En klok man

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Engagemang Asarina Pharma 20-04-16 12:25
Vi får se Asarina Pharma 20-04-15 11:05
Sannolikheter - matematik Asarina Pharma 20-04-14 14:48
Risk vs. Reward Asarina Pharma 20-04-14 13:25
Risk / Reward 8kr vs 42kr North Chemical AB 20-04-14 11:10
Sektbolag Asarina Pharma 20-04-14 00:26
okej... Hybricon Bus System 20-03-26 10:51
Värt att betänka inför investering Polygiene 20-03-25 21:42
Ägarlistan! Polygiene 20-03-25 13:27
Oj va intressant Polygiene 20-03-25 13:13
Teknisk analys Redwood Pharma 20-03-12 16:26
Klev in som ägare idag Redwood Pharma 20-03-12 13:36
ransonering Prebona 20-03-08 10:40
Stor brist på desinfektion i Tyskland Prebona 20-03-07 11:01
Större än jag först förstod Prebona 20-03-07 08:38
« 2/22 »
Asarina Pharma / Engagemang / Engagemang
2020-04-16 12:25 IP: tmv+PlXN6
Uppskattar personer med starkt sådant. Låt det inte övergå i för mycket känslosvall bara, sprunget ur en längtan av att lyckas, att få rätt, och kanske att tjäna en hacka på kuppen.

Förstår att vissa retar sig på mina inlägg då de står i kontrast mot majoriteten som i stort sett ger skenet av att allt är klart, att F2b har uppnått sina mål.

Det blir motsägelsefullt att argumentera utifrån det och samtidigt ha viss förståelse för att kursen inte står i 60, 100 eller 200 kr vilket är vad många här hänvisar till som målkurser. Om allt är klart och vi skall till månen, varför är vi då inte redan där?

Håller med signaturen rave66 "att om det endast är ett förtydligande och säkerställande av optimal dos osv...då är det väl ingen större grej med ett bra resultat i nästa vecka? Varför skulle kursen sticka så mkt då menar jag?"

Ta bara en kort stund och andas och fundera över dessa ord.

Därmed inte sagt att det kan finnas något intressant i portföljden, det tycker jag signaleras av att Märta handlat på sig bra med aktier, precis som Imef säger.

Att kursen nu går nedåt ett tag går ju inte att med säkerhet koppla till att några trejdare skulle ha sålt för att trigga stop loss, det kan ju faktiskt vara så att marknaden tycker priset ökat lite väl mycket på aktien.

Lycka till köra investerare
Redigerades 2020-04-16
Asarina Pharma / Vi får se / Vi får se
2020-04-15 11:05 IP: tmv+PlXN6
Att läsa ett message board likt Asarina är som att se CNN försöka intervju Trump, de gör allt för att uppnå sina personliga mål, både vad gäller ära och berömmelse men också för ersättningar på sitt bankkonto.

Nu säger jag inte att alla är sådana här, men det är otäcka tendenser, psykotískt blint irrationellt flockbeteende. Då får jag ta rollen som Trumpmannen så flocken sansar sig lite. The good sheppard you know.

Uppskattar en bra ledningsgrupp, en vettig produkt och försäljning (här dröjer det såklart) men är inte den som köper på toppen, det är risk att man gör det nu. Det kan lika gärna bli en sell on news. INGEN vet. Ingen.

Några av är skall ändå ha credd för allt jobb ni lägger ned, har hänt att jag fastnat i en aktie också och gapat lite väl högt.

dudde - njut av vinet från Ronda, Spanjorerna behöver vår hjälp, inte många slantar in relaterat till turism nu.

Lycka till mina besatta vänner
Asarina Pharma / Raketer åt sidan, en klok man / Sannolikheter - matematik
2020-04-14 14:48 IP: tmv+PlXN6
Det är väldigt komplext att ens förstå variablerna man försöker riskjustera, då får man titta på likheter i tidigare fall. Få analyshus - som dessutom ofta är betalda av bolaget de är satta att bedöma (det visste ni väl) - har forskarkompetens inhouse.

Om vi skall vara ärliga, och det tycker jag att vi skall vara, så är det rätt mycket gissning, det är därför förmögna privatpersoner som investerar - ofta före notering - läger en mille i tio olika forskningsbolag då det övergår till matematik och sannolilkhetslära vem som lyckas.

Alla trodde Moberg var färdiga med studier och att F3 i USA var en wqlk in the park.

Vad hände?

200m i lån och ny kompletterande studier.

Så jag håller med Dolby6, det finns bättre case vad beträffar risk/rawrd vid nuvarande kurs.
Asarina Pharma / Risk vs. Reward / Risk vs. Reward
2020-04-14 13:25 IP: tmv+PlXN6
"Kan vi fokusera på att storägarna verkar vara ganska förhoppningsfulla?"

Ganska känsloladdad formulering, inte så vetenskapligt betingad, vilket vore på sin plats i ett bio science bolag.

Oavsett investeringens sannolikhet att lyckas/misslyckas så bör väl den/de som stoppat in slantarna försöka vara positiva, inte minst för att sova bättre på natten med denna typ av lottoprojekt.

Det finns uppsida om de lyckas, men chansen är nog max 50% enligt vissa.

Dvs 50% chans att kursen är 6-10 kr i maj om primär resp sekundärmål inte uppfylls enligt hypotes.

Gör rejäl DD för investering.
North Chemical AB / Risk / Reward 8kr vs 42kr / Risk / Reward 8kr vs 42kr
2020-04-14 11:10 IP: tmv+PlXN6
(O)kvalificerade gissningar av banker och bombmattor av hyllningar av "hemliga" skribenter på forum i all ära!

Utfallet av projekt inom bio science handlar till syvene och sist om statistisk sannolikhet för uppfyllande av uppsatta hypoteser.

Standard är att man har både primär (mål1) och sekundärmål (mål2) och utifrån 50% chans att lyckas/misslyckas är ju chansen att lyckas både vad avser mål1 och mål2 lägre än 50%. (tyvärr)

Risken är hög:

Dvs 50% chans att kursen står i 8 kr i början av maj, värt att beakta då man frestas att investera för att tjäna några kronor.

Min personliga bedömning utifrån sannolikhetsteori - gör er egen DD.
Asarina Pharma / Sektbolag / Sektbolag
2020-04-14 00:26 IP: tmv+PlXN6
Man vet att ett bolag gått in i sektfasen när samma story om bolaget upprepas 40 gånger på en helgdag.

Sekt i det här sammanhanget = skribenter och okunniga småägare får jag förmoda som blivit immuna mot balanserade invändningar

En erfaren investerare inom bio pharma sa att chansen är 50% att misslyckas i nuvarande fas och att ett BV på strax under 1.000:000.000 sek efter en hysterisk uppgång är svårt att motivera.

Chansen för större procentuella kursökningar sålunda begränsade.

Han avrådde mig från att investera, möjligen om den faller med till 15-20 kr.

Gör din egna bedömning fri från sektmentalitet
2020-03-26 10:51 IP: tmv+PlXN6
Hybricon vill sälja sina bussar

King Ling vill sälja sina

De är konkurrenter

Vad är affärslogiken i detta avtal? Noll anser jag

Kanske Hybricon borde överväga att bli en renodlad distributör av bussar istället, men om de skulle bli framgångsrika inom det håller jag för oklart
Polygiene / Är BV lågt? / Värt att betänka inför investering
2020-03-25 21:42 IP: tmv+PlXN6
1. Bokslut 2019 positivt kassaflöde, ingen nyemission genomförd
2. Tyvärr kommer efterfrågan globalt på skyddsmasker och skyddskläder för sjukvårdspersonal sannolikt öka hela året
3. Erhåller man flera order likt den på 55.000 operationsskydd, låt säga 4 st samt skyddsmasker som den man fick på 0,3msek gissar jag att resultatet kan bli 15-30 millar

Vid ett P/E-tal på 15 (tillväxtbolag) kan BV rent teoretiskt bli 15*30=450msek

Lägg där till värdet av alla IP-rättigheter

Min personliga bestämning detta så klart och inget råd
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Polygiene 24,5 10,36% 5,92 313,85%
Polygiene / Ägarlistan! / Ägarlistan!
2020-03-25 13:27 IP: tmv+PlXN6
Notera att JPM Chase äger 4,6%.

Om denna amerikanska aktör förväntat aktier i ett lite svenskt bolag så tror jag att något stort är på gång.

Min gissning är att de spekulerar i en kommande explosion av beställningar globalt

Hoppas nu att vi har en bra distributör i USA, någon som vet?
Polygiene / Oj va intressant / Oj va intressant
2020-03-25 13:13 IP: tmv+PlXN6
Kommer säkert fler ordrar kommande veckor, detta kommer bli ny standard.

Man kan ju föreställa sig rollen som kirurg och riskerna det innebär för patient om den får COV-19 genom kontakt med kirurg.

Borde inte alla operationsenheter vilja ha dessa?

Låt säga att man har en vinstmarginal på 100sek per plagg, 100 x 55000 = 5.5msek i ren vinst

Givet detta personliga antagande stämmer, egen DD är att rekommendera
Redwood Pharma / Teknisk analys / Teknisk analys
2020-03-12 16:26 IP: tmv+PlXN6
Finns någon på detta forum som har möjlighet att kontakta Tobbe Rosen och frågan om han via Direkt Studios kan göra en TA?
Redwood Pharma / Klev in som ägare idag / Klev in som ägare idag
2020-03-12 13:36 IP: pXqcLe6ZQ
Klev i idag efter att följt bolaget under en tid, imponerande hur den står emot den generella nedvärderingen på aktiemarknaden, som är -25% från toppen slutet av februari.

Någon som kan skicka ett meddelande till han TA-gurun Tobbe Rosén på Direkt studios som släpper analyser flera gånger i veckan? (Vet själv inte hur man kommer i kontakt men jag vet att de flesta bolagen han gör TA på är förfrågningar)
2020-03-08 10:40 IP: tmv+PlXN6
Detta faktum är väl en stark Indikator om något, slut på spekulationer

De har lösning som överträffar alkoholbaserad desinfektion, skalbar produktion utan ökade kostnader, patenterad teknologi, tillgängliga råvaror och samtal med kunder.

Vilket case
Redigerades 2020-03-08
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Prebona 5,4 1,89% 4,72 14,41%
Prebona / Stor brist på desinfektion i Tyskland / Stor brist på desinfektion i Tyskland
2020-03-07 11:01 IP: tmv+PlXN6
"EU industry commissioner Thierry Breton issued a statement last Friday asking member states for data on supply chain impacts in a month"s time, but problems have come to light this week: In Germany, pharmacies were given permission by its health ministry to mix disinfectant solutions themselves. In France, its President Emmanuel Macron said the government would take control of the production and distribution of face masks."

källa (2020-03-06, kl 17:12 GMT):
https://edition.cnn.com/2020/03/06/europe/europe-coronavirus-covid-19-intl/index.html
Prebona / Större än jag först förstod / Större än jag först förstod
2020-03-07 08:38 IP: tmv+PlXN6
Matti Sällberg, som är ledamot i Prebonas styrelse, innehar en central roll i den grupp i Sverige som arbetar med att utveckla ett vaccin mot Coronaviruset (se länk nedan)

Som en direkt följd av detta är en av väldigt få experter som förstår virusets svagheter i termer av överlevnad utanför kroppen, som är avgörande vid utveckling av kemikalier för att på ett optimalt sätt destruera dessa arvsmassa men samtidigt inte vara skadligt för människan.

Nu arbetar han alltså för Prebonas styrelse, tror ni det är bra eller extremt bra för bolaget med tanke på att man nu börja sälja produkten 😎

https://www.svd.se/vaccinexperten-alltid-risk-for-biverkningar/i/senaste

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -