Fullmakt

Vanliga frågor

Vad är en fullmakt?

En fullmakt innebär rätten att företräda någon annan. Fullmakterna för våra bankprodukter ger en annan person rätt att disponera och inhämta information om ett konto hos Avanza. Våra fullmakter för försäkringskonton ger rätten att förvalta kontot åt fullmaktsgivaren.

Hur lägger jag upp en fullmakt?

För att lägga upp en fullmakt behöver vi få in en skriftlig begäran genom våra fullmaktsblanketter.

Hur tar jag bort en befintlig fullmakt?

För att ta bort en befintlig fullmakt behöver vi få in en skriftlig begäran, vilket du kan göra genom att skicka oss ett meddelande när du är inloggad på sajten.

Kan hushållet se varandras konton i översikten?

Nej, ni kan inte se varandras konton men ni kommer att se värdet på det samlade sparandet för hushållet under Mina sidor > Profil > Min förmånsnivå.

Kan jag ha fullmakt på alla era konton?

Nästan. Det går inte att ha fullmakt på ett Sparkonto+. Det går därför inte heller att öppna ett Sparkonto+ om du har en befintlig fullmakt på det konto som används som inloggningskonto, vilket oftast är ett aktie- och fondkonto.

 

Hur gör jag om jag försöker öppna ett nytt konto och det finns en fullmakt sedan tidigare på mitt eller mina andra konton?

Du behöver ta bort fullmakten som ligger på ditt/dina konton eftersom det inte går att öppna upp ett nytt konto direkt på sajten om det finns en registrerad fullmakt på kontot. Du kan begära att fullmakten tas bort genom att skicka oss ett meddelande. När fullmakten är borttagen kan du öppna upp ett nytt konto som vanligt via sajten. Efter detta skickar du in en ny fullmaktsblankett för de konton du önskar ha fullmakt på.