Mareld

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Green Peace Int. Petroleum Corp. 19-10-16 19:36
Som jag skrev tidigare. Int. Petroleum Corp. 19-10-15 15:23
Mer om Moore//saxat på nätet Int. Petroleum Corp. 19-10-15 11:35
Nja, grundade..... Int. Petroleum Corp. 19-10-14 16:12
Bengt Nilsson:En av de få som verkligen var där då//// Desinformation om Lundins roll i Sudan Lundin Petroleum 19-10-09 14:38
Bengt Nilsson:( en av få, om kanske den ende som var där då) Desinformation om Lundins roll i Sudan Lundin Oil 19-10-09 14:33
Utdelning Lundin Petroleum 19-10-07 08:45
Utdelningen Lundin Petroleum 19-10-07 08:35
Lupe Lundin Petroleum 19-10-02 17:22
utdelning Lundin Petroleum 19-09-30 15:33
UTDELNING Lundin Petroleum 19-09-30 14:51
Nexam Nexam Chemical Holding AB 19-09-11 10:57
Nexam.Vet inte om just den här artikeln lagts ut tidigare,låg på RATOS sida, innehållet är väl ungefär detsamma som i ett flertal artiklar. Nexam Chemical Holding AB 19-09-11 10:08
har det tufft Lundin Petroleum 19-08-15 16:26
Sälj. Nexam Chemical Holding AB 19-07-15 10:18
1/26 »
igår 19:36 IP: 5/h2RfBLw
Nja,att kalla de som var med o startade Greenpeace för obildade aktivister är väl ändå att ta i.
Nyanser är viktigt.
En var utbildad jurist, en annan ingenjör, två journalister osv. sedan kanske man kan ifrågasätta deras vetenskapliga kunnande, vad vet jag, är rätt försiktig med att uttala mig tvärsäkert om sådant jag inte har fullständig kännedom om och framförallt idag med all den desinformation som florerar om precis allting,
Tyvärr finns det alldeles för många som är tvärsäkra idag, Trump är ett strålande exempel på det, lite eftertänksamhet har aldrig skadat.
Sedan är det ju inte precis så att marknaden har skött miljöfrågorna på ett strålande sätt, då är det väl bra att det finns en motvikt, hur skulle det sett ut annars?
Sedan är det ju som alltid, dumhet o galenskap finns precis överallt, i alla läger, både hos dem som är för eller emot. ngt.
Det är därför nyanser är så viktigt.
Int. Petroleum Corp. / Som jag skrev tidigare. / Som jag skrev tidigare.
2019-10-15 15:23 IP: 5/h2RfBLw
Jag är långtifrån ngn.expert på Greenpeace men när man söker på hans namn så dyker det bla. upp ett brev han själv skrev till Greenpeace 1971 när han tog kontakt med Greenpeace som grundades året innan, 1970.

Och allt det du tar upp, det vet du att det stämmer, är sant?
Int. Petroleum Corp. / Mer om Moore//saxat på nätet / Mer om Moore//saxat på nätet
2019-10-15 11:35 IP: 5/h2RfBLw
Översättning
Patrick Moore presenterar ofta sig i medierna som en miljö "expert" eller till och med "miljövän" medan han erbjuder miljömässiga åsikter om ett brett spektrum av frågor och tar en tydlig miljöinställning. Han utnyttjar också länge band med Greenpeace för att sälja sig själv som talare och talesman för företag, vanligtvis tar han ståndpunkter som Greenpeace motsätter sig..

Så säger Greenpeace.
Patrick Moore företräder inte Greenpeace
Patrick Moore har varit en betald talesman för en mängd förorenande industrier i mer än 30 år, inklusive , gruvdrift, kemisk industri och vattenbruksindustrin. De flesta av dessa industrier anställde Mr. Moore först efter att ha blivit i fokus för en Greenpeace-kampanj för att förbättra deras miljöprestanda. Herr Moore har nu arbetat för förorenare mycket längre än han någonsin arbetat för Greenpeace.

