På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

mr Contrarian

Profilbeskrivning

Finns ingen profilbeskrivning
Senaste inlägg
Rubrik Forum Publicerat
Läst rapporten och uppdaterat min modell Genesis-IT AB 20-11-27 09:53
Riktigt, riktigt bra rapport! Genesis-IT AB 20-11-27 08:43
XL-bygg i Enköping Genesis-IT AB 20-10-26 13:09
Andra nya kunden på kort tid Genesis-IT AB 20-10-23 10:23
Första butiken att ansluta efter nya avtalet Genesis-IT AB 20-10-16 10:12
Genesis IT, EQT och City Networks Genesis-IT AB 20-09-29 14:41
riktigt fin rapport men marknaden gäspar Genesis-IT AB 20-08-28 11:40
Kostnadsbesparingar och tillväxt hos övriga kunder Genesis-IT AB 20-07-28 16:27
inte riktigt korrekt Enod Genesis-IT AB 20-06-29 11:23
nya villkor men fortfarande lönsamt Genesis-IT AB 20-06-25 10:24
Då var det i hamn Genesis-IT AB 20-06-24 16:58
Bud Genesis-IT AB 20-05-28 15:03
Bra input Genesis-IT AB 20-05-28 12:24
XL Bygg Genesis-IT AB 20-05-28 11:24
1/1
Genesis-IT AB / Läst rapporten och uppdaterat min modell / Läst rapporten och uppdaterat min modell
2020-11-27 09:53 IP: czXvSCDN6
Trots att bolaget tappar ca 6m i försäljning, vilket är helt i linje med tidigare kommunikation, så har bolaget sänkt sina kostnader (stängning av Stockholmskontoret har nog bidragit en hel del) vilket gör att EBITDA sjunker med ”bara” 2,2m från 8,2 till 6m. Vilket var 1m högre än mina ganska optimistiska förväntningar.

Den oro som fanns för att bolaget skulle gå med förlust efter omförhandlingen med Mestergruppen kan vi avskriva. Lyckas bolaget upprepa detta kvartal så gör bolaget 24m i EBITDA på årsbasis.

Kvartalet visade upp väldigt starkt kassaflöde på 10m, utöver 6m från den löpande verksamheten så frigjorde de 4m i rörelsekapital, så kassan ligger nu på 87m vilket borde säkerställa en bibehållen utdelning på ca 0,5kr per år. Detta gör att värdet på verksamheten exklusive kassan (EV) ligger på ca 90m så EV/EBITDA är på under 4ggr. Då har jag inte beaktat att de har en fastighet (datahall) som är obelånad men värderas till ca 40m, den har ju inte gått ner i värde sista tiden då efterfrågan på datahallar är stor just nu.

Med tanke på att bolaget har presenterat 7st nya butiker som går över till iFenix så borde detta kvartal vara botten, dvs vi går uppåt härifrån. Jag förväntar mig att flera butiker kommer ansluta sig framöver vilket skapar stor potential på sikt. Lägg till möjligheterna för ett förvärv vilket skulle höja tillväxten och ta bolaget till nästa nivå. Aktien borde stå i 30kr bara på normaliserad värdering av dagens vinster, lägg till möjligheterna för ytterligare tillväxt och förvärv så finns det ännu större uppsida.
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Genesis IT 20,6 0% 18 14,44%
Genesis-IT AB / Riktigt, riktigt bra rapport! / Riktigt, riktigt bra rapport!
2020-11-27 08:43 IP: czXvSCDN6
Att leverera 4,7m i rörelseresultat trots oförhandlat avtal med Mestergruppen är riktigt starkt! Aktien ska stå i 30kr, kommer gå som ett skott idag! Tänk på det momentum av nya butiker som anslutit sig sista tiden, det kommer troligtvis fortsätta!
Genesis IT 20,6 0% 18,3 12,57%
Genesis-IT AB / XL-bygg i Enköping / XL-bygg i Enköping
2020-10-26 13:09 IP: czXvSCDN6
Då kom den trejde nya butiken på kort tid, jag tror inte att det är den sista!

XL-Bygg Sten&son i Enköping omsätter ca 50m så den är betydligt större än de andra två burikerna som presenterats. Det är ju tydligt att den nya prissättningen gör att fler butiker kommer hoppa på tåget, speciellt efter årets högtryck i byggvarubranschen. Kanske kan detta väcka lite liv i börsens billigaste IT-bolag!
Genesis IT 20,6 0% 15,2 35,53%
Genesis-IT AB / Andra nya kunden på kort tid / Andra nya kunden på kort tid
2020-10-23 10:23 IP: czXvSCDN6
Nu är det ytterligare en butik som hoppar på digitaliseringståget inom byggvaruhandeln. Virserums Järn&Byggprodukter väljer iFenix. Detta stärker min uppfattning om att bygghandlare inser att de måste digitalisera sin verksamhet och det kommer nog presenteras fler nya kunder framöver!
Genesis IT 20,6 0% 14,7 40,14%
Genesis-IT AB / Första butiken att ansluta efter nya avtalet / Första butiken att ansluta efter nya avtalet
2020-10-16 10:12 IP: czXvSCDN6
Kul o se att Genesis IT får förtroende att leverera iFenix till Brålanda Trä, en bygghandlare inom Mestergruppen. Troligtvis är detta ett direkt resultat av omförhandlingen av nya avtalet som trädde i kraft 1 juli. Om detta är den första av flera bygghandlare som ansluter sig så är det väldigt positivt för Genesis IT. Bygghandlare runt om i Sverige har ju haft en väldigt intesiv period bakom sig och förhoppningsvis lyckats tjäna en del pengar under året till följd av alla hemmafixare som bygger trall. Nu när det börjar lugna ner sig så borde de ta tag i sina systeminvesteringar för att digitalisera sin verksamhet och då är ju iFenix det självklara valet.

köp köp köp!!!
Redigerades 2020-10-16
Genesis IT 20,6 0% 15 37,33%
Genesis-IT AB / Genesis IT, EQT och City Networks / Genesis IT, EQT och City Networks
2020-09-29 14:41 IP: czXvSCDN6
Spännande nyhet idag, EQT köper ett bolag som heter City Network för 300mkr. City Networks ambition är att konkurrera med Microsoft och Amazon om 5 år. Helt klart ambitiöst!

Bolaget påminner en hel del om Genesis IT. Båda tillhandahåller molnlösningar, båda omsätter runt 90m och har inte växt nämnvärt sista åren, båda bedriver verksamheten på mindre ort, Gensis i Luleå och City Networks i Karlskrona.

Till skillnad från Genesis IT har dock lönsamheten varit skral och bolaget har legat runt break even senaste 5 åren. EQT betalar enligt DI runt 300m för City Networks på skuldfribasis, jämför detta med marknadsvärdet på Genesis IT ex kassa och den obelånade fastigheten så är den 160-80-40 dvs 40m! trots att Genesis är lönsamt (även efter nya avtalet med Mestergruppen). Sätter vi samma värde på Genesis ITs verksamhet dvs på 300m, lägg till kassan på ca 80m och fastigheten på ca 40m så hamnar vi på 420m dvs 42kr per aktie...
Genesis IT 20,6 0% 15,9 29,56%
Genesis-IT AB / riktigt fin rapport men marknaden gäspar / riktigt fin rapport men marknaden gäspar
2020-08-28 11:40 IP: czXvSCDN6
Ökar omsättningen marginellt trots att Coronasituationen gjort det nästan omöjligt att besöka kunder. God konstandskontroll gör att lönsamheten är riktigt bra. EBITDA ökade med 37% till 8,1m (marginal på 36%) Det mest imponerande är att EPS ökar med 43%. EPS på rullande 12mån är 2,10kr. Men som ni vet så är allt fokus på hur andra halvåret kommer se ut då nya avtalet med Mestergruppen trädde i kraft 1 juli. Därav den uteblivna kursuppgången på en riktigt fin rapport.

Jag hade förväntat mig lite mer information hur bolagets lönsamhet kommer påverkar under andra halvåret. Vi vet att omsättningen beräknas minska med 2m per månad dvs 6m per kvartal, vi vet även att omfattningen av leveransen till Mestergruppen minskar dvs kostnaderna borde minska. Som jag har förstått det så har kontoret i Stockholm stängts ner och personalen i Stockholm är uppsagd.

Ni kan ju se min uträkning i tidigare inlägg och där borde vi kunna ha en EBITDA på runt 5m och sen avskrivningar och skatt på det så går EPS ner till runt 0,35kr. Förhoppningsvis så ska nya kunder bidra med tillväxt både inom och utanför Mestergruppen.

Kassan är på 79m, ner från 89m pga utdelning och minskade leverantörsskulder, detta begränsar givetvis nedsidan i aktien, men vi behöver se nya kunder för att få upp aktiekursen som enligt min mening borde stå runt 30kr!
Genesis IT 20,6 0% 15,9 29,56%
Genesis-IT AB / nya villkor men fortfarande lönsamt / Kostnadsbesparingar och tillväxt hos övriga kunder
2020-07-28 16:27 IP: czXvSCDN6
Bolaget har vuxit omsättningen de senaste 3 kvartalen, ca 1m per kvartal yoy, och Q2 kommer nog bli riktigt bra även om ingen kommer bry sig så mycket om det. Nya avtalet med XL Bygg börjar ju gälla from den 1a juli.

Så utgår vi från att denna tillväxt fortsätter hos övriga kunder så borde bolaget kunna omsätta runt 18m i Q3. COGS kommer ner då viss del av leveransen till XL Bygg tas bort dvs även kostnaderna minskar, Rimligt borde vara att de tappar 6m i intäkter men minskar COGS med 1m. Utöver detta så har de lagt ner kontoret i Stockholm vilket kanske kan spara runt 1m per kvartal. Personal lär även vara billigare i Luleå än i Stockholm men det har jag inte räknat med. Håller jag alla andra kostnader konstanta så ser kalkylen för Q3 ut som följer

Oms 18m
COGS -10,5m
Bruttores 7,5m

FSG -3m
Admin -1m

EBITDA 5m
EBIT 3,5m

Res eft skatt runt 3m

Så tänker jag, man kan ju se det som optimistiskt men då har jag inte räknat med möjligheterna till att få in iFenix hos fler XL-bygg handlare...

Genesis IT 20,6 0% 17,1 20,47%
2020-06-29 11:23 IP: czXvSCDN6
som bolaget skriver i sin release så är den både en prissänkning och en del funktioner som lyfts över till andra system. Så det är inte 24m i tappat resultat och det är EBITDA på 26m som är den korrekta jämförelsen. Jag vidhåller att bolaget fortsatt kommer visa vinst på ca 10-15m EBITDA.

Om nu Mestergruppen är så kostnadsfokuserade så borde det nya avtalet med Genesis IT vara mer attraktivt än de andra leverantörerna vilket borde ge nya kunder. Givetvis hade det varit mer positivt om avtalet hade förlängts utan några justeringar med aktiemarkanden har ju redan tagit ut detta i sin prissättning. Det som marknaden missar tycker jag är möjligheten för Genesis att göra förvärv. De har ju trots allt en kassa på 88m och att köpa ett bolag som kompenserar för tappet på 24m i intäkter och 10-15m resultat borde inte vara så svårt...
Redigerades 2020-06-29
Genesis IT 20,6 0% 15,8 30,38%
Genesis-IT AB / nya villkor men fortfarande lönsamt / nya villkor men fortfarande lönsamt
2020-06-25 10:24 IP: czXvSCDN6
Det kommer givetvis att bli svårt att parera ett omsättningstapp på 30%. Alltid svårt att bedöma hur förhandlingarna gått men det är sannolikt så att XL Bygg har spelat ut två leverantörer mot varandra och Genesis vann den "upphandlingen" och accepterat villkor som de andra inte kunde matcha. Vad innebär det framöver? Enligt Alkal här på forumet så har Mestergruppen EG Utility som leverantör av ERP system. Om Genesis nu har accepterat villkor som EG Utility inte kunde matcha, så har jag svårt o tro att inte fler handlare väljer att ta in iFenix.

Hur mycket gör 24m i minskad omsättning på vinsten?

EBITDA marginalen i bolaget senaste kvartalen har legat runt 30%. Den kommer att gå ner, låt säga att den kommer ner till ca 20% men en omsättning på 70m så ger det 14m i EBITDA. Avskrivningarna är ca 5m per år och då är vi nere på 10m i EBIT, inga räntekostnader men avdragen skatt ger ca 8m. Så bolaget kommer fortfarande gå med vinst och då har jag inte räknat med möjligheten för Genesis att rulla ut till nya handlare inom Mestergruppen. Genesis skrev i senaste rapporten att de stänger Stockholmskontoret vilket säkert sparar 2-3m per år.

På dagens kurs på 17kr är bolaget värt 170m med en kassa på 88m och obelånad fastighet värd 40m. Så verksamheten är då värderad till ca 42m. Alldeles för låg i min värld!
Genesis IT 20,6 0% 16,1 27,95%
Genesis-IT AB / Då var det i hamn / Då var det i hamn
2020-06-24 16:58 IP: czXvSCDN6
Okej, nu har vi då fått förlängningen på plats.

Negaitva, nya villkor som trycker ner marginalen rejält. Vissa funktioner lyfts bort helt och Genesis bedömer att de kommer tappa ca 2m per månad dvs 24m per år vilket är 30% av omsättningen. Troligtvis kommer det inte slå igenom fullt ut på vinsten men låt säga att det slår ca 40% på vinster dvs vinsten sjunker med ca 10m.

Det positiva är att Mestergruppen har förlängt till 2024, de skriver att handlarna är nöjda och de nya villkoren gör att möjligheten för Genesis att rulla ut till nya butiker inom Mestergruppen måste anses vara goda.

Väldigt skönt att ha detta på plats vilket gör att bolaget kan fokusera på att växa på andra kunder och att kunna få in fler byggvaruhus i systemet. Det framkommer inte av PMet när de nya villkoren börjar gälla men befintligt avtal löper ut vid årsskiftet dvs resten av året ser riktigt bra ut!

Om Genesis tappar 10m i EBITDA under 2021 så kommer de fortfarande tjäna runt 15-20m i EBITDA och bolaget är värt 100m ex kassan. Aktien borde stå i 30kr!
Redigerades 2020-06-24
Genesis IT 20,6 0% 20 3%
2020-05-28 15:03 IP: czXvSCDN6
Jag har väldigt svårt o se att Stenvall släpper Genesis IT, de har en massa pengar redan. Däremot så kan nog Genesis köpa något bolag för att komma åt kundstock m.m. det skulle kunna bli spännande och få fart på tillväxten och därmed få upp värderingen rejält.
Genesis IT 20,6 0% 20,2 1,98%
Genesis-IT AB / SVT / Bra input
2020-05-28 12:24 IP: czXvSCDN6
Värt att tänka på är att XL Bygg bygger på medlemsskap dvs alla butiker gör som de själva vill. Det är ju långt från alla butiker som har iFenix så det rimliga är nog att ta fram altervativa systemlösningar och erbjuda dem till medlemarna sen får varje medlem göra som dem vill. Stenvall verkar ju ta in iFenix nu och det kommer nog inte påverkas av vad centralorganisationen gör. Nu är jag inte expert på ERP system men fördelen med en liten spelare som Genesis kontra en marknadsledare som tex EG Utility är kundnärhet och kundanpassning, vilket varit en av grundanledningarna till att iFenix byggdes från första början. Då ville XL Bygg inte ha en standardlösning från ett stort IT-bolag.

Hur som helst så håller jag med om att allt inte står o faller med XL Bygg och det i sig är en väldigt positiv utveckling.
Genesis IT 20,6 0% 19,5 5,64%
Genesis-IT AB / SVT / XL Bygg
2020-05-28 11:24 IP: czXvSCDN6
Det har funnits en stark koppling mellan XL Bygg AB och Genesis IT. Dock skulle jag nog säga att den i dagsläget är betydligt svagare. XL Bygg AB har sålt ut nästan alla sina aktier. Ny huvudägare i XL Bygg är sedan juni 2019 ett norskt riskkapitalbolag som heter Mestergruppen AB som enligt media äger majoriteten av aktierna. Stenvall Trä AB är en av delägarna i XL Bygg AB så de har ju ett visst inflytande vilket är positivt. Ang det stora frågetecknet hur stor del av omsättningen som XL Bygg står för så har den minskat över tid. Jag tror att 75% är för högt med tanke på att Kesko/K Bygg köpte upp 33 XL Bygg butiker förra sommaren och förlängde avtalet till slutet 2022. Jag skulle snarare misstänka att XL Bygg står för under 50% av omsättningen, vilket är högt men det går åt rätt håll.

Däremot reagerade jag när jag läste VD-ordet att Tommy Flink lyfter fram att "bolaget har kommit en bit på vägen med att äntligen få föra in iFenix hos vår majoritetsägare Stenvalls Trä." Dvs inte ens Stenvalls har haft iFenix, vilket låter märkligt. Detta tolkar jag som ett tecken på att förhandlingarna med XL Bygg AB borde leda till en förlängning men att de förhandlar om villkoren.

Det är givetvis väldigt svårt att bedöma utfallet av förhandlingarna mellan XL Bygg AB och Genesis IT ang förlängning av avtalet som löper ut 31 dec 2020. Det som talar för en förlängning är att systemet är anpassat för XL Byggs verksamhet, dvs de XL Bygg butiker som har iFenix kommer ha svårt att slita ut systemet och sätta in något nytt på ett enkelt sätt. Det är nog väldigt komplicerat och kostsamt. Däremot vill nog XL Bygg ha ner sin kostnad. Förra gången avtalet förlängdes så kom de fram till att ändra ersättnignsmodellen så att den fasta kostnaden minskade och den rörliga kostnaden ökade så att de som använder systemet mer ska stå för en större del av kostnaden vilket är helt rimligt. Att det blir ett liknande utfall även denna gång är nog ingen alltför vild gissning. Genesis däremot borde kräva att fler butiker ansluter sig för att få upp volymerna och därmed kompensera för lägre marginal. Det borde inte vara helt otänkbart att Genesis skulle försöka att få rulla ut iFenix även till Mestergruppens butiker i Norge, det vore grejer. Värt att tänka på att Kesko har ett gäng butiker där iFenix skulle kunna rullas ut.

En annan positiv faktor som talar för Genesis IT är att bygghandlen nu går bättre än på väldigt länge. Många kommer stanna hemma i sommar och då ska det byggas trall, utekök, pooler, målas om m.m. m.m. Detta högtryck gör att byggvaruhandeln inser sitt behov av att digitalisera sin verksamhet. Denna branch är väldigt konservativ men tvingas nu tänka nytt och då ligger ju Genesis IT väldigt bra till för att hjälpa till i denna process.

Finansiellt så ser det ju väldigt bra ut för bolaget. På 20kr har bolaget ett börsvärde på 200m, en kassa på 89m (obelånad fastighet är inte medräknad). Omsättninggen växte med 7% och har nu visat tillväxt för 3dje kvartalet i rad, EBITDA ökade med 21%, EBITDA-marg på 36% vilket är riktigt imponerande. EPS växte med 25%.

Detta gör att bolaget nu handlar på PE under 10x, EV/EBITDA på under 4x. Förlängs avtalet med XL Bygg så kommer bolaget fortsätta att visa tillväxt då iFenix rullas ut till nya kunder under året, Stenvalls, Tvåhjulsmästarna m.fl. Då borde aktien handlas runt 40kr, dvs PE under 20 och EV/EBITDA på under 8.
Genesis IT 20,6 0% 19,7 4,57%

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -