På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

JC75

Profilbeskrivning

Efter många fruktlösa försök att reducera mina orättvisa förluster så har jag börjat läsa andra skribenters mer eller mindre kloka inlägg på Placeras forum. Mitt primära arbetsverktyg är mig själv och resultaten blir således därefter även om jag systematiskt använder mig av en uppsjö av (bristfälliga?) metoder såsom t.ex. TA-rot kort, putsa spåkula, joddla-vissla-gissa-låten, kasta spelkort och snurra tärning över axeln samt tolka andras horoskop för att därigenom bättre kunna förstå hur marknaden kommer agera. Min historik är sannerligen inget att skryta med, men hoppet lever och tidigare resultat är som bekant ingen garanti för framtida utfall…och någon gång framöver hoppas även jag kunna få känna segerns sötma.

Fram tills dess så nöjer jag mig de få gånger någon vänlig själ skänker en upptumme för något eller några av mina inlägg. Det är i sanning en god gärning som värmer ”fattig” skribent som genom åren har mist allt mer av både stjärnstatus och spelslantar.

Må Kraft, Hälsa, Glädje, Vänskap & Profit vara med oss Alla när vi efter bästa förmåga försöker navigera på Börsvalla.
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
På Återseende i Q-1 2021 Millicom 21-10-31 23:40
Stort Tack till Er på Placeras Bästa Forum Societe Generale SA 21-10-29 18:36
Snart slut för min del… Index 21-10-29 11:05
Titi14 Kambi Group 21-10-28 17:28
Godmorgon Titi14 Kambi Group 21-10-28 07:45
Först lite mer ner ner ner innan det kanske vänder upp… Index 21-10-27 21:58
Starka siffror brukar kunna tala för sig själv.. Kambi Group 21-10-27 12:39
Jag gillade rapporten Kambi Group 21-10-27 11:37
sunshine Oncopeptides 21-10-22 17:15
Fy fan… Oncopeptides 21-10-22 15:29
En ny dag hotar eller hägrar Oncopeptides 21-10-22 08:04
Alexander 66 Oncopeptides 21-10-21 16:41
BAH Oncopeptides 21-10-21 15:39
WmC2000 Oncopeptides 21-10-21 15:03
Alexander 66 Oncopeptides 21-10-21 14:50
1/129 »
Millicom / På Återseende i Q-1 2021 / På Återseende i Q-1 2021
2021-10-31 23:40
Nu är det dags för min årliga paus/abstinens, ledighet och vila från Börsvalla. Jag checkar ut i morgon bitti och resor bort 6-8 veckor för att komma hem. Jag räknar därefter med att vara tillbaka i spel mot slutet av Q-1 (2022)…vad det lider. En stor del av tiden kommer jag vara både iväg och mycket borta (men aldrig helt väck i huvudet) och övrig tid ska jag sådant som gör livet värt att njuta och glädjas. Jag kommer med stor sannolikhet försöka förbli i radioskugga och vara utan skärmtid, men finns en stor risk att jag, i mina svagaste stunder, kommer logga in för att läsa alla era inlägg och dela ut upptummar till både skribenter och forumvänner på Placeras näst bästa forum (Millicom var bäst 2020, men i år lägger jag min utslagsgivande röst på General Societes forum.

Jag är, liksom säkert många andra, glad och tacksam för alla mer eller mindre genomtänka och innehavsvridna inlägg som med oförtruten iver och kreativitet publiceras och som genom sin rika bredd, variation och innehåll alltid roar och berikar min tomma, trist och lite färglösa (nåja...nu överdriver jag lite) tillvaro när jag sitter här framför skärmarna och försöker hålla humöret uppe :-).

Jag har hållit mig borta från Millicom sedan förra rapporten. Tänder inte på kombon av den politiska risken och Telekom. Dessutom var Millicom senaste rapporten inte var mycket att jubla och när både Ramos och Pennington börjar snacka om socialt ansvar…nej då blir jag inte sugen på att gå in just nu..

Om inget oförutsett stort och omvälvande händer så har jag dessutom gjort alla köp/sälj aktiviteter som jag ska för i år. Jag har som vanlig haft min dagliga förluster som hör till, men även fått en rejäl smäll (satt jag med ett gäng Onco när den rasade rejält). Trodde nästan att jag var immun mot sådana ras (efter ha varit med om en liknande katastrofal kursresa i annan aktie för många många år sedan) men tji fick jag när jag såg många sv mina sköna slantar försvinna in in i ett stort svart håll i marknaden. En helt onödig och smärtsam förlust som jag gärna har varit utan.

Jag har dock fått lära mig att ”man ska ta det ”göttiga med det mindre göttiga” och då året i övrigt har varit mycket gott och oförtjänt lyckosamt mot mig (och mina små chansposter) så är jag både nöjd, glad och tacksam för årets resultat. Med det sagt villl jag också passa på att tacka för årets alla insatser och önska Er övriga alla en stark och fin avslutning på 2021.

Slutligen kan jag med glädje notera att flera goda forumvänner tycks ha utökat sin stjärnstatus och med rätta stigit i graderna. Jag får samtidigt torrt och bistert konstatera att min stjärnglans tyvärr har falnat i motsvarande takt som upptummarna uteblivit från mina postade inlägg.

Så min vädjan (Herre Hör Min Bön) blir att om någon vänlig själ nu, mot förmodan, får tid, lust och möjlighet att trycka på Gilla - Knappen vid ett (eller två eller jättemånga) av mina inlägg så jag får tillbaks mina 2-3 stjärnorna och blir Er evigt Tacksam (hjärta-emoji).

Må Kraft, Hälsa, Glädje, Framgång och Vänskap vara med Er Alla Underbara Människor

Er Forumvän

JC75
Redigerades 2021-10-31
Societe Generale SA / Stort Tack till Er på Placeras Bästa Forum / Stort Tack till Er på Placeras Bästa Forum
2021-10-29 18:36
Så har det äntligen blivit dags för en längre tids paus/abstinens, ledighet och vila från Börsvalla. Jag räknar med att vara åter i spel någon gång i samband med att Q1 rapporterna drar igång. En del av min frånvaro kommer jag vara både iväg och borta, dock aldrig helt väck (i huvudet) och den övriga tiden ska jag försöka förbli i radioskugga och utan skärmtid.

I mina svagaste stunder kommer jag säkert logga in för att under en kort stund få ta del av Placeras klart trevligaste och vänligaste forumklimat fyllt av de garanterat vackraste, vänligaste, klokaste och mest generösa och autentiska skribenter som går att finna här i den virtuella tillvaron.

Jag är, liksom säkert många andra, glad och tacksam för alla (mer eller mindre) genomtänka inlägg som med oförtruten iver publiceras och som genom sin rika bredd, variation och innehåll alltid berikar min tomma, trist och färglösa (nåja...nu överdriver jag lite) tillvaro när jag sitter här framför skärmarna och försöker hålla humöret uppe :-)

Jag har redan nu gjort de köp/sälj aktiviteter som jag ska, och bortsett från en trist och helt onödigt smärtsam förlust i Onco så har året varit gott mot mig (och mina chansposter) och jag vill därför redan nu passa på att tacka för årets insatser och önska Er alla en stark och fin avslutning på 2021.

Slutligen kan jag med glädje notera att flera goda forumvänner tycks ha utökat sin stjärnstatus och med rätta stigit i graderna. Jag får samtidigt torrt och bistert konstatera att min stjärnglans tyvärr har falnat i motsvarande takt som upptummarna uteblivit från mina postade inlägg.

Så min vädjan (Herre Hör Min Bön) blir att om någon nu, mot förmodan, får tid, lust och möjlighet att trycka på Gilla - Knappen vid ett (eller två) av mina inlägg så blir jag er evigt Tacksam (hjärta-emoji)

Må Kraft, Hälsa, Glädje, Framgång och Vänskap vara med Er Alla Underbara Människor

Er Forumvän

JC75
Redigerades 2021-10-29
Index / Snart slut för min del… / Snart slut för min del…
2021-10-29 11:05
Sista dagens innan längre tids (nov-jan) paus/abstinens, ledighet och vila från Börsvalla så någonstans här börjar jag köpa på mig lite av de aktier jag vill behålla ett tag. En del av tiden kommer jag var både iväg och borta, men inte helt väck (i huvudet) men övrig tid får vi se om jag lyckas hålla mig under radarn och utan skärmtid. Kommer säkert logga in någon enstaka gång för att läsa alla kloka, kunniga, erfarna skribenters (mer eller mindre) genomtänkta inlägg som så generöst delas med oss alla. Vill redan nu passa på att tacka för årets insatser och önska Er alla en stark och fin avslutning på 2021.

Må Kraft, Hälsa, Glädje, Framgång och Vänskap vara med Er
Redigerades 2021-10-29
2021-10-28 17:28
Försöker minimera min tid framför skärmar och hålla mig borta och vara ledig mellan november och januari/februari. Jag lyckas inte alltid hålla mig helt borta från Börsvalla (det har sett lite olika ut över tid), men jag tror att det hjälper mig (be-) hålla någorlunda balans i kropp och knopp och vet med säkerhet att det besparar mig från några av de värsta felbesluten som annars lätt uppstår när jag blir trött, sliten, stressad eller negativt känslopåverkad.

Tack för visad omtanke kring mitt Onco-innehav. En tröst i nöden att jag inte satt fulltankad när det sket sig, men likväl ett (lätt) haveri och en olustig, onödig förlust av många slantar som jag hade kunnat göra mycket gott för. Förr många många år sedan var jag med om en liknande svidande förlust och trodde kanske att jag hade blivit ”immun”, men tji fick jag. Jag är inte den enda som kommit i kläm i tillvaron. Det sägs att man ibland får ”ta det göttiga med det mindre göttiga” och då tillvaron och året i övrigt varit lyckosamt och vänligt mot mig så ska jag inte orda mera om detta.

Jag följde Evo från sidlinjen och tycker att reaktionen på rapporten inte riktigt faller i linje med min förväntan. Å andra sidan har jag aldrig riktigt kunna värdera bolagets ”faktiska” värde. Får jag spekulera utifrån hur stark köpsidan såg ut från runt 1100-ish nyligen så handlar dagens reaktion kanske inte bara om besvikelse (p.g.a. uppskruvade förväntningar) utan utgörs kanske delvis också av lite vinsthemtagningar….fråga mig inte varför.

Avseende Millicom så tycker jag (i korthet) att den politiska risken + telekom inte kittlar för mig just nu och jag ångrar inte att jag stått utanför den senaste tiden. Tycker förövrigt inte att rapporten var något särskilt att jubla över och tror att marknaden är/blir av samma uppfattning..fast osvuret är förstås bäst.

Med det sagt så är det Mycket Bra att Du lyckades göra några kronor i aktien idag. Näst egna vinster så glädjer jag mig över Forumvänners vinster 👍

Önskar en klart bättre och starkare morgondag för Dina innehav

P.S. Jag sätter naturligtvis en upptumme på alla dina inlägg ✌️✌️✌️

Kambi Group / Jag gillade rapporten / Godmorgon Titi14
2021-10-28 07:45
Jag har i brist på annan underhållning handlat lite fram och tillbaka de senaste månaderna. Nu i den senast omgången började jag skala in mig runt 200-ish och följde sedan med köp ner i dippen mot 185. Sålde därefter av de flesta under uppgången mot 220, men har behållt några eftersom jag gillar och tror på bolaget. Så här dagen efter rapport är jag nöjd med vad jag läste och hörde och ser försiktigt positivt framtiden an. Det är mig därför inte främmande att kanske fylla på med flera aktier och låta tiden göra sitt. Till saken hör att jag snart (i dag eller i morgon) anser mig vara färdig för i år och då tar mig en längre (6-8 veckors) ledighet för att resa och göra annat i tillvaron. Jag kommer således inte följa Börsvalla annat än högst sporadiskt och vill under den perioden bara ha ett litet fåtal lättskötta och ”så säkra som möjligt” innehav. Vet inte om Kambi kan räknas in där, men ev blir det en liten post. Jag satt med ett bra gäng Onco när det rasade för några dagar sedan så den typen av aktier blir det vart fall inte att jag fyller på med i min portfölj när jag tar ledigt från skärmarna.

Ang. att ha bråttom eller ej (med att gå in i en aktie som t.ex. Kambi) så tror jag mer på att skynda långsamt, särskilt nu när både människor och maskiner handlar. Min hypotes är att robothandeln utklassar mig avseende ekonomisk styrka och hastighet, men är inte utformade för att kunna vara lika långsamma och trögtänkta som jag så där har jag min edge 😉

I övrigt hoppas jag att allt är väl med dig och att dina innehav flyger mot nya ATH !!!

P.S. Min stjärnglans falnar i samma takt som upptummar på mina inlägg uteblir, så vill du eller någon annan skänka en upptumme (eller två) för att hjälpa en ”stjärnfattig” skribent att återfå sin forna glans vore jag tacksam 🙏

Redigerades 2021-10-28
Index / lång nu även i omx 2322 / Först lite mer ner ner ner innan det kanske vänder upp…
2021-10-27 21:58
Finns säkert lite chans för lyft på fredag…men jag tror inte vi får se någon fantastiskt hejdundrande månadsfinal..iallafall inte som det ser ut just nu…fast allt kan ju hända.

Jag håller tummarna för att vinden ska blåsa i min riktning och att mina aktieinnehav ska lyckas fortsätta klättra uppåt samtidigt som att Omx fortsätter lite mer ner, ner, ner innan det kanske vänder upp…

Detta är blott en from förhoppning från min sida och handen på hjärtat så ligger det kanske snarare i farans riktning att det blir precis tvärtom…och att mina innehav dyker samtidigt som index vägrar vika ner sig och stiger till skyarna….usch hemska tanke 💭

Nåväl, då får jag agera på det och göra det bästa av situationen. Ska snart avsluta för i år så det hade varit väldigt trevligt att kunna gå på ledighet med flaggan i topp, men vi får se hur det blir med den saken. Återstår två dagar på den här veckan innan ledighet och vila så jag önskar alla en fortsatt trevlig handelsvecka med massa vinster och andra glädjeämnen….Må Gott !!
Kambi Group / Jag gillade rapporten / Starka siffror brukar kunna tala för sig själv..
2021-10-27 12:39
@Teknokraten1

Jag tror att starka siffror talar för sig själv och att de större aktörerna inte är mycket dummare än att de kan ändra sig snabbt om/när det behövs. Förmågan att ändra sig (också snabbt ibland) är det som skiljer den vise från den envise. Kambi lämnar återigen en ”fin” rapport och påbörjar återköp….sen får vi se hur långt det räcker för kursen.

Både CTK och SBB har varit fina innehav för dem som köpte tidigare. Hur deras kursutveckling blir framöver står väl skrivet i stjärnorna (också då möjligen här på Placeras forum).

Önskar Alla Kambi-ägare en fortsatt trevlig dag
Kambi Group / Jag gillade rapporten / Jag gillade rapporten
2021-10-27 11:37
Jag gillade vad jag läste och hörde kring rapporten. Nu får återköp och lite nya avtal göra sitt och så kan det här säkert också bli bra…tänker jag.

Hur resonerar ni övriga?
2021-10-22 17:15
Jag är här, men ska snart hålla helg.

Sålde med förlust (igen).

Tack för visad omtanke
Oncopeptides / BAH / Fy fan…
2021-10-22 15:29
Fy för sat.. vilken katastrofal utveckling. Riktig jävla smäll även om jag inte var fulltankad nu. Lider med alla som drabbats värre…
Oncopeptides / Ser vi blått idag 😀 / En ny dag hotar eller hägrar
2021-10-22 08:04
Börsvalla kanske öppnar någon tiondelsprocent upp, men vart aktiekursen för Onco tar vägen det vette fåglarna. Det har inte precis varit så att kursen slaviskt har följt OMX index i år :-)

Nåväl vi får i takt med tiden svar på de flesta (alla?) våra frågor oavsett hur kursen kör just nu

Önskar alla på forumet en riktigt trevlig dag.
Redigerades 2021-10-22
Oncopeptides / Troende / Alexander 66
2021-10-21 16:41
Jag har ingen större anledning att ifrågasätta eller misstro dig på någon av punkterna, men har lite svårt att visualisera hur Onco ska komma stå som Börsvallas största vinnare 2022…fast osvuret är bäst och jag har mycket ofta fel som du vet.

Tid, Tur och Tålamod åt oss alla
Redigerades 2021-10-21
2021-10-21 15:39
Det sägs att när huvudet är dumt får kroppen och plånboken lida. Feltänk ligger till grund för mycket, inklusive att jag gick in och låg kvar i aktien när kursen dalade (för att uttrycka det milt) från 150-ish. Jag tackar min lyckliga stjärna för att varit något mera tursam med mina köp-och sälj aktiviteter för annars hade det varit mycket mycket illa för mig.

Att jag klipper en post här idag handlar för mig enbart om feltänkt, nostalgi och förhoppning om att det finns någon form av gudomlig rättvisa där Onco aktien kan resa sig och på sikt kanske komma tillbaka till fornstora nivåer….

Med det sagt så hoppas jag verkligen att du får rätt…också den här gången 👍
Redigerades 2021-10-21
Oncopeptides / Troende / WmC2000
2021-10-21 15:03
Ska det gå åt helskotta så kan det lika väl låta sig göras under trevliga och trivsamma former. Gärna till tonerna av smäktande sång och livlig dans…
Redigerades 2021-10-21
Oncopeptides / Troende / Alexander 66
2021-10-21 14:50
A men va f..n då får jag kanske också överväga att köpa en pytteliten bevakningspost och följa hur det går. Det blir i så fall definitivt inte mitt mest genomtänkta beslut den här veckan, men jag är uttråkad och ska ändå snart bege mig på längre ledighet och vila från allt detta….så vad passar då bättre än att jag följer med (ner till botten?).

Hoppas verkligen ingen annan är lika….som jag.

Ha det gott….

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -