På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

samson

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Enligt Analysguiden..... Cell Impact AB 21-10-18 12:46
börskurs Cell Impact AB 21-10-18 07:20
elnino Cell Impact AB 21-10-17 18:55
elNino Cell Impact AB 21-10-17 13:27
apropå klimatet Cell Impact AB 21-10-17 09:19
uffe82b Cell Impact AB 21-10-08 12:42
Doctus. Ska en sådan här stor affär gå igenom..... Impact Coatings 21-10-08 10:13
Doctus Impact Coatings 21-10-08 09:28
Doctus Impact Coatings 21-10-07 17:57
Doctus Impact Coatings 21-10-07 16:24
Tror man kan se det större än bara CI och IC Cell Impact AB 21-10-07 16:15
Trics Cell Impact AB 21-10-07 16:05
räknat fel Impact Coatings 21-10-07 15:59
Torange Impact Coatings 21-10-07 15:41
lenny2 Cell Impact AB 21-10-07 15:29
« 2/167 »
2021-10-18 12:46
"I det korta perspektivet prioriterar bolaget kapacitetsexpansion och försäljningstillväxt framför lönsamhet och kassagenerering."

Om det stämmer kan försäljningen ökat men resultat och kassa samtidigt försämrats.

Men i vilken grad och hur marknaden kommer reagera får vi veta först när rapporten offentliggjorts på fredag.
Cell Impact AB / elNino / börskurs
2021-10-18 07:20
På vilket sätt gör utbyggnaden av vindkraft kolkraftverken Kina bygger renare?

1. Saken är den att vill man verkligen bidra till mindre koldioxidutsläpp så måste man minska där de är störts, dvs. i Kina.
2. Kinas kommunister och deras utfästelser kan man inte lita på.

Det innebär som jag ser det att vill politiker i Väst ses som seriösa räcker inte endast nationella planer utan de måste se problemet ur ett globalt perspektiv. Görs det borde de sätta höga tullar på all import av varor från stater som bygger ut sin kolkraft. Och Kina är värst så höga tullar på import från Kina borde införas.
Dessutom borde företag som etablerat produktion i Kina stimuleras att desinvestera i landet och lägga sin produktion i främst Väst där störst antal resurser nu läggs på att minska och begränsa användandet av fossila energikällor. .
Redigerades 2021-10-18
2021-10-17 18:55
Kina är världens överlägset största utsläppare.

Nej jag pratar inte om Nyköping utan om stater. Och Nyköping är ingen stat.

Centralregeringen i Kina bestämmer över provinsregeringarna. Kina är en centralstyrd kommuniststat. Alla medborgare och institutioner måste underkasta sig centralregeringen och dess ledare Xi Jinpings diktat.

Blanda inte in USA i diskussionen om Kina. USA fattar inte Kinas beslut.

Politiker kan man aldrig lita på. Men vissa är värre än andra, och det verkar du inte fatta.

Vindkraftverken bidrar inte till ökade ut utsläpp men det gör kolkraftverken.
2021-10-17 13:27
Det är inte utsläpp per person som är intressant utan per stat. Varje stat har 1 regering och den regeringen beslutar över sin egen stats utsläpp och inte andras.
Låt säga du har en stat med 1000 invånare som släpper ut 1000 ggr mer/person än i USA. Om den regeringen skulle förbjuda alla utsläpp så skulle det inte ha någon som helst betydelse för klimatet.
Det som är viktigt är att varje regering tar ansvar för sitt lands utsläpp. Och eftersom Kina har mest utsläpp så är det den kinesiska regeringens beslut som har störst betydelse.

Och ja, Kina har sagt de ska sluta exportera kolkraftverk. Men som du vet styrs Kina av ett totalitärt och kommunistiskt parti. Och är det något historien visat oss är att man aldrig kan lita på diktatorer. De kan säga en sak och göra en annan. Så vad gäller supermakten Kina så gäller det i högsta grad dem. De vågar göra vad de vill. Allt snack från deras sida om ansvarstagande är inget man kan lita på. Det är handlingar som betyder något, inte tomma utfästelser.
Cell Impact AB / apropå klimatet / apropå klimatet
2021-10-17 09:19
Problemet är att de politiker som gapar högst inte vill se elefanten i rummet, dvs. Kina.
Kina bygger 1 kolkraftverk/vecka i enbart Kina och dessutom exporterar de sådana till bl.a. Afrikanska stater. Så vi kan klimatomställa hur mycket som helst i Väst. Det kommer i alla fall inte vända utvecklingen så länge Kina inte sätter tvärstopp och börjar stänga sina kolkraftverk. Och det kommer de inte göra.
Så vi kan omställa bäst vi vill. Det kommer inte förändra riktningen, vilket våra hycklande klimatpolitiker mycket väl vet men inte vågar säga. Istället försöker de lägga skulden på oss i Väst.

Men så är det med ryggradslösa politiker. De gillar att åka omkring på internationella kongresser och konferenser och försöka få oss medborgare att tro de uppnått något fast de egentligen inget uppnått. Parisavtalet är ett sådant. För där har Västpolitiker lovat klimatomställa samtidigt som de lovat klimatbistånd och gett Kina, Indien och andra "utvecklingsländer" grönt ljus att skita ner. Det är helt enkelt Väst som tagit på sig ansvaret för att rädda klimater.

