På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Metacon

idag 00:26
Svavelutsläpp från bunkerolja "löstes" först med scrubbers som minskar utsläppen i luften genom att istället släppa ut skiten i vattnet. I mitt tycke lika illa.

Övergång från bunkerolja till LNG kom till rätta med svavelutsläppen till havs.

Nästa steg är att reducera växthusgasutsläppen. Att bara köra vidare på LNG eller diesel som nu kommer inte fungera då. (GHG = Green House Gases)

What does the initial IMO GHG strategy say?

The initial GHG strategy envisages, in particular, a reduction in carbon intensity of international shipping (to reduce CO2 emissions per transport work, as an average across international shipping, by at least 40% by 2030, pursuing efforts towards 70% by 2050, compared to 2008); and that total annual GHG emissions from international shipping should be reduced by at least 50% by 2050 compared to 2008.


https://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/Pages/Reducing-greenhouse-gas-emissions-from-ships.aspx

Redan 2030 ska växthusgasutsläppen alltså ha sänkts 40 % per fraktad enhet.
År 2050 ska växthusgasutsläppen ha sänkts 70 % per fraktad enhet, men man förväntar sig mer fraktvolym på haven (kanske istället för på vägarna där utsläppen är högre) så totala utsläppen från sjöfarten behöver bara minska till 50 %. (Jämfört med år 2008.)

Redare som nyligen låtit bygga om skepp från bunkerolja till LNG pga svavel måste nu alltså åter se sig om efter en ny lösning.

Vätgas (även flytande) har begränsningar pga att så stora tankar krävs. Royal Caribbeans kryssningsskepp skulle tvingas offra en väldig massa hytter och resterande biljetter skulle bli väldigt mycket dyrare. Grön ammoniak (NH3) skulle nog fungera rent tekniskt, men infrastrukturen hinner inte byggas ut för all världens fartyg. Inte heller kan alla redare vänta till 2030 med ombygge för om alla fartyg ska byggas om akut just då så räcker inte varvskapaciteten. Man måste börja snarast.

Ovanstående är bakgrunden till att ABB, Wärtsilä, Helbio m fl har utarbetat en plan som ska uppfylla växthusgaskraven och som ska kunna köras på befintlig infrastruktur och som ska kunna genomföras både som ombyggnation av fartyg med kolvmotorer och som nybyggen med bränsleceller och elmotorer.

https://www.wartsila.com/media/news/25-11-2021-wartsila-and-rina-partner-with-other-stakeholders-to-deliver-a-viable-hydrogen-fuel-solution-to-meet-imo-2050-target-3013516

Koldioxiden av hög kvalitet eftersom den inte kommer ifrån förbränning samlas in. Kan möjligen säljas till livsmedelsindustrin och sämre koldioxid från förbränning istället deponeras. Metanutsläpp minskas i förhållande till hur stor andel man kör på vätgas dvs elimineras helt om man i framtiden kör på 100 % vätgas. Man kan sedan öka andelen syntetiskt metan i bränslet och till sist helt sluta med naturgas (som ändå kommer ta slut) och likväl behålla samma hårdvara i fartygen - då helt fossilfritt.

Det har blivit rätt många frågor nu utan någon input om vad du är ute efter? Kan du inte utveckla lite?
Redigerades idag 00:36
Metacon / vad händer om man fortsätter köra påå LNG? / vad händer om man fortsätter köra påå LNG?
igår 21:16
Hej!

Nån som har koll på vad som händer om fartyg fortsätter att köra fossilt, dvs LNG eller diesel?

Har de nån deadline innan de skall vara fossilfria?

Nån som vet?
igår 16:06
Grekland är en stolt sjöfartsnation. Fartygen där måste också anpassas till hårdare internationella utsläppskrav. Utgår ifrån att Carell Shipyards planerar att erbjuda ombyggnationer i det syftet.
I det fallet torde teknologivalet vara klart eftersom Carell är samarbetspartner med Helbio:

https://carell.gr/

http://www.piraeus365.gr/carell-shipyards-successful-partnership-with-helbio-s-a/
igår 13:29
får upp ögonen för möjligheten av att slippa ha stora, skrymmande trycktankar ombord och istället lagra flytande biogas, metanol eller etanol med Helbios reformers som framställer vätgasen efter behov ombord.
Det finns ju redan ett samarbetsavtal mellan parterna, bara det att reformern då var tänkt att stå på land.
igår 12:33
nu var det nog inte ABB som valde utan jag uppfattar texten som att fartygsvarvet och e1 Marine bestämde sig för att ta in ABB i samarbetet.

Blir säkert många liknande projekt runt om i världen och i fall där ABB och/eller Wärtsilä primärt är involverade kan nog Helbio ha chansen att komma med. (Samarbetsavtalet gäller dock reformers för LNG, inte metanol.)
Redigerades igår 12:42
igår 12:21
Verkar som ABB använder e1Marine som leverantör av utrusning för väteproduktion från metanol.
Det är väl här som Helbio ska in???
Metacon / Positiva vibrstioner, men... / Positiva vibrstioner, men...
igår 07:03
Godmorgon,
Jag läser på detta forum, lär mig massor och tack El Nino och andra.
Trots allt positivt, bara "bra kort på handen", bara positivt från enskilda till politiken, så reagerar inte kursen positivt. Den borde ju explodera?
Vad är haken och nån som kan förklara varför för en enkel lekman?
Mvh/ Bjorn
Värdepapper Senast bet. % idag Senast bet. vid publicering % sedan dess
Metacon 3,7 1,37% 3,65 1,37%
Metacon / H2ps-5 / H2PS-5
2021-12-02 20:56
Prototyper har sålts för sådär 35 000 Euro och cirka det dubbla för systemet till Brunel University i London som enligt PM är unikt genom att kunna gå på olika bränslen utan förändringar i hårdvaran.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/01/15/metacon-metacon-far-order-i-grekland-vard-35-000-euro.html

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2021/02/26/metacon-ab-helbio-har-fatt-order-pa-ett-kraftvarmesystem-till-brunel-university-i-london.html
Metacon / H2ps-5 / H2ps-5
2021-12-02 20:28
Finns det någon ungefärlig prislapp på
h2ps-5?

Xoma har som målsättning att sälja minst 10st enheter under 2022 antar att det sitter en h2ps-5 i varje anläggning.
2021-12-02 16:42
Asså du borde få betalt för att du ställer upp och letar fram svar på alla våra frågor. Det är oerhört uppskattat. Och du levererar könlös fakta. Även om vi vet att du är bullish Metacon. Att du hinner googla och leta och svara. Helt fantastiskt.

Tack igen.

Ps. Det finns flera andra här på forumet som också bidrar med värdefull fakta. Ingen nämnd ingen glömd. :))
Redigerades 2021-12-02
Metacon / Finns samarbete mellan Metacon och powercell? / PowerCell och Helbio (dotterbolag)
2021-12-02 15:49
Jodå, du har dessa och KTH i samarbete här:

http://www.biogas2pemfc.eu/?page_id=230

Vilket nog så att säga var proof-of-concept för det som idag är H2PS-5 (mikro-CHP) som bygger på Helbios reformer och PowerCells V-stack (S2). Om du tittar på den transparenta skissen så känner du nog igen stacken:

https://metacon.se/wp-content/uploads/2021/03/Brochure_H2PS-5_EN.pdf
Metacon / Finns samarbete mellan Metacon och powercell? / Finns samarbete mellan Metacon och powercell?
2021-12-02 15:30
Hej!

Finns samarbete mellan Metacon och Powercell?

Jag tänker främst på Metacons kraftenheter:
https://metacon.se/sv/kraftenheter-for-elproduktion/

Någon som vet?
Metacon / 23 miljarderssatsning på grön vätgas / 23 miljarderssatsning på grön vätgas
2021-12-02 11:23

Har du synpunkter eller åsikter om forumet? Vänligen kontakta oss på forum@placera.nu.

Metacon - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -