• Torsdag 24/8 kl 6.45-7.45 uppdaterar vi sajten med ny funktionalitet och ökad stabilitet. Under tiden kan viss funktionalitet inkl. kontoöversikten vara otillgänglig eller visa fel information.

Insättning och intern överföring

Vanliga frågor

Hur sätter jag in pengar på mitt konto hos Avanza?

Du kan sätta in pengar på ditt konto på två olika sätt.

Genom att göra en direktinsättning får du tillgång till pengarna på kontot hos Avanza direkt. Detta fungerar för dig som har SEB, Nordea, Swedbank, Handelsbanken och Danske Bank. Här ser du ett klipp som visar hur du snabbt och enkelt sätter in pengar på ditt konto genom att göra en direktinsättning.

Vid en banköverföring loggar du istället in på din bank och begär en överföring till ditt clearing- och kontonummer hos Avanza. Pengarna kommer då in på ditt konto på Avanza inom en bankdag.

Självklart går det även att spara månadsvis. Genom att lägga upp ett månadssparande sker insättningarna automatiskt. Om du vill kan du även lägga till automatiska fondköp till ditt månadssparande.

Varför står inte Avanza som mottagare när jag ska signera direktinsättning med mitt BankID?

När du gör en direktinsättning mellanlandar dina pengar på ett konto som Avanza har hos din andra bank. Därifrån flyttas pengarna sedan över till ditt konto hos Avanza. Av den anledningen står inte Avanza som mottagare när du signerar med BankID. Du behöver inte vara orolig att något är fel utan allt är i sin ordning och det är så en direktöverföring går till.

Hur sätter jag in pengar från utlandet?

Insättning från utlandet

Önskar du göra en insättning från en bank utomlands behöver du vid överföringen ange IBAN-nr samt BIC/SWIFT-kod för att pengarna ska komma fram. Insättningar från utlandet görs via Avanzas konto i SEB. Kom ihåg att du behöver ange det personliga kontot hos Avanza som referens. Observera också att pengarna bokas in som SEK på ditt konto.

Bankkonto: 5565-10 155 66
IBAN: SE4250000000055651015566
BIC/SWIFT: ESSESESS

Vill du göra en insättning i en annan valuta än SEK hittar du mer information om detta nedan.

För att ha pengar i annan valuta på sitt konto hos oss behöver du först lägga till tjänsten manuell valutaväxling. Då är det möjligt att göra insättningar i valutorna CAD, DKK, EUR, NOK och USD.

För att göra en insättning i annan valuta behöver överföringen gå via våra valutakonton i SEB. Kontonumrena hittar du här nedanför. Det är viktigt att man då anger sitt kontonummer hos Avanza som referens alternativt som meddelande till mottagaren vid överföringen.

Bankkonto
Valuta
IBAN
SWIFT/BIC
SEB 5554-8259598
CAD
SE0950000000055548259598
ESSESESS
SEB 5554-8258249
DKK
SE5750000000055548258249
ESSESESS
SEB 5554-8279882
EUR
SE0350000000055548279882
ESSESESS
SEB 5554-8258354
NOK
SE3550000000055548258354
ESSESESS
SEB 5554-8258397
USD
SE3850000000055548258397
ESSESESS
Hur överför jag pengar mellan mina konton på Avanza?

Du flyttar pengar mellan dina egna Avanza-konton genom att gå till Mina Sidor > Insättningar & Uttag > Intern överföring. Överföring mellan egna konton sker direkt 07.00 - 23.00 på vardagar och 08.00 - 23.00 på helger. (Sparkonto+ sker endast vardagar 8:30 - 17:30)

Begär du en intern överföring utanför ovanstående tider kommer överföringen ligga som väntande och genomföras så snart överföringar sker i realtid igen.

Undantaget är om en intern överföring sker till eller från ett Sparkonto+. Då sker överföringen endast direkt på vardagar mellan 8.30-17.30

Av säkerhetsskäl kan du bara flytta pengar mellan konton som är registrerade på dig själv/ditt personnummer.

Varför går det inte att överföra pengar mellan olika personers konton
inom Avanza?

Av säkerhetsskäl tillåter vi inte överföringar mellan olika personers konton. Det går därför endast att göra överföringar mellan egna konton.

Det man istället behöver göra är att ta ut pengarna till en annan bank, och därefter göra en insättning från den andra banken till den andra personens Avanza-konto.

Är det möjligt att lägga upp ett autogiro mellan två konton i Avanza?

Nej, det är tyvärr inte möjligt att lägga upp ett autogiro mellan två konton i Avanza, varken mellan dina egna eller olika personers konton. Om du vill ha månadsvisa insättningar behöver du istället lägga upp ett månadssparande där pengarna dras från en annan bank.

Varför kan jag inte överföra pengar mellan mina Sparkonto+?

Det är dessvärre inte möjligt att överföra pengar mellan olika Sparkonto+ aktörer på grund av att pengarna formellt sett ligger hos våra samarbetspartners. Detta innebär att pengarna först måste mellanlanda på, förslagsvis, ditt Aktie- & fondkonto innan de i nästa steg kan föras vidare till ditt Sparkonto+. Dessa interna överföringar sker i realtid bankdagar mellan kl. 08.30-17.30.

Vid öppning av Sparkonto+ med bindningstid
När du öppnar ett Sparkonto+ med bindningstid måste det belopp du vill binda upp finnas tillgängligt på något av dina övriga konton hos Avanza. Med andra ord behöver du först sätta in det belopp du vill binda på ett av dina konton hos oss, förslagsvis ditt Aktie- & fondkonto. När pengarna väl finns på Aktie- & fondkontot kan du sedan gå vidare och öppna ett bundet sparkonto.

Det kan även vara bra att veta att när du väl öppnat ett Sparkonto+ med bindningstid kan du inte sätta in ytterligare pengar på det. Därför ska du sätta in hela det belopp du önskar binda från start. I annat fall får du öppna upp ytterligare ett Sparkonto+ med bindningstid om du vill binda mer pengar.

Betalar jag skatt vid en intern överföring mellan ISK?

Nej, överföringar av värdepapper och/eller likvida medel mellan två ISK internt hos Avanza påverkar inte kapitalunderlaget och innebär således ingen skatteeffekt