Engelska versionen

Patrick Moore often misrepresents himself in the media as an environmental “expert” or even an “environmentalist,” while offering anti-environmental opinions on a wide range of issues and taking a distinctly anti-environmental stance. He also exploits long-gone ties with Greenpeace to sell himself as a speaker and pro-corporate spokesperson, usually taking positions that Greenpeace opposes.

Patrick Moore Does Not Represent Greenpeace
Patrick Moore has been a paid spokesman for a variety of polluting industries for more than 30 years, including the timber, mining, chemical and the aquaculture industries. Most of these industries hired Mr. Moore only after becoming the focus of a Greenpeace campaign to improve their environmental performance. Mr. Moore has now worked for polluters for far longer than he ever worked for Greenpeace.

Redigerades 2019-10-15
2019-10-14 16:12 IP: 5/h2RfBLw
Jag är långtifrån ngn.expert på Greenpeace men när man söker på hans namn så dyker det bla. upp ett brev han själv skrev till Greenpeace 1971 när han tog kontakt med Greenpeace som grundades året innan, 1970.

Nätöversättning.

Patrick Moore hittade inte Greenpeace
Patrick Moore framställer ofta sig som en grundare eller medgrundare av Greenpeace, och många nyhetsställen har upprepat denna karaktärisering. Även om Mr. Moore spelade en viktig roll i Greenpeace Kanada under flera år, hittade han inte Greenpeace. Phil Cote, Irving Stowe och Jim Bohlen grundade Greenpeace 1970. Patrick Moore ansökte om en kaj vid Phyllis Cormack i mars 1971 efter att organisationen redan funnits i ett år. En kopia av hans ansökningsbrev och Greenpeace svar finns tillgängliga här (PDF) .

Den Engelska texten

Patrick Moore Did Not Found Greenpeace
Patrick Moore frequently portrays himself as a founder or co-founder of Greenpeace, and many news outlets have repeated this characterization. Although Mr. Moore played a significant role in Greenpeace Canada for several years, he did not found Greenpeace. Phil Cote, Irving Stowe, and Jim Bohlen founded Greenpeace in 1970. Patrick Moore applied for a berth on the Phyllis Cormack in March, 1971 after the organization had already been in existence for a year. A copy of his application letter and Greenpeace’s response are available here (PDF).

Lundin Petroleum / Bara vanligt vatten i tanken / Bengt Nilsson:En av de få som verkligen var där då//// Desinformation om Lundins roll i Sudan
2019-10-09 14:38 IP: 5/h2RfBLw
Bengt Nilsson: Desinformation om Lundins roll i Sudan

Lundin Petroleums ordförande Ian Lundin. Foto: Salvatore Di Nolfi
DEBATT. Lundin Petroleums Ian Lundin och Alex Schneiter har delgivits misstanke om medhjälp till grovt folkrättsbrott i nuvarande Sydsudan. Att förenkla och reducera det till en historia om onda och goda gagnar inte sökandet efter sanning, skriver författaren Bengt Nilsson, som har varit i området.

Publicerad: 30 november 2016, 21:03

Ian Lundin och Alex Schneiter från Lundin Petroleum är delgivna misstanke om brott och ska nu äntligen höras av åklagare Magnus Elving. Denne utreder anklagelser om medhjälp till folkrättsbrott under inbördeskriget i södra Sudan – nu Sydsudan – runt millennieskiftet. Kanske stundar en rättegång.

Betyder det att vi ska få höra sanningen om våldet i Lundins prospekteringsområde?

Sannolikt nej. På ena sidan har vi starka lobbygrupper i ett nätverk av organisationer som säger sig arbeta för mänskliga rättigheter. På den andra sidan finns Lundin Petroleum med en solid stab av skickliga jurister. Särintressen och dolda agendor på båda håll riskerar att lägga krokben för rättvisan.

Ända sedan de första anklagelserna mot Lundin presenterades för 15 år sedan har debatten komplicerats av att praktiskt taget inga debattörer har egen kunskap om det område och den konflikt som frågan handlar om. Det innebär bland annat att helt felaktiga påståenden ofta har accepterats som fakta utan att ifrågasättas. Jag är en av ytterst få svenskar som har varit där, och jag läser nu exempelvis att Egbert Wesselink från organisationen ECOS, som är ledande i anklagelserna mot Lundin, citeras i egenskap av sakkunnig.

”Lundin Oil kom till ett område där det i princip var fred. De lämnade området med tusentals döda och tiotusentals fördrivna”, sa han i Dagens Nyheter 28 november.

”I princip var fred?” Western Upper Nile, där Lundin verkade, var epicentrum för det inbördeskrig som bröt ut 1983. Det var där tre av oljebolaget Chevrons anställda dödades av en väpnad grupp nära lierad med gerillan SPLA. Den händelsen betraktas som startskottet för kriget. Under de följande åren var regionen skådeplats för otaliga strider.
Mängder av människor fördrevs i området omkring millennieskiftet men jag kunde vid besök i Lundins läger i staden Rubkona 2001 se att tusentals av de fördrivna sökte skydd just där. Det visar hur komplicerad bilden av striderna i regionen var. Att förenkla händelseförloppet och reducera det till en historia om onda och goda gagnar inte sökandet efter sanning. Att desinformation kan presenteras som fakta tydliggör hur vansklig Elvings utredning är.

En av mina källor berättar att Magnus Elvings kollega, chefsåklagare Krister Petersson, besökte Sydsudan för ett par år sedan och genomförde förhör. En av dem han träffade var Tito Biel som var högt uppsatt befälhavare i milisgruppen South Sudan Defence Forces, SSDF, under inbördeskriget mellan 1983 och 2005. Han var verksam i det område där Lundin borrade efter olja. Han var en av storskurkarna och visste det mesta om vad som hände i regionen.

Krister Petersson hade tur som fick tag på Tito Biel. I slutet av förra året dödades han i en helikopterattack. En annan centralfigur som dog nyligen var Paulino Matip. Där gick åklagaren miste om ett nyckelvittne av rang.

Petersson träffade dock Riek Machar, som tidvis samarbetade med Lundin vid millennieskiftet. Enligt min uppgiftslämnare fick åklagaren inte ut så mycket av det mötet. Riek Machar är sannolikt inte så intresserad av att prata med den svenska åklagaren. Han har alldeles för många lik i garderoben – bokstavligen.

Därutöver träffade Krister Petersson ett antal civila som påstod sig vara offer för krigshandlingar. Det är intressant eftersom jag har hört från en annan av mina källor att det sprids ett rykte i Sydsudan om att man kan få pengar om man pratar med en svensk åklagare om händelserna i Western Upper Nile under kriget. Sannolikt en missuppfattning av uppgiften om att civila som har drabbats eventuellt kan få skadestånd i händelse av fällande domar.

En rättegång är önskvärd. Men att tro att den ska blottlägga sanningen om vad som hände i södra Sudan för 15 år sedan, det är nog att önska sig för mycket.

Bengt Nilsson, författare till boken ”Oljans pris” som handlar om Lundin Oil i Sudan.

http://www.journalisten.se/nyheter/bengt-nilsson-om-resan-med-lundin-oil-jag-ar-bara-lojal-mot-tittarna
Redigerades 2019-10-09
Lundin Oil / Bengt Nilsson:( en av få, om kanske den ende som var där då) Desinformation om Lundins roll i Sudan / Bengt Nilsson:( en av få, om kanske den ende som var där då) Desinformation om Lundins roll i Sudan
2019-10-09 14:33 IP: 5/h2RfBLw
Bengt Nilsson: Desinformation om Lundins roll i Sudan

Lundin Petroleums ordförande Ian Lundin. Foto: Salvatore Di Nolfi
DEBATT. Lundin Petroleums Ian Lundin och Alex Schneiter har delgivits misstanke om medhjälp till grovt folkrättsbrott i nuvarande Sydsudan. Att förenkla och reducera det till en historia om onda och goda gagnar inte sökandet efter sanning, skriver författaren Bengt Nilsson, som har varit i området.

DEBATTREDAKTIONEN Publicerad: 30 november 2016, 21:03

Du kan nu skriva kommentarer på artiklar som har denna ikon

Ian Lundin och Alex Schneiter från Lundin Petroleum är delgivna misstanke om brott och ska nu äntligen höras av åklagare Magnus Elving. Denne utreder anklagelser om medhjälp till folkrättsbrott under inbördeskriget i södra Sudan – nu Sydsudan – runt millennieskiftet. Kanske stundar en rättegång.

Betyder det att vi ska få höra sanningen om våldet i Lundins prospekteringsområde?

Sannolikt nej. På ena sidan har vi starka lobbygrupper i ett nätverk av organisationer som säger sig arbeta för mänskliga rättigheter. På den andra sidan finns Lundin Petroleum med en solid stab av skickliga jurister. Särintressen och dolda agendor på båda håll riskerar att lägga krokben för rättvisan.

Ända sedan de första anklagelserna mot Lundin presenterades för 15 år sedan har debatten komplicerats av att praktiskt taget inga debattörer har egen kunskap om det område och den konflikt som frågan handlar om. Det innebär bland annat att helt felaktiga påståenden ofta har accepterats som fakta utan att ifrågasättas. Jag är en av ytterst få svenskar som har varit där, och jag läser nu exempelvis att Egbert Wesselink från organisationen ECOS, som är ledande i anklagelserna mot Lundin, citeras i egenskap av sakkunnig.

”Lundin Oil kom till ett område där det i princip var fred. De lämnade området med tusentals döda och tiotusentals fördrivna”, sa han i Dagens Nyheter 28 november.

”I princip var fred?” Western Upper Nile, där Lundin verkade, var epicentrum för det inbördeskrig som bröt ut 1983. Det var där tre av oljebolaget Chevrons anställda dödades av en väpnad grupp nära lierad med gerillan SPLA. Den händelsen betraktas som startskottet för kriget. Under de följande åren var regionen skådeplats för otaliga strider.

Mängder av människor fördrevs i området omkring millennieskiftet men jag kunde vid besök i Lundins läger i staden Rubkona 2001 se att tusentals av de fördrivna sökte skydd just där. Det visar hur komplicerad bilden av striderna i regionen var. Att förenkla händelseförloppet och reducera det till en historia om onda och goda gagnar inte sökandet efter sanning. Att desinformation kan presenteras som fakta tydliggör hur vansklig Elvings utredning är.

En av mina källor berättar att Magnus Elvings kollega, chefsåklagare Krister Petersson, besökte Sydsudan för ett par år sedan och genomförde förhör. En av dem han träffade var Tito Biel som var högt uppsatt befälhavare i milisgruppen South Sudan Defence Forces, SSDF, under inbördeskriget mellan 1983 och 2005. Han var verksam i det område där Lundin borrade efter olja. Han var en av storskurkarna och visste det mesta om vad som hände i regionen.

Krister Petersson hade tur som fick tag på Tito Biel. I slutet av förra året dödades han i en helikopterattack. En annan centralfigur som dog nyligen var Paulino Matip. Där gick åklagaren miste om ett nyckelvittne av rang.

Petersson träffade dock Riek Machar, som tidvis samarbetade med Lundin vid millennieskiftet. Enligt min uppgiftslämnare fick åklagaren inte ut så mycket av det mötet. Riek Machar är sannolikt inte så intresserad av att prata med den svenska åklagaren. Han har alldeles för många lik i garderoben – bokstavligen.

Därutöver träffade Krister Petersson ett antal civila som påstod sig vara offer för krigshandlingar. Det är intressant eftersom jag har hört från en annan av mina källor att det sprids ett rykte i Sydsudan om att man kan få pengar om man pratar med en svensk åklagare om händelserna i Western Upper Nile under kriget. Sannolikt en missuppfattning av uppgiften om att civila som har drabbats eventuellt kan få skadestånd i händelse av fällande domar.

En rättegång är önskvärd. Men att tro att den ska blottlägga sanningen om vad som hände i södra Sudan för 15 år sedan, det är nog att önska sig för mycket.

Bengt Nilsson, författare till boken ”Oljans pris” som handlar om Lundin Oil i Sudan.

http://www.journalisten.se/nyheter/bengt-nilsson-om-resan-med-lundin-oil-jag-ar-bara-lojal-mot-tittarna
2019-10-07 08:45 IP: 5/h2RfBLw
I Fredags, men den 7/10 är idag.
Lundin Petroleum / Utdelningen / Utdelningen
2019-10-07 08:35 IP: 5/h2RfBLw
När går pengarna in på kontot idag, har för mig att tidigare utdelningar så stod de på kontot
redan nu/tidigt på morgonen:
Redigerades 2019-10-07
2019-10-02 17:22 IP: 5/h2RfBLw
Skida du dyker upp som en råtta som får vittring på en ostbit så fort Lupe går ner,
Aktier går upp o ner, det hör till, så det är klart du träffar rätt åtminstonde varje gång Lupe går ner,
så då kan du slå dig för bröstet, tvinna dina morrhår och ta en tugga till på osten o säga ,vad var det jag sa.

Tjatigt är det sa Bill.......
Tjatigt är ordet sa Bull...
Redigerades 2019-10-02
2019-09-30 15:33 IP: 5/h2RfBLw
Ja att vi måste äga idag för att vara med på utdelningen om en vecka det vet vi ju som varit med ett tag.;-)
Lundin Petroleum / Lupe / UTDELNING
2019-09-30 14:51 IP: 5/h2RfBLw
Utdelningen sker väl inte imorgon utan den 7/10 ( om en vecka),
då sitter pengarna på kontot. 3,61 p/akt.
Redigerades 2019-09-30
2019-09-11 10:57 IP: 5/h2RfBLw
Lagts ut här på Forumet menade jag naturligtvis.
Nexam Chemical Holding AB / Nexam.Vet inte om just den här artikeln lagts ut tidigare,låg på RATOS sida, innehållet är väl ungefär detsamma som i ett flertal artiklar. / Nexam.Vet inte om just den här artikeln lagts ut tidigare,låg på RATOS sida, innehållet är väl ungefär detsamma som i ett flertal artiklar.
2019-09-11 10:08 IP: 5/h2RfBLw
NEXAM
FÖRDJUPAR SAMARBETE MED DIAB EFTER STORORDER FRÅN VESTAS (Direkt)
2019-09-09 08:44
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) First North-listad Nexam fördjupar sitt samarbete med Ratosägda Diab som tillverkar och säljer kärnmaterial till kompositkonstruktioner, till exempel till vingar till vindkraftverk.

"Nu genererar samarbetet växande affärer med ökade levereranser för Nexam Chemical, eftersom Diab befinner sig i stark tillväxt inom PET-skumsegmentet", skriver Nexam i ett pressmeddelande på måndagen.

I fredags blev det känt att Diab har tecknat ett femårigt leveransavtal för kärnmaterial med danska vindkraftsverksproducenten Vestas, ett avtal värt 200-250 miljoner euro.

Det framgår inte av Nexams pressmeddelande om det fördjupande samarbetet är ett resultat av Diabs stororder från Vestas.

"Vi effektiviserar nu vår produktion för att möta tillväxten. Produkter med PET-skum uppvisar i många applikationer starka konkurrensfördelar, inte minst utifrån ett hållbarhetsperspektiv", säger Nexams vd Johan Arvidsson i pressmeddelandet och han tillägger att bolagets teknologi kan ge förbättringar i applikationer inom exempelvis vindenergi.

Börsredaktionen +46 8 51917900 https://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Lundin Petroleum / har det tufft / har det tufft
2019-08-15 16:26 IP: 5/h2RfBLw
Ja han har haft det tufft länge om det gått dig förbi (trots att du redan har ältat det ett otal gånger,
under lång tid) kom med ngt.nytt som alla vi andra inte redan vet...
2019-07-15 10:18 IP: 5/h2RfBLw
Med tanke på hur negativ du är till bolaget så fattar jag inte varför du inte bara kliver av/säljer av, det vore väl det mest logiska?

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -