Välkommen till Avanza Kundservice

Vanliga frågor just nu

Varför frågar ni mig om medborgarskap och skattehemvist?

På grund av nya regelverk som träder i kraft i början av 2018 behöver vi lite mer information om våra kunder. Vi behöver bland annat ett så kallat Nationellt ID för de kunder som är medborgare och/eller skattar utomlands. Observera att detta gäller alla banker, så det är inte enbart vi som efterfrågar detta. 

Är man enbart svensk medborgare och endast skatteskyldig i Sverige så är Nationellt ID ditt personnummer och då registrerar vi det åt dig. 

Om du har fler medborgarskap eller skattehemvister så behöver vi lite mer information från dig och i vissa fall kan vi även behöva be dig att inkomma med styrkande dokument för medborgarskap eller skattehemvist. Om du behöver komplettera dina uppgifter så skickar vi dig ett meddelande om vilka uppgifter vi behöver och hur du kan inkomma med dessa.

Här hittar du mer information och Frågor & svar om Nationellt ID-nummer

Jag är ny kund och behöver hjälp att komma igång, hur gör jag?

På vår kom-i-gång-sida hittar du den hjälp du behöver för att komma igång med ditt sparande på Avanza. Vill du lära dig ännu mer kring investeringar och sparande? Spana in Avanza Akademin eller titta på våra klipp under Avanza Play.

Jag vill komma igång och handla aktier, hur fungerar det här med courtage och vilken courtageklass ska jag välja?

När du köper och säljer aktier betalar du en avgift som kallas courtage. Som kund hos Avanza har du möjlighet att välja courtageklass, så att du betalar så låg avgift som möjligt beroende på hur stora affärer du gör.

I Avanza Akademin hittar du mer information om vad det kostar att handla med aktier. Vi har också en sida med våra vanligaste frågor & svar när det gäller courtage och handelsavgifter, som kan hjälpa till och förklara hur det fungerar.

Courtageklass väljer du under Mina Sidor > Profil > Min courtageklass, där du också får mer information om de villkor som gäller för våra olika courtageklasser.

Lycka till med ditt sparande!

Hur hanterar jag insättningar, interna överföringar och uttag hos Avanza?

Under rubriken Mina Sidor > Insättningar & Uttag väljer du vilken typ av transaktion du vill göra - Sätt in pengar,
Intern överföring eller Ta ut pengar. Följ instruktionerna på respektive sida på sajten så kommer din transaktion att genomföras i enlighet med ditt önskemål.

Om något känns oklart är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Jag kan inte logga in på mitt konto, hur ska jag gå tillväga?

Försöker du logga in med användarnamn och lösenord så var noga med att skriva stora och små bokstäver där det ska vara det. Kontrollera även så att du inte har Caps Lock påslaget på tangentbordet eller att du förväxlat ett stort I med siffran 1 eller bokstäver som t.ex. o med siffran 0. 

Om du ändå inte lyckas logga in så kan ditt konto vara spärrat, vilket sker efter fem felaktiga inloggningsförsök. För att lyfta bort denna spärr behöver du kontakta oss på 08- 562 250 00 så hjälper vi dig. 

När du blir kund hos oss väljer du ditt egna användarnamn och lösenord. Har du glömt ditt användarnamn kan du beställa detta till din mejl. På samma länk kan du även beställa ett nytt lösenord. Observera att lösenordet av säkerhetsskäl alltid skickas med post till din folkbokföringsadress så detta kan du inte få skickat till dig via mejl.

Om din inloggning med användarnamn och lösenord inte fungerar kan du givetvis alltid logga in med BankID.

Håll dig uppdaterad om nya funktioner som släpps och förändringar vi gör på Nya funktioner-sidan
Lär dig allt
om sparande och
investeringar.
Osäker på vad
du ska köpa?
Låt oss hjälpa dig!
All hjälp du kan
tänkas behöva för
att komma igång.

"Det är spännande att få hjälpa våra kunder med frågor om investeringar!"

"Med kundfokus är det roligt att leverera kundservice i världsklass!"

"Det är en glädje att få hjälpa kunder, i alla åldrar, att öka sitt intresse för sparande."

"Att få arbeta direkt med Avanzas kunder är både roligt, varierande och givande."

"Bredden på frågorna från våra kunder gör att man lär sig otroligt mycket!"

"Det är otroligt kul att få utveckla våra tjänster och produkter tillsammans med våra kunder."

Fråga oss gärna på

Alla Frågor & Svar

Appar

Android eller iPhone? Här hittar du information om hur våra appar fungerar och vilka funktioner de har.

Bolån

Läs mer om våra två bolån Bolån+ och Superbolånet PB.

Deklaration och skatt

Ta hjälp av vår K4-tjänst vid deklaration eller hitta den information du behöver för att deklarera på egen hand. Olika kontons beskattningsregler beskrivs också i detta avsnitt.

Handel och värdepapper

För dig som vill ha fördjupad förståelse om aktier, fonder, derivat eller andra värdepapper. Ta hjälp av våra orderläggningsguider eller få mer förståelse för vad som gäller vid olika företagshändelser. Information om börsens marknadsplatser och öppettider återfinns också här.

Inloggning och teknik

Upplever du problem i samband med inloggning, tekniska störningar eller har frågor om BankID? Här hittar du de vanligaste förklaringarna och svaren.

Insättning, uttag och värdepappersöverföring

Undrar du hur man sätter in och tar ut pengar på sitt konto på Avanza? Är du intresserad av att flytta ditt tidigare sparande till oss eller komma igång med ett månadsssparande - här berättar vi om hur du går tillväga.

Konton och avtal

Hur blir man kund hos Avanza? Vad gäller för företag, minderåriga eller utlandsbosatta? Hur ska ett dödsfall hanteras? I detta avsnitt hittar du bl.a. svaren på dessa frågor.

Pension

Pension och pensionssparande är något som berör eller kommer att beröra de allra flesta av oss. I detta avsnitt kan du läsa mer om olika typer av pension såväl privat pensionssparande som pension från din arbetsgivare.

Reklamationer och klagomål

Har det hänt något som gjort att du är missnöjd med din upplevelse av våra produkter och tjänster? Här hittar du information om hur du kan agera.

Räntor och belåning

Undrar du över in- och utlåningsräntor och vår värdepapperskredit? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna kring detta.

Säkerhet

Säkerhet är A och O i vår verksamhet och som kund ska du alltid känna att dina pengar är säkra hos Avanza.