derstatic

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Förundersökning Samhällsbyggnadsbolag i Norden 20-05-20 19:18
D-aktien Samhällsbyggnadsbolag i Norden 20-05-17 19:59
Mindre allvarligt? Samhällsbyggnadsbolag i Norden 20-05-07 11:20
SBB D-B Samhällsbyggnadsbolag i Norden 20-04-30 09:25
Förändringar Samhällsbyggnadsbolag i Norden 20-03-24 11:13
Utdelning Akelius Residential 20-03-20 10:06
B eller D Samhällsbyggnadsbolag i Norden 20-03-19 12:51
Nedgången Akelius Residential 20-03-18 16:48
D-aktien Samhällsbyggnadsbolag i Norden 20-03-16 17:50
Betalartikel Securitas 20-03-11 09:06
Ledning Blom ASA 20-02-14 10:34
Utdelning Resurs Holding 20-02-04 09:26
Kreditförluster Resurs Holding 20-02-04 08:47
Utdelning Kindred 20-01-15 08:57
Sämre Kindred 20-01-13 20:34
1/10 »
2020-05-20 19:18 IP: hqOf4zsbS
Skönt att det här är nedlagt. Har ökat min position totalt i bolaget och växlat lite kapital från D till B. Äger fortfarande både D och B, mer D.

Angående kursen anser jag och det kan ju naturligtvis vara helt fel, att ett fastighetsbolag grovt sett bör värderas i enlighet med substans. Lite lägre kanske på riskfyllda fastighetstyper (typ handel), lite högre på bostäder, industri och logistik som har lite lägre risk. Sen naturligtvis kassaflöden, belåning måste tas med i beräkningen. SBB har trygga fastighetstyper så det är plus. Lite halvdassiga lägen ibland, så minus på det. Kurs kring 20 känns för mig som ett bra ställe att se "fair value". Så då ska det väl finnas en kortsiktig potential på nästan 20% i B-aktien.
2020-05-17 19:59 IP: hqOf4zsbS
Att D-aktien gått upp mer är väl naturligt enligt mig eftersom det finns en större säkerhet i denna. Inte så hög som i en preff, men det är inte heller så att bolaget på något vis är på obestånd och finansieringen är ok till mitten av 2021 om jag inte har galet för mig. Det finns vad vi vet ingen som tyder på att några fel har begåtts i SBB. Förvaltningsresultatet Q1 var 319 mkr och D-aktiens utdelning kostar ca 50 mkr. Finns god teckning för denna. Den ackumuleras dessutom om den understiger 2kr och utdelning får inte göras på A och B förrän detta är betalt ikapp. I intervjuer har IB talat sig mycket varm för vikten av utdelning så jag håller det för mycket osannolikt att bolaget skulle försöka blåsa D-aktieägarna eftersom detta också innebär att de blåser A och B-ägarna, där IB själv är den som skulle förlora mest. Jag äger båda aktieslagen (fler D).
2020-05-07 11:20 IP: V4FYbVkIi
Tycker att förklaringarna om vad det gäller känns ganska betryggande. Kan fortfarande vara så att Ilija har begått något fel som är straffbart, men det känns bättre att det inte ska gälla något fuffens i bolaget och att han inte har berikat sig själv på andra ägares beskostnad.
2020-04-30 09:25 IP: V4FYbVkIi
Lyckades pricka botten ganska bra i D-aktien och sitter med en fin kursuppgång. Har idag flyttat över 1/4 av innehavet från D till B-aktier. Vill fortfarande ha den stabilia utdelningen från D, men vill ha chans att ta del i B-aktiens större långsiktiga kurspotential med en liten slant också.
2020-03-24 11:13 IP: 4xHenfSyO
Det vi har sett både uppåt och nedåt det senaste halvåret har varit på olika sätt frikopplat från fundamenta. Upp mot 30kr var aktien klart övervärderad och man räknade optimistiskt synergier och tillväxt till himmel och evighet. Nedgången till 13-15kr har lika lite med verkligheten att göra som ett pris på 30 hade. Min åsikt (och den kan vara förbaskat fel det vet jag) är att fastighetsbolag långsiktigt bör handlas i närheten av sitt substansvärde. Om fbindex har koll på sina siffror är det drygt 20kr. Just nu sitter jag bara på D-aktien då jag tycker att RR är bättre i den för tillfället. Nästan 10% yield på dessa tillgångar och med kurspotential på minst 50% känns väldigt attraktivt. Tror vi att 6% är rimligt långsiktigt ska D-aktien till 33 kr. Ska B aktien upp till substans är det bara 25% uppsida. Så spelar jag i alla fall.
2020-03-20 10:06 IP: hqOf4zsbS
Känns som väldigt liten risk att utdelningen sänks. Bolaget äger bostäder. Folk kan visst dra ner på nöjen, shopping, resor, prylar osv, men hyran kommer man att betala. Utebliven utdelning på D-aktien ackumuleras dessutom. Utdelningen på D-aktien kostar 22 MEUR vilket i sammanhanget är småpengar för företaget.
2020-03-19 12:51 IP: 4xHenfSyO
Som det ser ut på marknaden nu väljer jag D-aktien. Köpa med 11% YOC för de tillgångar SBB har är väldigt attraktivt. Kurspotentialen borde också ligga nära 100%. När det här normaliseras kommer tillgångarna fortfarande att vara trygga, räntan låg och då ska inte den här typen av tillgångar handlas till de här yielderna. Vi kanske inte ska tillbaka till 35:-, men i alla fall lite över 30 när marknaden återfått förståndet.
2020-03-18 16:48 IP: hqOf4zsbS
Helt obegripligt att den här typen av papper går ner lika mycket som allt annat. Den sista räkningen du slutar betala är väl din hyra? Har lastat på Akelius, SBB-D och Vonovia för glatta livet, med detta antagandet. Måste handla om att vissa bara ska ut ur all risk till vilket pris som helst.
2020-03-16 17:50 IP: hqOf4zsbS
Begriper inte denna slakt på D-aktien. Även om det är en stamaktie funkar den ju som fixed income. Du får dina 50 öre i kvartalet. Idag har bolaget köpt tillbaka obligationer vilket inte direkt tyder på att det är någon särskild kris med likviditet att pynta D-aktiens utdelning med. Ska nordiska samhällsfastigheter och reglerade hyresrätter yielda 9% när det här viruset har garanterat att räntorna kommer att vara ännu lägre, ännu längre? Helt obegripligt.

Talar inte i affekt alls. Har varit ute ur SBB ett tag men börjat nibbla på D-aktien idag. Ja jag ligger några procent back redan och det är helt ok, men jag begriper inte raset. Är jag korkad? Finns det något uppenbart därute jag inte ser som gör att D-aktien har 40% högre risk idag än för en månad sedan. Tänker att bolagsrisken är ganska låg. 2019 då man under större delen av året var ett mycket mindre bolag blev förvaltningsresultatet över 600 miljoner. D-aktien kräver drygt 200 miljoner. Känns safe liksom. Vad missar jag?
2020-03-11 09:06 IP: 4xHenfSyO
Artikel bakom betalvägg. Vad beror detta på? Nån konflikt? En tabbe på ekonomikontoret?
2020-02-14 10:34 IP: 4xHenfSyO
De kanske har hyrt in folk från Reno Norden. De lyckades ju också ta en bra affärsidé och totalt köra den i botten allt under vackra löften om framtiden. Jag kom undan med förskräckelse i detta bolag. Valde att behålla efter den slopade utdelningen och tänkte att jag skulle syna denna rapporten och se om det verkligen blev så att vinst och utdelning återkom. Fick dåliga vibbar och kalla fötter och sålde hela mitt innehav den 6e. Det sparade jag några tusen på. Köpte dessutom SATS för pengarna och den är upp 10 procent sedan dess. Bara att beklaga detta skitbolag och deras uppenbart inkompetenta ledning. Är inte det minsta sugen på att köpa in mig igen, trots att det nu är 25% billigare.
2020-02-04 09:26 IP: V4FYbVkIi
Tidigare har resurs delat ut en gång på våren för Q3-Q4 och det är väl de 2.10 vi får nu. Sen brukar det meddelas i samband med Q2 vilken utdelning som ges för Q1 och Q2. Antar att de gör så i år också.
Resurs Holding / Kreditförluster / Kreditförluster
2020-02-04 08:47 IP: V4FYbVkIi
Hur ska man tolka begreppet reservation? Betyder det att detta är pengar som är förlorade utan hopp att få tillbaka en krona eller att man ser att det finns problem och att man tar det säkra före det osäkra?
Kindred / Utdelning / Utdelning
2020-01-15 08:57 IP: V4FYbVkIi
Vet inte mer än någon annan utanför bolaget, men skulle gissa på ungefär en halvering. Hoppas på 3 spänn ungefär och blir glad för allt utöver det.
2020-01-13 20:34 IP: hqOf4zsbS
Kollade snabb på marketscreener som har estimat på 146 miljoner GBP för helåret "19 EBITDA. Rapporterat till och med Q3 är 98 miljoner. Mitten av spannet i vinstvarningen adderar 29,5 miljoner till detta så då blir det 127,5 cirka vilket ger en miss på dryga 12% mot estimat. Sen får man väl ta den här lilla uträkningen för vad den är, men vi ska nog ner 5-10% i morgon tyvärr.

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -