Fullmakt

Vanliga frågor

Vad är en fullmakt?

En fullmakt innebär rätten att företräda någon annan. Fullmakterna för våra bankprodukter ger en annan person rätt att disponera och inhämta information om ett konto hos Avanza. Våra fullmakter för försäkringskonton ger rätten att förvalta kontot åt fullmaktsgivaren.

Varför vill man lägga upp en fullmakt?

Det finns ett flertal anledningar till varför man vill ge en fullmakt till någon annan. Ett exempel är om du sköter om någon annans konto på Avanza då det behöver finnas en fullmakt på kontot för att vi ska kunna delge information och hjälpa dig med olika ärenden gällande kontot.

Hur lägger jag upp en fullmakt?

För att lägga upp en fullmakt behöver vi få in en skriftlig begäran genom våra fullmaktsblanketter. Fullmaktsblanketterna är speciellt utformade för respektive kontotyp, och dessa hittar du under Vårt utbud > Konton > Kontotypen > Villkor & Blanketter. Du hittar även länkar till respektive fullmaktsblankett längst ned på denna sida. Det behövs en fullmaktsblankett per konto som ni vill lägga upp fullmakt för. På blanketten ska fullmaktstagarens (ombudets) ID-kopia bifogas, och denna ska vidimeras av två oberoende personer. 

Hur tar jag bort en befintlig fullmakt?

För att ta bort en befintlig fullmakt behöver vi få in en skriftlig begäran, vilket du kan göra genom att skicka oss ett meddelande när du är inloggad på sajten.

Kan jag ha fullmakt på alla era konton?

Nästan. Det går inte att ha fullmakt på ett Sparkonto+. Det går därför inte heller att öppna ett Sparkonto+ om du har en befintlig fullmakt på det konto som används som inloggningskonto, vilket oftast är ett aktie- och fondkonto.

Kan jag koppla ett konto som jag har fullmakt på till min egen inloggning?

Absolut! Du gör då en begäran till oss genom att skicka ett meddelande eller ringa vår kundsupport på 08-562 250 00 så ordnar vi det åt dig. 

Hur gör jag om jag försöker öppna ett nytt konto och det finns en fullmakt sedan tidigare på mitt eller mina andra konton?

Du behöver ta bort fullmakten som ligger på ditt/dina konton eftersom det inte går att öppna upp ett nytt konto direkt på sajten om det finns en registrerad fullmakt på kontot. Du kan begära att fullmakten tas bort genom att skicka oss ett meddelande. När fullmakten är borttagen kan du öppna upp ett nytt konto som vanligt via sajten. Efter detta skickar du in en ny fullmaktsblankett för de konton du önskar ha fullmakt på. Dessa blanketter hittar du under Vårt utbud > Konton > Kontotypen > Villkor & Blanketter.

Fullmakt

En fullmakt är när man ger en annan person rätt att disponera och inhämta information om sitt konto hos Avanza. Det finns ett flertal anledningar till varför man vill ge en fullmakt till någon annan. Ett exempel är om du sköter om någon annans konto på Avanza då det behöver finnas en fullmakt på kontot för att vi ska kunna delge information och hjälpa dig med olika ärenden gällande kontot.

Det går att ha fullmakt på nästan alla våra konton, förutom Sparkonto+. Det går därför inte heller att öppna ett sparkonto+ om du har en befintlig fullmakt på det konto som används som inloggningskonto, vilket oftast är ett Aktie- och fondkonto.

Lägga till och ta bort fullmakter

För att lägga upp en fullmakt behöver vi få in en skriftlig begäran genom någon av våra fullmaktsblanketter. Dessa hittar du under Vårt utbud > Konton > Kontotypen > Villkor & Blanketter. Det behövs en fullmaktsblankett per konto som ni vill lägga upp fullmakt för. På blanketten ska fullmaktstagarens (ombudets) ID-kopia bifogas, denna ska vidimeras av två oberoende personer. 

För att istället ta bort en befintlig fullmakt behöver vi få in en skriftlig begäran, vilket du kan göra genom att skicka oss ett meddelande när du är inloggad på sajten.

 

För att öppna upp ett nytt konto via sajten där det finns en fullmakt på ett av dina befintliga konton behöver du först ta bort fullmakten som ligger på ditt eller dina konton. Du kan begära att fullmakten tas bort genom att skicka oss ett meddelande. När fullmakten är borttagen kan du öppna upp ett nytt konto som vanligt via sajten. Efter detta skickar du in en ny fullmaktsblankett för de konton du önskar ha fullmakt på. Dessa blanketter hittar du under Vårt utbud > Konton > Kontotypen > Villkor & Blanketter.