Generellt om kontoöppning

Vanliga frågor

Hur gör jag för att öppna ett konto och bli kund hos Avanza?

För att bli kund hos oss behöver du bara klicka på den gröna rutan Bli kund som finns högst uppe till höger på sajten. Sedan följer du bara registreringsprocessen där du bland annat väljer vilka konton du vill öppna och du väljer även ditt egna användarnamn och lösenord.

Det enklaste och snabbaste sättet att komma igång är med BankID/Mobilt BankID. Om du har BankID/Mobilt BankID kan du signera avtalet direkt vid registreringen och kan då fort komma igång med ditt sparande. Det innebär även att du inte behöver vänta på att få ett avtal hemskickat för signering. Om du inte redan har BankID/Mobilt BankID kan du skaffa det via din bank.

När vi har registrerat ditt avtal och du har svarat på frågorna om kundkännedom får du ett meddelande om att ditt konto är aktiverat och du kan då påbörja ditt sparande.

Om du inte kan registrera dig direkt på webbtjänsten är det bara att du kontaktar oss på 08-562 250 00, så skickar vi ansökningshandlingarna hem till dig.

Om du vill öppna ett företagsägt konto klickar du på "Bli kund" uppe i högra hörnet. Fyll sedan i företagets organisationsnummer. Därifrån går du vidare och beställer vilket konto du vill öppna. Som företagskund behöver vi får in ett underskrivet avtal då vi behöver ha firmatecknarens signatur i original så det säkerställs att behörig person godkänner öppnandet av kontot. Här hittar ni information om Avanzas företagstjänster.

 

Jag är ny kund och behöver hjälp att komma igång, hur gör jag?

På vår kom-i-gång-sida hittar du den hjälp du behöver för att komma igång med ditt sparande på Avanza. Vi har också listat kom-igång-tips för nya kunder på vår blogg, där du hittar mycket matnyttiga tips och instruktioner om hur du bäst kan komma igång med ditt sparande på Avanza.

Hur öppnar jag fler konton när jag redan är kund?

Om du vill öppna nya konton som befintlig kund loggar du först in på sajten, sedan går du till Kundservice > Kom igång > Välj rätt konto, för att välja kontoform för ditt sparande. När du bestämt dig för vilket konto du ska spara på klickar du bara på den gröna rutan för att öppna kontot och följer instruktionerna, sedan är det klart!

Som företagskund behöver ni signera ett kontoavtal för varje nyöppnat konto, det är på grund av att vi behöver få in firmatecknarens signatur i original då ägandeskapet i företaget kan ha ändrats och behörig person behöver godkänna kontoöppningen.

Hur öppnar jag Sparkonto+ när jag har fullmakt på mitt konto?

Då Sparkonto+ är en kontoform som erbjuds i samarbete med externa partners, är det inte möjligt att ha fullmakt på ett sådant konto. Av denna anledning får man upp ett meddelande att kontot inte går att öppna om det finns fullmakt på inloggningskontot.

För att kunna öppna Sparkonto+ kan man som kund logga ut från sitt befintliga konto och därefter gå in och registrera sig som helt ny kund på Avanza. Har man tillgång till bank-ID eller mobilt bank-ID kan man signera avtalet direkt och därefter öppna Sparkonto+ från den nya inloggningen. Kontot som man har sedan tidigare kan vi koppla till den nya inloggningen och fullmakten ligger kvar då kvar precis som tidigare för det gamla kontot. Kontakta oss genom att skicka ett meddelande eller per telefon, så ordnar vi med kopplingen av konton.

Alternativet till detta är att dra tillbaka fullmakten som finns på inloggningskontot, vilket kan begäras genom att skicka ett meddelande till oss i inloggat läge. När fullmakten är borttagen är det därefter möjligt att öppna Sparkonto+. Notera att det pga av systemtekniska skäl kan ta upp till ett par dagar från det att fullmakten tagits bort tills dess att registrering av Sparkonto+ är möjligt.

Jag har registrerat mig som kund på er sajt, vad händer nu?

Om du vid registreringen av kontot valde att signera avtalet med e-legitimation så är ditt konto aktiverat och klart att använda. Du kan då påbörja ditt sparande direkt via en insättning, eller t.ex. begära en överföring av värdepapper som du har hos en annan bank.

Om du inte har signerat avtalet med e-legitimation kan du än så länge bara logga in och bekanta dig med vår hemsida. Du använder då de inloggningsuppgifter som du fick i samband med registreringen. Några dagar efter att du har registrerat dig som kund kommer ett välkomstpaket till dig med posten, innehållande all information du behöver för att komma igång med själva handeln.

Skriv under avtalet som finns bifogat och returnera detta till Avanza. När vi har registrerat det underskrivna avtalet aktiveras ditt konto och det är färdigt att använda.

Om du inte har haft möjlighet att registrera ditt konto via hemsidan, utan istället enbart har skickat in ett fysiskt avtal, så kommer vi att skicka hem ditt kontonummer och dina inloggningsuppgifter till dig efter att vi har mottagit ditt avtal.

Hur vet jag när mitt konto har blivit aktiverat?

Om du vid registreringen av kontot väljer att signera avtalet med e-legitimation blir ditt konto aktiverat inom kort. Du kan då påbörja ditt sparande direkt via en insättning, eller t.ex. begära en överföring av värdepapper som du har hos en annan bank.

Om du inte signerar ditt avtal med e-legitimation kommer du att få ett avtal hemskickat per post. Du kan logga in på ditt konto och se dig omkring, men det går inte att sätta in pengar eller lägga en order innan vi har fått in ditt underskrivna avtal.

Du kommer att bli informerad om när du har full tillgång till hela kontot genom ett så kallat kundcentermeddelande. Det hittar du överst på sajten i inloggat läge när och om du har fått något sådant.

Har Avanza någon fast kontoavgift?

Nej, du betalar ingen fast kontoavgift hos oss. Här finns enbart courtage vid handel med värdepapper, fondbolagens egna avgifter vid fondhandel och eventuella avgifter för beställda tilläggstjänster. Mer information hittar du i vår prislista.

Vad är förmånsnivå respektive courtageklass?

Förmånsnivån placeras du i automatiskt beroende på
hur mycket samlat sparande eller erlagt courtage du har. Du kan själv påverka din förmånsnivå genom att sätta in pengar samt flytta hit aktier, fonder eller pension. Ju högre förmånsnivå du har desto bättre räntor samt priser på produkter och tjänster får du. Se vilken förmånsnivå du har samt hur långt du har kvar till nästa steg.

När du blir kund hos oss hamnar du till en början automatiskt i courtageklass "Start". Om du bara handlar med fonder behöver du inte bry dig om courtageklasser då vi inte tar ut något courtage vid fondhandel. Handlar du däremot med andra värdepapper så som aktier, derivat och börshandlade produkter, blir courtageavgifterna aktuella för dig. Vi har fem courtageklasser med olika courtagenivåer, både för den allra minsta aktiehandlaren och den som gör lite större affärer. Du kan själv välja vilken courtageklass du vill tillhöra och på så sätt påverkar du vilka avgifter du betalar. Du behöver inte heller oroa dig för att göra fel, du kan kostnadsfritt byta mellan de olika courtageklasserna en gång per månad. Här kan du se vilken courtageklass du har och även byta courtageklass.

Vad innebär egentligen "Punkt 3 - Pantsättning" i kontovillkoren för mig
som kund?

Denna bestämmelse finns för att Avanza Bank ska ha säkerhet för kundens förpliktelser gentemot Avanza Bank. Detta kan exempelvis avse att täckning finns vid emissioner som kunden tecknat sig för eller räntebetalningar som kunden ska betala. Ett annat exempel är att Avanza Bank erbjuder möjlighet att belåna aktier. För att reglera att våra kunder inte överbelånas måste vi ha rätt att sälja kundens värdepapper för att reglera belåningen, varför vi har denna bestämmelse om pantsättning. För att säkerställa vår säkerhet för kundens förpliktelse får kunden inte heller pantsätta värdepappren till annan. Förutsättningen för att denna bestämmelse skulle aktualiseras är dock att kunden har någon förpliktelse gentemot Avanza Bank.

Var kan jag få tips om mitt sparande och mina placeringar?

Avanza har valt att inte erbjuda personlig rådgivning men däremot har vi olika verktyg och tjänster för att underlätta för dig och ditt sparande.

Under rubriken Investera > Beslutsstöd har vi skapat informationsidor för såväl fonder som aktier för att underlätta för dig som kund i valet av placeringar.

Om du är intresserad av ett fondsparande finns den så kallade Portföljgeneratorn som hjälper dig att att skapa femstjärniga fondportföljer på bara några klick. Du hittar den under Investera > Fonder > Portföljgeneratorn. Via funktionen kan du både skapa ett månadssparande och investera en större summa direkt. 

Om du är aktieintresserad kan du titta närmare på sidan Aktieinspiration, där vi har samlat mängder av intressanta aktier, men sorterat dem på ett annorlunda sätt än vad du kanske är van vid. Utforska våra tre olika kategorier och hitta dina nya favoritinvesteringar! Du hittar sidab under rubriken Investera > Aktier > Aktieinspiration.

Du kan också exempelvis läsa på Placera.nu, som skriver om placeringar och olika analyser. Du hittar Placera.nu under rubriken Nyheter på sajten. Placera.nu har även olika analystjänster som du kan beställa för diverse köp- och säljråd, de hittar du under rubriken Nyheter > Tjänster.

Vid sidan av detta kan du även ta del av vår sparekonom Claes Hembergs tankar då han diskuterar aktuella ämnen och ger råd i sin blogg. Claes Hembergs blogg når du antingen via sajtens startsida, längst ned på varje sida eller via den här länken.

Vi har dessutom partnerbloggare som diskuterar mycket om investeringar, deras egna portföljer samt hur de tänker. Deras bloggar kan du hitta genom att först gå till vår egen blogg "Aktuellt från Avanza" som du hittar längst ned på varje sida på vår sajt och därefter gå till listan "Bloggar vi följer". Du hittar även vår egen blogg här.

Lycka till med ditt sparande!

Bli kund

Är du inte redan kund hos så tycker vi att du ska bli det nu. Att bli kund hos oss är väldigt enkelt. Det enda du behöver göra är att klicka på fliken Bli kund. Sedan fyller du i ditt personnummer och klickar på " Gå vidare". Fyll sedan i dina önskade inloggningsuppgifter och bekräfta. 

Det enklaste och snabbaste sättet att sedan få sitt konto aktiverat är att godkänna ditt avtal via e-legitimation eller BankID. Om du inte har e-legitimation eller BankID kommer du få ditt avtal utskickat till din folkbokföringsadress. Du behöver då signera avtalet och sedan skicka tillbaka detta till oss.

Om du inte kan registrera dig direkt på webbtjänsten så kan du antingen skriva ut avtalen från respektive kontoöversikt eller kontakta oss på 08-562 250 00 så skickar vi ansökningshandlingarna hem till dig.

Om du vill öppna ett företagsägt konto klickar du på "Bli kund" uppe i högra hörnet. Fyll sedan i företagets organisationsnummer. Därifrån går du vidare och beställer vilket konto du vill öppna. Som företagskund behöver vi får in ett underskrivet avtal då vi behöver ha firmatecknarens signatur i original så det säkerställs att behörig person godkänner öppnandet av kontot. Här hittar ni information om Avanzas företagstjänster.

Öppna fler konton som befintlig kund

Om du vill öppna nya konton som befintlig kund loggar du först in på sajten, sedan går du till Kundservice > Kom igång > Välj rätt konto, för att välja kontoform för ditt sparande. När du bestämt dig för vilket konto du ska spara på klickar du bara på den gröna rutan för att öppna kontot och följer instruktionerna, sedan är det klart!

Som företagskund behöver ni signera ett kontoavtal för varje nyöppnat konto, det är på grund av att vi behöver få in firmatecknarens signatur i original då ägandeskapet i företaget kan ha ändrats och behörig person behöver godkänna kontoöppningen.

 

Aktivering av konto

När vi har registrerat ditt avtal får du ett meddelande om att ditt konto är aktiverat och du kan då påbörja ditt sparande men redan innan dess kan du logga in och se dig omkring dock kan handel och överföringar först påbörjas när kontot är aktivt.

Om du vid registreringen av kontot valde att signera avtalet med e-legitimation så aktiveras ditt konto inom kort och är då klart att använda. Du kan påbörja ditt sparande direkt via en insättning, eller t.ex. begära en överföring av värdepapper som du har hos en annan bank.

Om du inte har signerat avtalet med e-legitimation kan du än så länge bara logga in och bekanta dig med vår hemsida. Du använder då de inloggningsuppgifter som du valde i samband med registreringen. Några dagar efter att du har registrerat dig som kund kommer ett välkomstpaket till dig med posten, innehållande all information du behöver för att komma igång med själva handeln.

Skriv under avtalet som finns bifogat och returnera detta till Avanza. När vi har registrerat det underskrivna avtalet aktiveras ditt konto och det är färdigt att använda.

Om du inte har haft möjlighet att registrera ditt konto via hemsidan, utan istället enbart har skickat in ett fysiskt avtal, så kommer vi att skicka hem ditt kontonummer och dina inloggningsuppgifter till dig efter att vi har mottagit ditt avtal.

Kostnadsfritt konto

Vi har inga avgifter för våra konton utan du betalar endast när du gör affärer. För mer information om priser, se gärna vår prislista.

Relaterat