På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Stenhuggarn

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Skogens Gård Amhult 2 B 21-11-10 18:54
Logistri Logistri Fastighets 21-11-10 18:00
NOTE NOTE 21-10-25 12:22
Återköp Nordea 21-10-21 16:42
AQ AQ Group 21-10-21 15:27
Ägande WTG @ truevalue ValueTree 21-10-19 15:54
Uppköp / konsolodering LeoVegas 21-10-01 17:12
Logistri vs Nyfosa Logistri Fastighets 21-08-20 15:36
Skogens Gård Amhult 2 B 21-06-17 13:48
Amhults värdering Amhult 2 B 21-06-10 10:42
Wizz, Bortglömd liten pärla Amhult 2 B 21-06-09 10:46
Nyvunnet fastighetsintresse Nyfosa 21-06-08 15:20
Mr market..... AQ Group 21-04-15 16:19
Björn Borg från olika vinklar Björn Borg 21-02-02 10:12
Kul Elanders 21-02-01 16:32
1/2 »
Amhult 2 B / Skogens Gård / Skogens Gård
2021-11-10 18:54
Fortfarande runt 80 kr - resultat på 7 MSEK i rapporten. Tänk om man kunde fått köpa fler än 51 % av aktierna för 80 kr och sedan riva avtalet om Skogens Gård. Garanterat en jättebra affär om man hade fått och haft pengarna.
2021-11-10 18:00
Är väl ett ganska bra exempel på hur börsen kan fel prissätta ett bolag. Marknaden har alltid rätt men det är på lång sikt och då antar jag man läser in osäkerhet och risk för än det ena än det andra här. Det jag ser och som förhoppningsvis visar sig efterhand är en aktie som har en DA i nivå med preferensaktierna men där man får vara med på både ökningar av förvaltningsresultat och fastighetsvärden. Alla som köper Cibus borde vara med på detta tåget.

Tittar man på ökning i EPRA NAV som långsiktigt substansvärde i liknande bolag som har kvartalsvis uppdateringar borde vi ha i alla fall ca 180 kr vid årsskiftet och jag har svårt att Logistri långsiktigt skulle handlas under substansvärdet. Lägger vi till förbättrad finansiering som ger bättre resultat och friheten från Pareto så skall vi upp en bit till. Logistri borde för övrigt vara en mumsbit för vilket fastighetsbolag som helst som har en egen högre värdering (Nyfosa / Sagax) att köpa upp.

Rent tekniskt måste det nästan komma ett utbrott åt något håll inom kort med den låga volatiliteten som är nu. Ökar om det går ner och ligger kvar om (när) det stiger.
NOTE / NOTE / NOTE
2021-10-25 12:22
Svårt att veta hur man skall hantera NOTE efter uppgången. Värderingen ser ansträngd ut men de verkar samtidigt ha fin tillväxt och förmodligen en bra position för att försvara pris och marginal så det är möjligt att det är ganska OK nu. Risken är att man säljer bort sig vilket jag gjort i Nordic Waterproofing där jag vid 200 lappen tyckte mig se insiderförsäljningar efter förra rapporten och tänkte att råvarukostnaderna (olja) skulle / skall drabba dem men även om de nu tappar 10 % så är kursen långt över vad jag sålde för.

Svårt att tajma marknaden :-)
Nordea / Återköp / Återköp
2021-10-21 16:42
Svårt att se att kursen faller samtidigt som återköpen börjar...tänker vi har lite uppreviderade kurser att vänta också. Kristallkulan säger 115 - 120 men sen är frågan om den orkar mer.....
2021-10-21 15:27
...personligen tycker jag det tekniskt finns stöd vid ca 270 men nu pratar vi AQ och då är det kvalitet och fundamenta som gäller. Tror vi ser kurser norr om 350 om inte så länge...tycker rapporten "andas förvärv" i närtid och minns när det sist skickade upp kursen till 360 ish. PS. Har ungefär samma vikt i AQ och NOTE och jämför man dem i dag på nyckeltal får man fundera lite......
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
NOTE 194 -4,43% 174,6 11,11%
ValueTree / PAS? / Ägande WTG @ truevalue
2021-10-19 15:54
Får du ägarsiffrorna från Holdnings eller var ser du dem? Har letat på hemsidan under IR men inte lyckats och har inte Holdings tillgång. Går det att se en uppdaterad lista med förändringar? Tänker att detta är ett så litet bolag där större ägare förmodligen har en klart bättre insyn i bolaget än andra. Sen får man väl som om det är större ägare som säljer till varanndra och vem av dem i så fall man tror har mest rätt......
LeoVegas / Uppköp / konsolodering / Uppköp / konsolodering
2021-10-01 17:12
Mycket snack kring Betsson och bud men min tro är att Leo kommer försvinna från börsen (först). Tror att Leo är ett bättre företag än vad siffrorna visar just nu om man drar ut och tittar lite framåt speciellt med tanke på mobila inriktningen. Tänker att ett bud kan vara för en större spelare som vill ha mobilplattformen och in på USA marknaden och Leo får du tillgång / muskler till detta.
Insynsköp tidigare så fort kursen dippat tyder på förtroende från de som ser mest. Om de inte köper nu beror kanske på att vi är nära Q3 eller om det är annat som de vet som gör att de inte kan eller får handla.
Tror alltså på caset men vågar inte gå in för tungt för det verkar samtidigt alltid vara något som är problem för dem.
Redigerades 2021-10-01
Logistri Fastighets / Logistri vs Nyfosa / Logistri vs Nyfosa
2021-08-20 15:36
Sålt Nyfosa och köpt Logistri - tänker att det är ganska lika företag sett till bestånd men att här kan man köpa på substansvärde i stället för med 65 % premie och direktavkastningen blir ju också bättre....långsiktigt bett som förmodligen inte blir helt fel. Trevlig helg!
Amhult 2 B / Skogens Gård / Skogens Gård
2021-06-17 13:48
Tack för att ni påminner mig - nu minns jag varför jag sålde en större del 2017. Jag gillar bolaget och framförallt dess värdering nu 2021 i förhållande till substans och kassaflöde osv....men Skogens Gård är ett giftpiller för aktien och bolaget eftersom man är helt utlämnad. Hade man ägt hela eller större delen av bolaget till nuvarande värdering OCH kunnat riva optionsavtalet om Skogens Gård hade det varit en självklar affär. Nu är risken där och tiden går.....och det finns incitament för Eigil att hålla nere värdet på aktien. Bra med forum som är pålästa och konstruktiva!
Amhult 2 B / Spiltan flaggar, äger 5,6% / Amhults värdering
2021-06-10 10:42
Det kan vara så att Balder och K-fastigheter har mer drivna entreprenörer som ledare.
Eigil och familjen driver bolaget framgångsrikt som jag ser det med låga overheadkostnader. Önskar dem all lycka framöver under så lång tid som möjligt. Möjligt att de får högre byggkostnader än konkurrenter men jag tror det finns dolda värden i högkvalitativa byggnader som är på lång sikt. Titta på vinst per aktie som är driftsnetto och tillväxten där. Det finns kanske inget egenintresse hos ägarfamiljen att aktien skall stå högre och därför är man inte lika kreativ för att med olika metoder få upp värderingen. Har man väntat sedan 2016 förstår jag att detta är segt men vi borde stå precis innan en ordentlig uppvärdering och multipelexpansion. (Jämför med hur Elanders fick harva runt i många år innan marknaden äntligen fick upp ögonen)
Amhult 2 B / Spiltan flaggar, äger 5,6% / Wizz, Bortglömd liten pärla
2021-06-09 10:46
Förhoppningsvis har du rätt och jag tror till och med att du räknar lite lågt. Tekniskt är aktien också så konsoliderad att det nästan måste komma ett kraftigt utbrott antingen uppåt eller nedåt. Jag tror inte nedåt.

Q1 rapporten var verkligen en bekräftelse på vilken lönsamhet och cashflow Amhult2B nu levererar. Att som projekteringsföretag ha ett förvaltningsresultat på drygt 7 MSEK ger en yield mot nuvarande börsvärde på ca 5,5 % och man bygger vidare. Värdeförändringar i fastigheterna revideras bara en gång per år och kalkylräntan är högre än vad andra bolag i samma område använder (vilket ger ett för lågt värde på fastighetsinnehavet). EPRA NAV är en bit norr om 100 kr och kursen under 80 kr.

Sedan 2016 skriver du och kursen är ju i princip samma nu som då samtidigt som bolaget verkligen utvecklats om man tittar på siffrorna. Den enda risken i denna aktien som jag ser det är om kursen trots allt faller till ex 60 - 65 kr och sedan det kommer det ett bud från huvudägaren (som styr bolaget och vet vad det är värt) med så kallad premie till ex 80 kr så är man utan avkastning i alla fall.

Hade varit kul med en DI artikel och analys med jämförelse mot ex K2A och K-Fastigheter som har likande upplägg med bygg och förvalta men där värderingar är klart högre. Erik Selin säger att han missade köpa Entra i tid men här har han möjlighet :-)
Redigerades 2021-06-09
K-Fast Holding B 85,7 -4,41% 67,5 26,96%
Nyfosa / Nyvunnet fastighetsintresse / Nyvunnet fastighetsintresse
2021-06-08 15:20
Verkar som om börsen börjat gilla fastighetsbolagen genrellt sista tiden och Nyfosa har framförallt ett imponerande förvaltningsresultat som jag tror ger trygghet och långsiktig värde och utdelningstilväxt. Premien mot substans börjar dock bli lite saftig och ett av de billigaste (oförtjänt) bolagen där är i så fall Amhult2B som trots att det är ett utvecklingsbolag fått fint kassaflöde och Spiltan som nyligen ökade sit ägande. (Discalimer äger både Nyfosa, Amhult2B)
Redigerades 2021-06-08
Amhult 2 B 81,2 1,5% 79,2 2,53%
AQ Group / Mr market..... / Mr market.....
2021-04-15 16:19
.....lever i "Happpy Days" när ett förvärv på 224 MSEK som adderar omsättning på 450MSEK med en EBITDA marginal på omsättningen beräknas till 7 % = 31,5 MSEK ökar börsvärdet med 549MSEK. Rinner EBITDA rakt igenom reslutaträkningen? Tror inte riktigt det blir så bra. Säljaren Schffner upp 5 % idag efter att som det verkar sålt en liten surgdeg där de inte kunde hitta några syneriger eller andra bättre lösningar enligt deras pressmeddelande. Vi håller i aktierna och hoppas på det bästa :-)
Björn Borg / Björn Borg från olika vinklar / Björn Borg från olika vinklar
2021-02-02 10:12
Björn Borg på djupet med både både huvudägaren, VD och analytikern. Sammanfattningsvis står nog framtidsförhoppningarna till sportkläderna, man växer bra, man har tagit stora grepp på kostnaderna i 2020 och dollarn är nu till deras fördel. Tycker också det lyser igenom en aktieägarvänlig. Bra podd för övrigt!

https://poddtoppen.se/podcast/1477609633/penserpodden/avsnitt-90-bara-kor-sive-borg-sus-clas-och-shot
2021-02-01 16:32
För er som är kvar - jag sålde bort mig vid 140 och köpte aldrig tillbaka vid 120 dippen - tyckte det verkade lite för bra för ett bolag som handlats på 80 kr i måååååånga år :-)

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -