På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

episektaren

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Media Biovitrum 21-05-25 22:29
Re Unia Biovitrum 21-05-20 21:59
Kursen Orexo 21-05-01 11:24
Rapporten Ratos 20-07-17 08:37
Re Orexo 20-07-16 09:53
Re blankning Orexo 20-07-15 19:01
Säljaren/ säljarna Orexo 20-07-15 13:02
Takari Orexo 20-07-11 11:29
Re rapporten Orexo 20-07-11 11:25
Re ebita Ratos 20-06-30 13:55
Re långt borta Orexo 20-06-02 19:07
Re dagens pm Ratos 20-05-20 12:32
Re Historien Orexo 20-05-14 17:05
Re blankning Orexo 20-05-13 13:52
Lovande Orexo 20-05-11 14:04
1/25 »
Biovitrum / Media / Media
2021-05-25 22:29
https://www.fiercepharma.com/pharma/apellis-pnh-victory-lap-newly-fda-approved-empaveli-helped-patients-without-prior-soliris

Länkar lite från fiercepharma, alltid kul med uppmärksamhet, känns spännande även om sobi får dela med sig rejält på sina intäkter. Här lär vi se ökande intäkter en lång tid när sobi lanserar på marknad efter marknad...
2021-05-20 21:59
Tror inte jag vågar länka något men har läst och inget av större intresse enligt mig Vdn har en hög lön sett till bolagets storlek i Sverige, men det är en bransch där summorna för affärerna de gör är enorma och komplexa och vill man ha meriterade personer då kostar det, enligt mig får man vara bra naiv om man förväntat sig annat.

Om vdn gör ett bra jobb eller ej tror jag få är kompetenta att avgöra förmodligen förvaltaren också som håller sig anonym i artikeln också och de anonyma källorna, själv väljer jag att lita på Investor. Visst kursen har gått ner och förväntningar har inte infriats. Bolaget är tydligt påverkat av Corona och ger pandemin med sig så är nog framtiden snart ljus igen och kursen en annan.

Blir lite uppretad av att artiklarna enbart tar upp det som gått dåligt och att di lägger just sånt fokus på det negativa med just nu en hög frekvens. Jag tycker att senaste tiden har mycket positivt dykt upp och jag gillar verkligen att bolaget växer på tillväxtmarknader.

Förmodligen är det inte konstigare att di är så intresserade av det negativa eller att de anonyma källorna är besvikna mer än att deras förståelse för bolaget stannar vid hur kursen rör sig. Tror detta blir bra på sikt och har nyligen tagit en position hoppas jag kan se tillbaka på kursfallet som ett unikt tillfälle 🤑
Orexo / Kursen / Kursen
2021-05-01 11:24
Att rapporten inte skulle vara en succé var ingen överraskning, lite sämre än väntat på grund av på lång sikt oväsentligheter på sikt som leveransdagar. Kursen är i mitt tycke ofattbart låg sett till risk/reward.

Us ebit på ltm på 322 + ca 20 miljoner om året i royalty på abstral/edluar ett tag till, detta när zubsolv troligen bottnat ur. Även kassan är bra. Sedan har vi ett i mitt tycke lovande preparat som närmar sig marknaden och det digitala spåret som kan bli rena jackpotten om det blir en succé. Börsvärdet är numera kring 1,4 miljarder.

Visst risker finns på alla fronter som att räddningsmedicinen inte blir godkänd att satsningen på de digitala terapierna endast varit kapitalförstöring och att orexo inser det sent sedan har vi de ständiga frågetecknet kring patentet. Förstår att det skrämmer men jag trycker marknaden bara ser riskerna just nu i ett läge när den i många andra case bara ser uppsidan.

Min förhoppning i närtid är att patenttvisten snart löses, det blir lite mer volym i det digitala spåret och att den förväntade fas 3 studien drar igång, då tror jag orexo handlas på helt andra nivåer igen. Orexo är även ett case där M & A spåret finns och även här har vi en fin option.
Redigerades 2021-05-01
Ratos / Rapporten / Rapporten
2020-07-17 08:37
Känns som denna rapporten kommer minnas som ”vändningen” diab och hl display överraskar mig känns som de blivit riktiga kvalitetsbolag det hade jag inte kunnat ana för ett par år sedan. Aibel hade jag inte räknat med reserveringar men bolaget känns väldigt starkt på sin tuffa marknad. Hent är det enda innehavet jag hade hoppats på mer från även om orderboken är urstark.

2020-07-16 09:53
Siffror enligt min förväntan, inget konkret positivt gällande försäkringsbolagen utöver redan kommunicerade Louisiana. Bra att det inte blivit nån försening gällande patentet.

Verkar flyta på utöver zubsolv i Australien som nu inte mera är aktuellt och att det blir lite osäkerhet kring detta med FDA. Skönt att ha rapporten avklarad det blir nog roligare läsning igen nästa år här gäller att ha lite tålamod för siffrorna.
Orexo / Re blankning / Re blankning
2020-07-15 19:01
Visst ökar de men inte i nivå med säljflödena från vad som är publik information inte vad jag kan få det till åtminstone...

Att rapporten tas emot dåligt är jag inte lika inne på längre nu handlar det nog mest vad blankare/ säljare väljer att göra. Visst kommer nog några sälja på rubrikerna till morgonkaffet, gissar på ”Orexo Vänder till förlust” eller något fyndigt som ”besk medicin”.

Jag tittar hellre på vad försäkringsbolagen gör/ säger, insiders gör, om vi får nya återköp och om den kommersiella delen håller sin marginal.

Rädslan jag har är om det finns någon surdeg som det ofta gör när läkemedelsbolagen rapporterar förseningar, krångel med patent tidsplanen för ox124 är nog det jag kollar lite efter samt när/ om zubsolv lanseras i Australien tycker det går segt där. Inga stora surdegar, värre är om det finns något negativt kring zubsolv och konkurrensen med generika det är väl där en blankare skrämmer mig ifall de eventuellt vet något som inte är publikt nu har de varit med ett tag vilket känns lite mer lugnande och gör att jag vågat köpa lite mer senaste dagarna.
Orexo / ENS - Enskilda / Säljaren/ säljarna
2020-07-15 13:02
Tråkigt att se det kraftiga säljflödet som verkar hålla i sig, jag hade inte tänkt öka mitt innehav men kan inte låta bli att ta små poster nära på varje dag. Brukar inte spekulera i vem som säljer utan gå på fakta men här kan jag inte låta bli, personligen tror jag på att någon eller några av de mindre topp 15 ägarna har gett SEB/Nordea i uppdrag att sälja och i så fall bör vi snart se slutet på säljtrycket. Jag vet inte hur healthcaps upplägg fungerar men vill minnas att deras fonder tidigare delade ut delar av innehavet till andelsägarna och att vi fick ett tryck på aktien kan det vara ett aktuellt scenario även denna gång eller kan det vara andelsägare sedan tidigare som nu vill ha pengarna? En tidigare upplevelse jag haft i innehav är när ett bolag går från vinstfas till investeringsfas har ett par ägare snabbt lämnat men den totala dumpningen vi nu ser har jag inte upplevt. Synd att de inte bara kunde ”lappa” innehavet då detta skapar viss oro på marknaden.
Orexo / Takari / Takari
2020-07-11 11:29
Tack Takari, hade jag läst ditt inlägg innan hade jag inte skrivit mitt eget...
Orexo / Uppdrag av blankarna / Re rapporten
2020-07-11 11:25
Rapporten känns inte särskilt spännande siffermässigt att det är ett kvartal med investeringar har Orexo kommunicerat tydligt sedan har vi finansnettot som kommer att tyngas av valutan och det kommer bli en stor effekt. Zubsolv känner vi till i stort och H1 är svagare säsongsmässigt i det kommersiella segmentet samt att säljarna inte kunnat göra sitt jobb fullt ut i delar av kvartalet. Allt detta är bör marknaden ha koll på men det kan mycket väl bli en nedgång på rapport. Skulle också kunna vara ett bra tillfälle för en större aktör att kliva på eller täcka upp när de negativa rubrikerna sprider sig och de som köpt för lågt p/e får panik.

Själv håller jag hårt i mina aktier framtiden är spännande och i denna branschen är det inte så långt till eventuell skördetid. I det korta perspektivet kan det säkert gå ner men jag vågar inte ställa mig utanför om tåget skulle gå. Det jag kollar extra på i rapporten eller i ledningens kommunikation är hur förhandlingarna går med försäkringsbolagen för de digitala terapierna samt zubsolv det känns som det viktiga i detta skedet.
Ratos / Kunde inte.. / Re ebita
2020-06-30 13:55
Svårt att ha en åsikt i detta kvartal men spontant känns det som ratos kan klara sig hyfsat gentemot många andra bolag. Hent och plantagen lär snygga till siffrorna rejält gentemot förra året. oase blev nog bättre än befarat och q2 förra året var riktigt kass pga kvalitetsproblemen. I speed togs ganska stora kostnader förra q2 även tfs och ledil tog ganska stora kostnader sett till bolagens storlek.

Diab och aibel är de bolagen jag kollar på extra just nu tycker deras tyngd inom vindenergi känns väldigt spännande och helt rätt i tiden aibel satsning verkar verkligen ge resultat (låt nu bara hoppas på vettiga marginaler i segmentet)och diabs långa avtal tillsammans med växande produktionskapacitet ger stabilitet och tillväxt. Gällande aibel känns det som att mycket elände räknades in i q1 och deras Huvudmarknad är nu något stabilare och deras orderbok är riktigt fin in i denna svackan, låt hoppas de har bra läge att pressa priserna hos underleverantörerna.

Bisnode är så tungt så självklart avgörande för hur ratos aktie går tycker bolaget verkar gå riktigt stabilt resultatmässigt och har som jag ser det nästan potential att försvara hela börsvärdet i ratos tillsammans med ratos och hents kassor om ett par år om ratos skulle välja att sälja.

Sett till ratos innehav tycker jag att aktien tagit alldeles för mycket stryk men det får man tåla när man rotar i hatade aktier som knappt någon orkar kolla på och nära på ser de som gör det som förlorare...
Orexo / När blir blankarna rädda? / Re långt borta
2020-06-02 19:07
Långt borta skulle jag inte säg i läkemedelsamanhang, filing för överdos nässprayen nästa är med eventuell snabbspår hos fda. Denna produkten tycker jag känns väldigt spännande utifrån den information orexo givit.

De digitala terapierna känns just nu som den främsta värdedrivaren det är jag också inne på och där finns en enorm uppsida. Marknaden har nog viss skepsis ännu även om kursen rört sig uppåt senaste tiden, inte konstigt då det är svårt att sätta en multipel på ett så nytt segment och det ända man kan är att gissa viljan hos betalarna att subventionera om man inte har väldigt god inblick.

Gällande zubsolv har jag inte i huvudscenariot några större intäktsökningar men det kan inte uteslutas en viss tillväxt om de förbättrar subventionen i de offentliga planerna, tar de lite marknadsandel blir det betydande intäkter då marknaden är under snabb tillväxt. Första delen på året är normalt något svagare så tror på möjligheten att åtminstone hålla marknadsandelen eller nära på fram till årsskiftet härifrån.
Ratos / Sover alla? / Re dagens pm
2020-05-20 12:32
Var inne på att skriva ett inlägg som ditt men du hann före. Verkar som alla har heldag idag och inte halvdag, jag hade lite oro för diab i detta marknadsklimatet men åtminstone vindsidan verkar stå stark även båtsidan borde hålla emot.

Tycker marknaden borde få anledning till viss återhämtning nu när viss oro borde släppa för ett av ratos viktigaste bolag.
Orexo / Småsparare / Re Historien
2020-05-14 17:05
Håller med om att Orexo bidrog till att höja förväntningarna inför zubsolv lanseringen och det gör nog att många vill se siffrorna tala denna gången. Konkurrensen underskattandes samt zubsolvs differentiering överskattades är min tolkning det fanns heller ingen kommersiell infrastruktur utan Orexo var beroende av en partner. Nu är läget annorlunda med egna säljare och vad jag tolkar det en mindre konkurrentsituation dock en marknad som ska byggas, detta lär bli en enorm utmaning men även marknaden är enorm och det kan bli succé även vid en mindre marknadsandel.

Orexo är bra på att kommunicera med marknaden i mitt tycke och bryr sig om aktiekursen är min uppfattning, något jag tycker är positivt och kan vara viktigt om de skulle göra ett större förvärv i framtiden genom att betala med aktier eller ta in mer pengar.

Intressant intervju idag med nyhetsbyrån direkt idag, Orexo har byggt ett förtroende genom sina övriga samarbeten med GAIA och det starka team de byggt inom digital hälsa för att få möjligheten med dyprexa. Av de 115 miljonerna som kommer belasta kvartalet är stor del upfront och jag tolkar det som att i GAIAs perspektiv är avtalet baktungt med en högre royalty dock behöver orexo inte tillverka produkten som man gör med läkemedel och det är positivt för lönsamheten. GAIA har redan fått samtal från USA av intresserade att förskriva produkten, den är till viss del känd då de har omfattande kliniska data på produkten. Partnerskap diskussionerna började innan Corona men intensifierades senaste veckorna. Snacka om timing nu när Vissa patienter inte kan träffa läkare som innan och då målgruppen tyvärr ökar samma logik gäller även de andra digitala produkterna.

Nyheter som bör komma inom närmaste månaderna är lanseringen av först dyprexa och sedan vorvida (tror det blir i den ordningen). Även patent samt snabbspår för överdos nässprayen bör komma inom ett par månader. Åtminstone de två första nyheterna bör påverka kursen. Mindre nyhet som kan komma är zubsolv partnerskap i länder inom EU om prissubventioner blir aktuellt och möjlig lansering i Australien.

Redigerades 2020-05-14
Orexo / Blankning / Re blankning
2020-05-13 13:52
Har de en blankning mot ett dåligt zubsolv scenario känns det som en vansinnig chansning när det digitala spåret finns. Även om de kanske inte är ett huvudscenariot för dem eller i marknaden så är potentialen enorm sett till orexos egna bedömningar och de tyckte sig vara försiktiga och då redan tidigt in i Corona när det var kapitalmarknadsdag.

Jag fantiserade igår med att sätta ett upp ett optimistiskt scenario för 2024 och gjorde ett marginalantagande inget värt att delge men det blir snabbt stora siffror och multipeln på dessa vinster borde kunna bli hög när man ser till verksamhetens inriktning ett bolag inom säljer läkemedel och digitaliserar hälsosektorn. Även om de som blankar inte tror på ett sådant scenario behöver de vara väldigt säkra på att detta inte sker för om, kommer det göra väldigt ont gentemot vad de förväntar sig att tjäna. Undrar om ens det digitala spåret ens fanns när de tog sin ursprungliga position.

Känns bra att få detta spåret gratis som jag ser det då zubsolv, kassan och pharmapipelinen i mitt case kan försvara dagens värdering i ett inte allt för optimistiskt scenario. Det bästa i caset är att Vi redan inom ett par år redan vet hur det gick inte om 10.
Orexo / Lovande / Lovande
2020-05-11 14:04
Orexo måste vara nöjda med GAIAs plattform nu när de tar in ytterligare en produkt onekligen med stor potential hade personligen funderat om det kunde vara aktuellt, lär medföra ökade kostnader men som vanligt smakar det så kostar det och alla möjligheter medför risk.

Nu lär väl orexo ha fullt upp med digitala produkter i det korta men undrar om de inte plockar upp fler spår med GAIA om det går ok med nuvarande tre lanseringar. Finns gott om andra beroenden att välja på tänker lite utifrån diskussionerna som varit kring spel om pengar vilket politikerna oroat sig för i många länder i Corona tider. Även datorspel som många lägger tiden på för att härda ut nedstängningen tror jag kommer bli problematisk att bryta när medborgarna förväntas återgå till det normala.

Många möjligheter om GAIA och orexo ger varandra fortsatt förtroende. Bygger Orexo en stark position inom digitala terapier lär det finnas möjligheter med nya partners som ser fördelen med Orexo som partner ,spännande tider för oss ägare och skördetiden kan ligga ganska nära i tiden om produkterna får ett bra upptag vilket inte känns omöjligt i dessa tider.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -