Uttag av likvida medel

Vanliga frågor

Hur begär jag ett uttag till mitt konto i annan bank?

Du begär uttag från ditt konto under Mina sidor > Insättningar och uttag > Ta ut pengar.

När du fyllt i uppgifterna från vilket konto uttaget ska ske, till vilket konto pengarna ska samt vilket belopp du vill ta ut, klickar du på Beställ engångskod. Du får då en sexsiffrig engångskod skickad via SMS till din mobil, vilken du fyller i under Ange engångskod. Därefter klickar du bara på Verifiera uttag, så är det klart!

Det är viktigt att du har rätt mobilnummer registrerat hos oss. Skulle du behöva ändra eller lägga till ett mobilnummer, behöver du nämligen av säkerhetsskäl vänta i 24 timmar innan du kan begära uttag. Är uttaget mycket brådskande kan du kontakta vår kundservice som hjälper dig.

Varför kan jag inte göra ett uttag till någon annans konto i annan bank?

Av säkerhetsskäl tillåter vi inte uttag till ett annat konto än ditt eget i annan bank. Det går därför endast att göra uttag till sitt eget konto i annan bank. Vi kontrollerar alltid med mottagande bank att det verkligen är ditt konto.

Vad händer om jag begär uttag och sedan upptäcker att jag skrivit fel telefonnummer?

Skriver du in fel telefonnummer och begär uttag skickas en engångskod via SMS till det felaktiga telefonnumret. Personen som får SMS:et kan dock inte göra något med denna kod eftersom personen inte på något sätt kan veta från vems konto uttaget är begärt. Detta då det inte står några personuppgifter i SMS:et.

Jag har ändrat telefonnummer och behöver göra ett uttag inom 24 timmar. Hur går jag tillväga?

På grund av säkerhetsskäl behöver du vänta 24 timmar efter att du har ändrat eller lagt till ett telefonnummer innan uttag kan ske via sajten. Om uttaget är väldigt brådskande, och du inte kan vänta i 24 timmar, kan du kontakta vår kundservice som då hjälper dig.

Hur tar jag ut pengar från ett konto som jag har fullmakt på?

Du kan fortfarande begära uttag från ett konto som du har fullmakt på, dock precis som tidigare endast till ett konto som står i kontohavarens namn i annan bank.

Är kontot som du har fullmakt på kopplat till din egen inloggning, kan du begära uttaget från kontot precis som vanligt under Mina sidor > Överföringar > Uttag. Du får då en engångskod via SMS till ditt eget mobilnummer.

Är det däremot så att du loggar in direkt på det konto du har fullmakt på, ska ni fylla i två olika mobilnummer under Mina sidor > Profil > Mina uppgifter. Ange först kontoinnehavarens mobilnummer och klicka sedan på "Lägg till fler telefonnummer" och ange där ditt eget mobilnummer. Finns det två olika mobilnummer registrerade får ni välja till vilket nummer ni vill ha engångskoden när ni begär uttaget.

Observera att det endast går att ta ut pengar från kontot du har fullmakt på till ett konto i kontohavarens namn i annan bank.

Hur tar jag ut pengar om en annan person har fullmakt på mitt konto?

Du kan precis som vanligt ta ut pengar under Mina sidor > Överföringar > Uttag.

Om fullmaktshavaren har ditt konto kopplat till sin inloggning, kan denne begära uttag från ditt konto till ditt konto i annan bank från sin egen inloggning.

Om fullmaktshavaren däremot loggar in direkt på ditt konto med dina inloggningsuppgifter, och du vill att denne ska kunna begära uttag från ditt konto utan att du ska behöva få SMS om det, ska ni ange två mobilnummer. Mobilnumren lägger ni till under Mina sidor > Profil > Mina uppgifter. Ange först ditt eget mobilnummer och klicka sedan på "Lägg till fler telefonnummer" och ange där fullmaktshavarens mobilnummer. Finns det två olika mobilnummer registrerade får ni välja till vilket nummer ni vill ha engångskoden när ni begär uttaget.

Vad händer om en annan person loggar in på mitt konto, ändrar telefonnummer och begär uttag?

Efter en ändring av telefonnummer går det på grund av säkerhetsskäl inte att begära uttag inom 24 timmar via sajten. Dessutom skickas alltid en bekräftelse per SMS till det gamla telefonnumret, som talar om att en ändring precis har skett. Får man ett sådant SMS, trots att man själv inte varit inne och ändrat telefonnummer, har man således 24 timmar på sig att ändra tillbaka telefonnummer, byta lösenord och kontakta oss. Vi har även kvar säkerheten att det endast går att göra uttag till ett konto i sitt eget namn i annan bank.

Jag har angett mitt hemnummer för engångskod vid uttag men får ingen kod. Hur ska jag göra?

Hos vissa teleoperatörer är uppläsning av sms en tjänst som behöver aktiveras. Kontakta din telefonioperatör för att kontrollera att tjänsten är i bruk.

Om du har ett mobilnummer rekommenderar vi att du registrerar detta för sms-kod vid uttag i första hand.

Hur anger jag mitt Swedbankkonto för uttag eller autogiro?

Om du har ett konto i Swedbank och önskar begära ett uttag eller lägga upp ett autogiro till kontot, så ska clearingnumret anges med fem siffror och utan bindestreck eller mellanrum. Kontonumret ska sedan anges i sin helhet men även detta utan bindestreck och mellanrum.

Hur överför jag pengar mellan mina konton på Avanza?

Du kan själv överföra pengar mellan dina konton via vår hemsida. Detta gör du genom att gå till överföringar. För de flesta kontotyper sker överföringen i realtid, förutsatt att begäran inkommer bankdagar mellan kl. 08.30 och 17.00.

Överföringar till IPS samt till/från en kapitalförsäkring/Investeringssparkonto med kredit tar normalt ca 1-2 timmar.

Varför kan jag inte överföra pengar mellan mina sparkonto+?

Det är dessvärre inte möjligt att överföra pengar mellan olika Sparkonto+ aktörer på grund av att pengarna formellt sett ligger hos våra samarbetspartners. Detta innebär att pengarna först måste mellanlanda på ditt Aktie- & fondkonto (eller Avanza sparkonto) innan de i nästa steg kan föras vidare till ditt andra Sparkonto+.

Varför går det inte att överföra pengar mellan olika personers konton
inom Avanza?

Av säkerhetsskäl tillåter vi inte överföringar mellan olika personers konton. Det går därför endast att göra överföringar mellan egna konton.

Är det möjligt att lägga upp ett autogiro mellan två konton i Avanza?

Det är inte möjligt att lägga upp ett autogiro mellan två konton i Avanza, varken mellan dina egna eller olika personers konton.

Betalar jag skatt vid en intern överföring mellan ISK?

Nej, överföringar av värdepapper och/eller likvida medel mellan två ISK internt hos Avanza påverkar inte kapitalunderlaget och innebär således ingen skatteeffekt

Uttag och interna överföringar mellan konton

Uttag kan begäras direkt av dig på vår hemsida och är då givetvis kostnadsfritt. Uttaget begär du under Mina sidor > Överföringar > Uttag.

Ett telefonuttag debiteras enligt prislistan med 39 kr per uttag.

Om du begär uttag innan kl 09.00 så bör pengarna finnas på mottagarkontot under eftermiddagen samma dag. Begär du uttaget innan kl 13.00 så bör pengarna nå mottagarkontot efter kl 16.00 samma dag, om du är kund hos SEB. Om du är kund hos en annan bank kommer pengarna att finnas på kontot under förmiddagen efterföljande bankdag. Vid helger, när bankerna har öppet halvdag, behöver din begäran vara oss tillhanda innan kl 09.00 för att pengarna ska hinna utbetalas samma dag.

En förutsättning för stopptiderna ovan är att mottagarbanken bekräftar att mottagarkontot stämmer och tillhör dig, samt att det finns täckning på kontot för det begärda uttaget.

Första gången du begär ett uttag till ett nytt bankkontonummer kontrollerar vi med din andra bank att kontot tillhör dig. Observera att nedan banker har en längre handläggningstid vilket innebär att ditt första uttag kan ta några dagar.

9020 Länsförsäkringar
9170 Ikano Bank
9230 Marginalen Bank
9270 ICA Banken
9400 Forex Bank 

Fristående Sparbanker med följande clearingnummer:

2300
7829
8032
8143
8164
8191
8289
8422
9300 Sparbanken Öresund
9570 Sparbanken Syd

För dig som behöver pengar väldigt snart erbjuder vi expressöverföringar via telefon. Pengarna når då mottagarkontot inom 1-2 timmar. Observera att det inte är möjligt att göra expressuttag till alla banker så kontrollera gärna med vår kundservice att det går att göra till just din bank. Ett expressuttag kostar 499 kronor.

Du kan av säkerhetsskäl bara flytta pengar mellan konton som är registrerade i ditt namn och personnummer.

Avanza tillämpar en service där du kan utnyttja ett preliminärt saldo för att  köpa aktier direkt på affärsdagen efter en försäljning utan att betala någon ränta eftersom att de två likviddagarna som Stockholmsbörsen tillämpar tar ut varandra. Ett uttag från depån innan likviden för en försäljning har kommit in på kontot medför att depån belastas med ränta för den period det är ett underskott på depån. Att överföra pengar från depån som blir tillgängliga direkt efter försäljning på affärsdagen innebär med andra ord att du lånar pengar till dess att pengarna bokförs på likviddagen. Vilken dag som pengarna bokförs finner du på notan för affären. Observera att börserna i Nordamerika (USA och Kanada) tillämpar tre likviddagar.

Skuldräntan dras automatiskt från ditt saldo i slutet av månaden, förutsatt att den överstiger en krona. Räntan motsvarar den kreditränta som vi erbjuder dig vid belåning.

Uttag (återköp) från kapitalförsäkring

Du kan begära ett uttag (delåterköp) direkt från webbtjänsten genom att klicka på Mina sidor > Överföringar > Uttag.

Ett utfört uttag på din kapitalförsäkring syns på mottagarkontot senast efterföljande bankdag, under förutsättning att det finns tillräcklig likvid som täcker det begärda uttaget.

Kom ihåg att i god tid sälja av innehav inför ett uttag. Observera att det endast går att begära uttag till ett konto som tillhör dig och att det kan ta olika lång tid innan du har tillgång till pengarna beroende på rutinerna hos din egen bank.

För expressöverföringar via telefon, gäller samma regler som i stycket ”Uttag till mitt konto i annan bank” högre upp på denna sida.

Vid delåterköp under första försäkringsåret måste ett minimibelopp på 1 000 kr finnas kvar i försäkringen.

Vid återköp av kapitalförsäkring som ägs av minderårig krävs skriftlig begäran via blankett.

Uttag i annan valuta än SEK

Du kan begära uttag av övriga valutor genom att maila till oss med de nödvändiga uppgifter som bank swift/bic, IBAN, kontonummer samt belopp och valuta. Notera att uttag kan endast göras till ditt eget konto i en annan svensk bank. Har du ett bankkonto i SEB kan du se pengarna samma dag om du begär uttag innan kl 13:00. Till övriga banker tar det normalt ca 2-3 bankdagar för överföringen att komma fram. Ett uttag i utländsk valuta kostar av administrativa skäl 499 kr.

Interna överföringar mellan dina konton hos Avanza

För de flesta kontotyper sker överföringen av pengar i realtid, förutsatt att begäran inkommer bankdagar mellan kl. 08.30 och 17.00. Överföringar till IPS samt till/från en kapitalförsäkring/Investeringssparkonto med kredit tar normalt ca 1-2 timmar.

Du överför pengar mellan dina konton genom att gå till överföringar.

Du kan av säkerhetsskäl bara flytta pengar mellan konton som är registrerade på dig själv/ditt personnummer.

Överföringar till och från Sparkonto+

Att sätta in pengar på ditt Sparkonto+ utan bindingstid är lika enkelt som till ett vanligt konto. Om du är intresserad av ett Sparkonto+ med bindningstid så öppnar du det på samma sätt som du öppnar övriga konton under rubriken Vårt utbud > Konton > Sparkonton. Du kommer då att se en översikt över samtliga sparkonton och kan där välja vilket sparkonto och vilken bindningstid du önskar öppna och klickar på ”Öppna konto”.

Observera att när du öppnar ett Sparkonto+ med bindningstid så måste det belopp du vill binda upp finnas tillgängligt på något av dina övriga konton hos Avanza. Med andra ord behöver du först sätta in det belopp du vill binda på ett av dina konton hos oss, förslagsvis ditt Aktie- & fondkonto. När pengarna väl finns på Aktie- & fondkontot kan du sedan gå vidare och öppna ett bundet sparkonto enligt beskrivningen ovan.

Det är dessvärre inte möjligt att överföra pengar mellan olika Sparkonto+ aktörer på grund av att pengarna formellt sett ligger hos våra samarbetspartners. Detta innebär att pengarna först måste mellanlanda på ditt Aktie- & fondkonto (eller Avanza sparkonto) innan de i nästa steg kan föras vidare till ditt Sparkonto+. Dessa interna överföringar sker i realtid bankdagar mellan kl. 08.30-17.00.

Relaterat

  • Gör ett uttag här
  • Gör en intern överföring här