Har du frågor som rör ditt konto? Vi ber dig logga in för att vi ska kunna hjälpa dig.
Har du glömt dina inloggningsuppgifter? Beställ nya här.

Vanliga frågor just nu

Jag är ny kund och behöver hjälp att komma igång, hur gör jag?

På vår kom-i-gång-sida hittar du den hjälp du behöver för att komma igång med ditt sparande på Avanza. Vill du lära dig ännu mer kring investeringar och sparande? Spana in Avanza Akademin eller titta på våra klipp under Avanza Play.

Hur sätter jag in pengar på mitt konto hos Avanza?

En insättning gör du enklast genom att överföra pengar från din andra bank direkt till ditt konto hos Avanza. Ange ditt clearing- och kontonummer (totalt 11 siffror). Det tar normalt ca en halv bankdag innan pengarna syns på ditt konto.Se ditt clearing- och kontonummer här.

Hur flyttar jag värdepapper från en annan bank till Avanza?

Om flytten ska ske från en annan bank till Avanza lägger du enkelt in flyttuppdraget på hemsidan. Det tar normalt 1-3 veckor, beroende på din andra banks rutiner. Flytta värdepapper till Avanza här.

Du kan också överföra värdepapper från ditt aktie- och fondkonto till ditt ISK, mellan dina aktie- och fondkonton samt mellan dina ISK direkt på sajten. Överför värdepapper mellan dina konton här.

Om du vill flytta värdepapper till andra typer av konton, kan du läsa mer på vår samlingssida för överföring av aktier och andra värdepapper.

 

Hur öppnar jag fler konton?

Om du vill öppna nya konton som befintlig kund loggar du först in på sajten, sedan går du till Vårt utbud och i navigeringen väljer du det konto som du önskar öppna. Klicka sedan på den gröna rutan "Öppna konto" och följ instruktionerna på kontosidan, sedan är det klart!

Som företagskund behöver ni signera ett kontoavtal för varje nytt konto ni vill öppna. Det beror på att ägandeskapet i företaget kan förändras över tid och behörig person måste godkänna kontoöppningen. Läs mer om hur du öppnar konto för företag på vår samlingssida för företag.

 

Vad innebär förmånsnivå och courtageklass?

Förmånsnivån placeras du i automatiskt beroende på hur mycket samlat sparande eller erlagt courtage du har. Du kan själv påverka din förmånsnivå genom att sätta in pengar samt flytta hit aktier, fonder eller pension. Ju högre förmånsnivå du har desto bättre räntor samt priser på produkter och tjänster får du. Se vilken förmånsnivå du har samt hur långt du har kvar till nästa steg.

När du blir kund hos oss hamnar du till en början automatiskt i courtageklass "Medium". Om du bara handlar med fonder behöver du inte bry dig om courtageklasser då vi inte tar ut något courtage vid fondhandel. Handlar du däremot med andra värdepapper så som aktier, derivat och börshandlade produkter, blir courtageavgifterna aktuella för dig. Vi har fyra courtageklasser med olika courtagenivåer, både för den allra minsta aktiehandlaren och den som gör lite större affärer. Du kan själv välja vilken courtageklass du vill tillhöra och på så sätt påverkar du vilka avgifter du betalar. Du behöver inte heller oroa dig för att göra fel, du kan kostnadsfritt byta mellan de olika courtageklasserna en gång per månad. Här kan du se vilken courtageklass du har och även byta courtageklass.

Jag kan inte logga in, hur ska jag gå tillväga?

Försöker du logga in med användarnamn och lösenord så var noga med att skriva stora och små bokstäver där det ska vara det. Kontrollera även så att du inte har Caps Lock påslaget på tangentbordet eller att du förväxlat ett stort I med siffran 1 eller bokstäver som t.ex. o med siffran 0. 

Om du ändå inte lyckas logga in så kan ditt konto vara spärrat, vilket sker efter fem felaktiga inloggningsförsök. För att lyfta bort denna spärr behöver du kontakta oss på 08- 562 250 00 så hjälper vi dig. 

När du blir kund hos oss väljer du ditt egna användarnamn och lösenord. Har du glömt ditt användarnamn kan du beställa detta till din mejl. På samma länk kan du även beställa ett nytt lösenord. Observera att lösenordet av säkerhetsskäl alltid skickas med post till din folkbokföringsadress så detta kan du inte få skickat till dig via mejl.

Om din inloggning med användarnamn och lösenord inte fungerar kan du alltid logga in med e-legitimation i inloggningsrutan högst upp till höger via länken "Mobilt BankID" eller "BankID".

Skicka meddelande

Den här sidan kräver inloggning

För att se detta innehåll behöver du logga in.


Mobilt BankID Mobilt BankID

Starta BankID säkerhetsapp i din mobil eller surfplatta.

Avbryt
BankID BankID

Söker efter BankID säkerhetsprogram.

Avbryt
Skaffa BankID

Övrig kontakt

Vill du komma i kontakt med oss på något annat sätt? Här hittar du alla sätt att höra av dig 
Lär dig allt
om sparande och
investeringar.
Osäker på vad
du ska köpa?
Låt oss hjälpa dig!
All hjälp du kan
tänkas behöva för
att komma igång.