• Tips inför årsskiftet! Få koll på datum och annat som är viktigt att tänka på inför årsskiftet så att du är ute i god tid. Se våra tips

Välkommen till Avanza Kundservice

Vanliga frågor just nu

Jag har fått teckningsrätter (TR) inbokade på mitt konto, vad är det?

Om ett bolag har en pågående emission så kommer aktieägare per avstämningsdagen att få inbokade teckningsrätter på depån. Teckningsrätterna kan du sedan utnyttja i erbjudandet för att teckna ytterligare aktier. Erbjudandet finner du, per första anmälningsdagen, under Mina Sidor > Nyintroduktioner & Emissioner 

Observera att om du inte önskar deltaga i emissionen så är det viktigt att du säljer teckningsrätterna över marknaden så att de inte förfaller värdelösa.

Har du fler funderingar kring detta? Läs mer under vanliga frågor & svar om emissioner.

Jag är ny kund och behöver hjälp att komma igång, hur gör jag?

På vår kom-i-gång-sida hittar du den hjälp du behöver för att komma igång med ditt sparande på Avanza. Vill du lära dig ännu mer kring investeringar och sparande kan du spana in Avanza Akademin eller titta på våra klipp under Avanza Play.

Jag vill komma igång och handla aktier, hur fungerar det här med courtage och vilken courtageklass ska jag välja?

När du köper och säljer aktier betalar du en avgift som kallas courtage. Som kund hos Avanza har du möjlighet att välja courtageklass, så att du betalar så låg avgift som möjligt beroende på hur stora affärer du gör.

I Avanza Akademin hittar du mer information om vad det kostar att handla med aktier. Vi har också en sida med våra vanligaste frågor & svar när det gäller courtage och handelsavgifter, som kan hjälpa till och förklara hur det fungerar.

Courtageklass väljer du under Mina Sidor > Profil > Min courtageklass, där du också får mer information om de villkor som gäller för våra olika courtageklasser.

Lycka till med ditt sparande!

Hur hanterar jag insättningar, interna överföringar och uttag hos Avanza?

Under rubriken Mina Sidor > Insättningar & Uttag väljer du vilken typ av transaktion du vill göra - Sätt in pengar,
Intern överföring eller Ta ut pengar. Följ instruktionerna på respektive sida på sajten så kommer din transaktion att genomföras i enlighet med ditt önskemål.

Om något känns oklart är du välkommen att kontakta vår kundservice.

När syns 2016 års deklarationsunderlag och årsbesked på sajten?

Årsbeskedet för 2016 kommer att finnas tillgängligt på ditt konto i början av januari 2017. Deklarationsunderlaget för 2016 kommer finnas tillgängligt senast den 31 januari 2017. Du hittar dessa under dina Kontobesked.

Jag kan inte logga in på mitt konto, hur ska jag gå tillväga?

Försöker du logga in med användarnamn och lösenord så var noga med att skriva stora och små bokstäver där det ska vara det. Kontrollera även så att du inte har Caps Lock påslaget på tangentbordet eller att du förväxlat ett stort I med siffran 1 eller bokstäver som t.ex. o med siffran 0. 

Om du ändå inte lyckas logga in så kan ditt konto vara spärrat, vilket sker efter fem felaktiga inloggningsförsök. För att lyfta bort denna spärr behöver du kontakta oss på 08- 562 250 00 så hjälper vi dig. 

När du blir kund hos oss väljer du ditt egna användarnamn och lösenord. Har du glömt ditt användarnamn kan du beställa detta till din mejl. På samma länk kan du även beställa ett nytt lösenord. Observera att lösenordet av säkerhetsskäl alltid skickas med post till din folkbokföringsadress så detta kan du inte få skickat till dig via mejl.

Om din inloggning med användarnamn och lösenord inte fungerar kan du alltid logga in med e-legitimation i inloggningsrutan högst upp till höger via länken "Mobilt BankID" eller "BankID".

Lär dig allt
om sparande och
investeringar.
Osäker på vad
du ska köpa?
Låt oss hjälpa dig!
All hjälp du kan
tänkas behöva för
att komma igång.

"Det är en glädje att få hjälpa kunder, i alla åldrar, att öka sitt intresse för sparande."

"Det är kul att tillsammans med kunderna utveckla våra tjänster och produkter"

"Att få arbeta direkt med Avanzas kunder är både roligt, varierande och givande."

"Det är roligt att jobba i en utmanande miljö där man lär sig något nytt varje dag."

"Det är roligt att diskutera och hjälpa kunderna med sitt sparande."

Fråga oss gärna på

Alla Frågor & Svar

Appar

Android eller iPhone? Här hittar du information om hur våra appar fungerar och vilka funktioner de har.

Deklaration och skatt

Ta hjälp av vår K4-tjänst vid deklaration eller hitta den information du behöver för att deklarera på egen hand. Olika kontons beskattningsregler beskrivs också i detta avsnitt.

Handel och värdepapper

För dig som vill ha fördjupad förståelse om aktier, fonder, derivat eller andra värdepapper. Ta hjälp av våra orderläggningsguider eller få mer förståelse för vad som gäller vid olika företagshändelser. Information om börsens marknadsplatser och öppettider återfinns också här.

Inloggning och teknik

Upplever du problem i samband med inloggning, tekniska störningar eller har frågor om BankID? Här hittar du de vanligaste förklaringarna och svaren.

Insättning, uttag och värdepappersöverföring

Undrar du hur man sätter in och tar ut pengar på sitt konto på Avanza? Är du intresserad av att flytta ditt tidigare sparande till oss eller komma igång med ett månadsssparande - här berättar vi om hur du går tillväga.

Konton och avtal

Hur blir man kund hos Avanza? Vad gäller för företag, minderåriga eller utlandsbosatta? Hur ska ett dödsfall hanteras? I detta avsnitt hittar du bl.a. svaren på dessa frågor.

Pension

Pension och pensionssparande är något som berör eller kommer att beröra de allra flesta av oss. I detta avsnitt kan du läsa mer om olika typer av pension såväl privat pensionssparande som pension från din arbetsgivare.

Reklamationer och klagomål

Har det hänt något som gjort att du är missnöjd med din upplevelse av våra produkter och tjänster? Här hittar du information om hur du kan agera.

Räntor, belåning och bolån

Undrar du över in- och utlåningsräntor, kredit eller bolån? Här hittar du svaren på våra vanligaste frågor.

Säkerhet

Säkerhet är A och O i vår verksamhet och som kund ska du alltid känna att dina pengar är säkra hos Avanza.