Hade våra politiker haft någon stake så hade de jobbat för att sätta höga tullar på all import av varor som tillverkats med el från kolkraftverk. Men så kommer inte ske eftersom svensk och annan industri från Väst drar nytta av billig kinesisk kolkraftel för sin produktion i Kina för tillverkning av varor som de sedan kan exportera världen runt.

2021-10-08 12:42
Pär T är nog ingen som står på bromsen utan gasar nog på för fullt. Och jag tror att CI växer så det knakar. Men det kostar. Så det skulle inte förvåna mig om han skulle behöva 350-500mkr för att finansiera expansionen.
Det kan vara svårt få ihop en så stor summa utan att var tvungen genomföra en NE som både riktar sig till institutioner och befintliga ägare.
Eller som jag tidigare spekulerat.......
Redigerades 2021-10-08
Impact Coatings / Rapporter / Doctus. Ska en sådan här stor affär gå igenom.....
2021-10-08 10:13
....kommer den att vara väl förankrad hos de största ägarna innan de går ut med den. Tror inte de gör om misstaget som vid incitamentsprogrammet.
2021-10-08 09:28
Du har alldeles rätt styrelsens bemyndigande endast motsvara 10% aktier.
Så skulle en affär sådan jag skissat bli möjlig måste en extrastämma inkallas.
Frågan är då om styrelsen skulle kunna få in 90% av rösterna för ett sådant bemyndigande? Och jag tror den chansen är stor och räcker med med att bägge storägarna Accendo och Hyundai röstar för.
Majoriteten av övriga ägare kommer inte delta i stämman eller omröstningen.

Redigerades 2021-10-08
2021-10-07 17:57
Förstår inte vad du menar med att du har något med att acceptera ett ev. bud att göra.
Styrelsen har ett bemyndigande från stämman att kunna emittera aktier. Så att lägga ett bud avgörs av styrelsen.
De som ställs inför valet att acceptera ett bud eller inte är aktieägare i det bolag ett bud riktas till.
2021-10-07 16:24
Förstår hur du tänker. Men ibland är timingen sådan att man inte har något större val. Ser man möjligheten så gäller det ta den tillvara när den uppstår. För senare kan vara för sent.
Redigerades 2021-10-07
Cell Impact AB / ,,re,samson,, / Tror man kan se det större än bara CI och IC
2021-10-07 16:15
Ett samgående och riktad NE till PP och Hyundai skulle också kunna öppna för ett närmare samarbete dem emellan, vilket skulle kunna ge oerhörda utvecklingsmöjligheter för alla parter.

Men som sagt, det är bara gissningar från min sida.
2021-10-07 16:05
Det kan vara en preliminär överenskommelse mellan huvudägarna som kan vara villkorad av att budet antages av övriga aktieägare också.
Impact Coatings / Rapporter / räknat fel
2021-10-07 15:59
Låt säga den nya tänkta koncernen kommer bestå av 250 milj aktier och ha ett börsvärde på 7,5 milj kr. Det skulle göra 30 kr/aktie. Dvs. för IC en uppgång från 16 till 30 kr och för CI ca. 2,5x 30 dvs. en uppgång från 40 till 75 kr.
2021-10-07 15:41
Nej. Relationen är ca. ca. 1:2.5 och så tror jag den kommer fortsätta vara tills budet offentliggörs. Om det nu blir något bud? Jag kan ju vara ute och cykla......
Men blir det ett bud uppstår frågan hur marknaden kommer värdera den nya koncernen. Presenteras ett väl genomarbetat prospekt med planer och visioner som marknaden gillar och tillsätter ett högt värde kan naturligtvis kursen komma stiga.
Jag tänker på PC och kan i ett sådant läge inte utesluta att en sammanslagning av IC/CI skulle få ett motiverat värde kanske i nivå med PC:s 7,5 miljarder. Idag värderas ju CI till 2,5 miljarder och IC till 0,8 miljarder. Så ett möjligt motiverat värde på en sådan ny koncern skulle säkert kunna innebära en fördubbling av nuvarande värde. Vad det sedan innebär/aktie beror ju på hur många aktier som finns i bolaget.
Men det är ju oerhört svårt att värdera den här typen av bolag. Bolag på mogna marknaden värderas väl till 95% nyckeltal och 5% spekulation eller liknande. Men bolag som Impact och CI värderas nog mer till 50% spekulation och 50% förhoppning. Alltså omöjligt att veta vad som är rätt värde på sådana bolag.
Men vi kan ta ett räkneex. Låt säga den nya tänkta koncernen kommer bestå av 250 milj aktier och ha ett börsvärde på 7,5 milj kr. Det skulle göra 25 kr/aktie. Dvs. för IC en uppgång från 16 till 25 kr och för CI ca. 3x 2,5 dvs. en uppgång från 40 till 63 kr
Redigerades 2021-10-07
2021-10-07 15:29
Jag resonerar vad jag tror kan vara rimligt och försöker tänka mig in i hur huvudägarna i de olika bolagen tänker.
För faktum är att bolagen skulle kunna dra stor nytta av varandras kontakter. I synnerhet om de har olika kontakter.
T.ex. skulle CI kunna dra nytta av IC:s kontakter med Hyundai/Kia och deras världsomspännande planer och satsningar. Och Impact skulle kunna dra nytta av CI:s relationer med PP som också är en stor aktör i USA med stora världsomspännande planer.
Tillsammans skulle de kunna samarbeta med och bli leverantörer till några av världens största aktörer inom bc.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -