På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

PE-talet

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
re Cibus Nordic Real Es 21-09-22 22:18
re Cibus Nordic Real Es 21-09-21 21:11
re: Man kan göra både och AcadeMedia 21-09-21 16:31
re AcadeMedia 21-09-21 15:11
Sålt min position AcadeMedia 21-09-21 15:00
Renodling Corem Property Group 21-09-19 09:21
Inflationsspöket Auriant Mining 21-09-14 19:46
Rutger handlar ännu mer! Castellum 21-09-14 17:54
Publik blankare Castellum 21-09-14 12:58
Rutgers köp... Castellum 21-09-13 12:32
Ofattbart Embracer Group 21-09-13 10:53
Jobba hemma Castellum 21-09-10 20:02
Politik, olja Lundin Petroleum 21-09-10 16:17
Kraftigt ned Cibus Nordic Real Es 21-09-08 20:15
re: Fastator 21-09-07 20:18
1/18 »
idag 22:18
Du har en poäng i att marknaden möjligen skulle kunna omvärdera belåningen hos fastighetssektorn men personligen tror jag inte det. Sveriges fastighetsbolag går hela tiden mot lägre skuldsättning eftersom de eftersöker investment grade rejting så hävstången är inte alarmerande på något sätt.

Sveriges fastighetssektor är inte heller speciellt jämförbar med Kinas. Sveriges bostäder kostar 5-10 årslöner. I Kina kan de kosta 40 årslöner. 90 % av Kineserna äger sina boenden och genomsnittspersonen i Kina äger typ två och ett halvt hus. Evergrande har byggt enorma spökstäder som ingen bor i osv osv.
Kinas fastighetssektor är en total cirkus och inte på något sätt jämförbar med Sveriges så det här borde inte leda till någon permanent omvärdering av de svenska bolagen utan jag ser detta som kortsiktigt brus. Fastigheter är fortsatt min favoritsektor på börsen.
igår 21:11
Som jag skrev tidigare så är det Evergrande som spökar. Hela svenska fastighetsindex har typ kollapsat pga detta.

Man ska inte dra några stora slutsatser om Cibus pga den här rörelsen. Den går exakt som index och index går exakt som internationella fastighetssektorn osv. Det här är bara brus.

Kanske är Cibus dyr just nu, kanske inte, men dra inga slutsatser från sista veckans krusfall för detta har inget med Cibus att göra utan beror på Kina.
AcadeMedia / Kassa / re: Man kan göra både och
igår 16:31
Du har rätt i sak, men det spelar ingen roll. Sossarna är endast ute efter ideologiska poäng, om de åstadkommer något vettigt eller inte är inte viktigt. Välfärden är underfinansierad för att ekonomin är bajsdålig sen 2008-kraschen. Detta går inte att göra till partipoltik så man måste hitta på något annat att skylla på.

Det är så i alla frågor, politiker vill bli valda / omvalda. Allting annat är prio 2.

Redigerades igår 16:40
AcadeMedia / S / re
igår 15:11
Den enda frågan man bör ställa sig är om friskolorna gör ett sämre jobb än de kommunala. Om svaret är nej så spelar det ingen roll om de gör vinst eller inte.

Sossarna vill att alla ska gå i lika dåliga skolor, för då blir det rättvist. Jag tycker det är uruselt.
Det är samma sak med vård, sossarna vill att alla ska få lika dålig kommunal vård, igen inget jag tilltalas av.
AcadeMedia / Sålt min position / Sålt min position
igår 15:00
Nu vet vi varför aktien varit så svag på sista tiden. Marknaden prisade in detta scenario. Hatten av alla som förutspådde detta och sålde / blankade. Ni hade bättre koll än jag.

Jag undrar verkligen vem som köpte mina aktier och varför. När jag räknade trodde jag på -100% avkastning i detta scenariot, men jag gav det ganska låg sannolikhet. Väldigt glad att jag kom undan med minus 25% eller vad jag nu än landade på.
Redigerades igår 15:02
2021-09-19 09:21
Det är endast vettigt att sälja Castellum och köpa fastigheter på direktmarknaden om priset på direktmarknaden är mer attraktivt än Castellum, något som inte alls är säkert. Priserna fluktuerar ganska kraftigt på direktmarknaden. Att Castellum handlas på substanspremie betyder inte att aktien är dyr.
Auriant Mining / Inflationsspöket / Inflationsspöket
2021-09-14 19:46
Jag bara gissar men kan det vara så att folk som var inne i guldgrävare av fel anledningar (man köpte bluffen om att guld skulle rusa på någon hyperinflation) börjar lämna skeppet?
Jag var aldrig inne av den anledningen, aktien är köpvärd på guld runt 1800, går vi till 5000 eller liknande är det så klart jättebra men det är aldrig något jag räknat med.

Jag tror inte det är bolagsspecifikt därför att guldgruvor i allmänhet går dåligt just nu så om man gillar guldet tror jag man kan vara kvar i aktien. Det är nog inte specifikt Auriant som marknaden saknar förtroende för, utan det är guldgruvor i allmänhet.

Redigerades 2021-09-14
Castellum / Rutger handlar ännu mer! / Rutger handlar ännu mer!
2021-09-14 17:54
Nu är jag mer benägen att hålla med användaren som menade att Rutger tycker att det är billigt.
Ett bra tecken helt klart.

Mitt gav var 206 men jag ökade också runt 240 nyligen.
Castellum / Publik blankare / Publik blankare
2021-09-14 12:58
0.5% av Castellum nu blankat.

Jag gissar att det är någon merger arbitrage-strategi som de kör. Jag vill minnas att Corem blankades innan sammanslagningen med Klövern och den aktien är upp rejält sen dess.
2021-09-13 12:32
kan mycket väl vara symboliskt i syfte att stötta aktiekursen och få högre acceptans för Kungsleden-bedet. 57 Miljoner är kaffepengar för Rutger, det säger inte så mycket.

Embracer Group / Ofattbart / Ofattbart
2021-09-13 10:53
Det är svårt att tyda ditt inlägg, tror du att aktien har en bra chans att gå till 300 för att en analytiker anser att 300 är rätt pris? Det är helt fel tänkt.

Marknadens samlade aktörer har mycket större chans att bestämma ett rättvist pris än en enskild analytiker.
Redigerades 2021-09-13
Castellum / Jobba hemma / Jobba hemma
2021-09-10 20:02
Jag tror inte att det är "jobba hemma hävs" som är problemet. Folk har prisat in normalisering av samhället enda sedan vaccinen annonserades.

Det som spökar (tror jag) är Evergrande. Kina har ett insolvent fastighetsbolag med 300 miljarder USD i skulder. Svenska fastighetssektorns nedgång började typ exakt samtidigt som Finch och Moody"s kapade Evergrandes kreditrejting till sämre än skräp.

Jag är fortsatt positiv till denna aktie och mina övriga fastighetsinnehav.
Redigerades 2021-09-10
2021-09-10 16:17
Den vanliga personen på gatan tror att man kan påverka klimatet positivt genom att producera mindre olja och politiker använder detta för att valfläska.

När det kommer det till kritan så vet alla politiker att om Norge skalar ned sin produktion med x tunnor per dag så kommer OPEC+ eller USA skala upp lika mycket. Det ända man gör är att flytta pengarna från norska skattebetalare till någon annanstans. Detta vore naturligtvis askorkat vilket alla inblandade inser, så jag tror inte man behöver vara så orolig. Sannolikheten att Norge slutar dra upp olja är så klart större än noll, men den är nog inte så jättehög.

Politiker säger vad som helst om de tror att det leder till röster.
Redigerades 2021-09-10
2021-09-08 20:15
Antagligen är det Evergrande som spökar, för er som inte vet så har en kinesisk fastighetsutvecklare med 300 miljarder dollar i skulder problem att betala tillbaka dessa pengar. Hela fastighetssektorn ställs ned, något jag tror är överdrivet.

Jag är tillbaka i aktien tack vare dagens rea, vi får se hur länge det varar. Jag misstänker att aktien snart långisktigt parkerar sig över motståndsnivån på 240 och då slipper ni mina inlägg :)

Lycka till alla Cibus-vänner!
2021-09-07 20:18
Du har rätt, jag borde ha skrivit ökande utdelning eftersom jag också tror på ökande aktiekurs.

Fastigheters (inte fastighetsaktiers) avkastning och fastighetsaktiers (dock mest Reits men liknande resonemang gäller även typ Castellum och denna aktie) direktavkastning är bägge två skarpt kopplade till inflationen. Om den långsiktiga inflationen går till 5% och räntorna går till 4% så kan inte Entras fastigheter vara prissatta för under 4% avkastning, marknaden kommer kapa värdet på Entras fastigheter och Entra-aktien, tills fastighetsyielder blir markant högre än den riskfria räntan.

Om jag köper Fastator på en nivå där direktavkastningen är markant högre än vad jag tror den långsiktiga inflationen kan vara och jag tror att utdelningen kan vara ökande, då har jag en säkerhetsmarginal på denna nivån. Aktien kan inte bli mycket billigare därför att det blir för stor skillnad ("spread" som branschfolket hade sagt) mellan inflationen och direktavkastningen.

Det finns inte lika stark koppling mellan inflation och utdelnignsökning. Ta Evolution eller Apple, jättehög ökningstakt av utdelningar men direktavkastningen - inflation är ett negativt tal så totalavkastningen beror på andra faktorer. Fastighetsaktier kan man analysera ganska långt med hjälp av räntor och inflation på ett helt annat sätt, även om mycket annat spelar in också.

Illustrativt nog har vi idag i USA en situation där amerikanska tioåringen tog ett rejält skutt upp och fastigheter är sämsta sektorn på New York-börsen.
Redigerades 2021-09-07

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -