Månadssparande

Vanliga frågor

Vad är ett månadssparande och hur fungerar det?

Vill du ha ett långsiktigt sparande i fonder? Skapa ett månadssparande. Då investerar du i en eller flera fonder löpande varje månad och behöver inte oroa dig för om det är rätt läge att sälja eller köpa.

Hur mycket kan du få genom att månadsspara? Ta en titt på vår sparkalkylator!

Var lägger jag upp ett månadssparande?

Ett månadssparande lägger du upp under Mina Sidor > Månadssparande.

Vill du månadsspara till en minderårig? Så här månadssparar du till en minderårig

Hur ändrar jag ett månadssparande?

För att ändra ditt månadssparande går du till Mina sidor > Månadssparande. Där klickar du på det månadssparande du vill ändra och väljer "Ändra".

Hur tar jag bort ett månadssparande?

För att avsluta ditt månadssparande går du till Mina sidor > Månadssparande. Där klickar du på det månadssparande du vill avsluta och väljer "Ta bort".

Tänk på att om du bara vill göra en paus i ditt månadssparande kan du istället välja "Pausa". Då kan du när som helst starta ditt månadssparande igen utan att behöva registrera autogiro samt välja fonder på nytt.

Varför får jag status "Felaktig" på fondköpen i mitt månadssparande?

Det beror oftast på att fonden har försökt köpas innan pengarna från din andra bank har kommit in på kontot, t.ex vid helger eller röda dagar. Men i de allra flesta fall är det inget du behöver oroa dig för. Vi försöker köpa fonden vid tre tillfällen och det är först om alla tre försök är gjorda som fonden inte kommer att köpas.

Om även det tredje försöket att köpa fonden misslyckas kommer vi att skicka ett meddelande till dig där vi informerar om det. Den vanligaste orsaken att ett månadssparande inte går igenom alls är att det är för få dagar mellan datum för överföring och datum för fondköp. Vi rekommenderar att du har minst tre kalenderdagar mellan överföringen av pengar och det månatliga fondköpet för att ta höjd för eventuella helger och röda dagar.

Du kan även kontrollera att du har en överföring av pengar kopplat till ditt månatliga fondköp och att det inte är något fel med det, t.ex att pengar saknats på kontot hos din andra bank som vi drar pengarna via autogiro från.

Relaterat