12-02 10:50
Vi får helt enkelt vänta och se😎😎
2021-12-02 10:09
Varför skulle inte substansrabatten ändra sig ”under de närmsta åren”?
Om Millicom visar betydligt högre ”riktiga” vinster 2022 tack vare att Guatemala nu räknas med, tror Du inte att det påverkar omvärldens syn på Millicom? Sedan tycker jag att det var bra att få en jämförelse av vad andra försäljningar av torn och betaltjänster har gett i regionen och det är ju ett ”dolt” värde som finns idag, de skulle inte behöva sälja dessa tillgångar för att vi ska förstå värdet av dem. Det mest intressanta i analysen var ju i slutet när de beskrev ”Davis double”, dvs den dubbla effekten på en värdering när bolaget börjar leverera uthålliga vinster så värderas bolaget då också med högre multipler.
Att ett bolag ger utdelning kan ju ge ett högre värde men de högst värderade bolagen i dagens värld har ju varken vinst eller utdelning så jag är tveksam till hur stor roll utdelningen spelar på värderingen.
Redigerades 2021-12-02
Millicom / Funderaren / Exakt
2021-12-02 09:50
Det är den analysen, tack för den säkrare länken. Man får ju ta alla analyser med en nypa salt men når vi halvvägs på fem år så är jag mer än supernöjd😎😎
Millicom / Funderaren / loTsen
2021-12-02 09:32
Det är lugnt, har fått den från säker källa. Dessutom är texten för lång för att kopiera in här, mycket detaljerad och initierad analys.
Millicom / Funderaren / Analys
2021-12-02 07:39
I dessa dystra Millicomtider så piggar det alltid upp med en positiv analys. Detta är nog den mest detaljerade och initierade analysen av Millicom som jag har läst någonsin(analysen kommer i slutet av all text). Detta är självklart bara EN analys men de kommer fram till riktkursen 72USD på ett års sikt och 235USD på fem års sikt. Med dagens USD-kurs motsvarar det 654 kronor på ett års sikt och 2.134 kronor på fem års sikt. https://protection.greathorn.com/services/v2/lookupUrl/3a9eea9e-d702-4744-893b-9159edda073a/222/2a41b364f6e2676260024cdb8eeed716f6e64605?domain=www.valuewalk.com&path=/bonhoeffer-3q21-commentary-case-study-millicom/
2021-12-01 12:50
Strunta i GAV, varje ny investering är en ny investering(dela upp posterna i 2 olika poster), hade jag haft mer cash så hade jag köpt mycket på dessa nivåer
Millicom / Reflektion / Bastan
2021-12-01 12:01
Tack för gedigen research
Millicom / Millicom / Vi som har tålamod
2021-12-01 08:54
med denna besvärliga aktie(inte bolaget!!) kommer att bli rikt belönade i framtiden.
Tror faktiskt att redan from idag kommer det att bli roligare att vara aktieägare i Millicom
2021-11-30 11:52
208,943 aktier har Ramos i Millicom, det mesta från Incitamentplaner men jag vet inte fördelningen.
En ”full” nyemission på 750MUSD skulle kosta honom över 14MSEK och det tror jag inte att han har sittande på ett bankkonto(med tanke på hans tvångsförsäljningar för ett par år sedan)

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -