Tjänstepension - Företag

Vanliga frågor

Vad är Företagswebben?

Företagswebben är ett verktyg där du som arbetsgivare enkelt kan administrera företagets pensionsplan. 

Har du inte kommit igång med Företagswebben ännu? Lär dig allt om Företagswebben

Hur öppnar jag som arbetsgivare ett tjänstepensionskonto hos Avanza?

Vår tjänstepensionslösning är smidig både för företaget och de anställda. Eftersom vi inte tar ut några försäkringsavgifter kan varje anställd dessutom få upp till en miljon mer i pension hos oss än om ni har er tjänstepension någon annanstans.

Se fördelarna med att ha företagets tjänstepension hos oss

Hur sker fakturering av tjänstepensionspremierna?

Varje månad skickar vi en samlingsfaktura till företaget. Fakturan omfattar samtliga försäkringspremier för de anställda och gäller då för ålderspension-, premiebefrielse- och sjukförsäkring. Tillsammans med fakturan får företaget även specifikationer över varje anställds försäkringar och dess premier.

Vilka försäkringar kan ingå i Avanza Tjänstepensionsplan?

Ålderspension med återbetalningsskydd – detta är en obligatorisk försäkring i planen. Försäkringsgivare är Avanza Pension.

Premiebefrielseförsäkring – frivillig försäkring i planen. Försäkringsgivare är National General Life Insurance Europe S.A. (NGLIE) genom Euro Accident Health & Care Insurance AB.

Sjukförsäkring – frivillig försäkring i planen. Försäkringsgivare är National General Life Insurance Europe S.A. (NGLIE) genom Euro Accident Health & Care Insurance AB.