• Torsdag 24/8 kl 6.45-7.45 uppdaterar vi sajten med ny funktionalitet och ökad stabilitet. Under tiden kan viss funktionalitet inkl. kontoöversikten vara otillgänglig eller visa fel information.

Generellt om teknik

Vanliga frågor

Behöver jag ladda ned en ny webbläsare?

Du får självklart använda vilken webbläsare du vill, men för att uppleva och kunna använda nya sajtens alla funktioner till fullo rekommenderar vi att man använder vår hemsida tillsammans med Mozilla Firefox eller Google Chrome. 

I Internet Explorer version 8 eller 9 är inte våra automatiska uppdateringar aktiverade eftersom sajten tidigare upplevdes så pass långsam att den inte gick att använda normalt. Automatiskta uppdatering fungerar alldeles utmärkt med Internet Explorer 10 och senare versioner. För de som inte kan uppgradera till Internet Explorer 10 på grund av begränsningar i datorns operativsystem finns det ett antal andra webbläsare att välja bland. 

Här ser du de andra webbläsare som vår hemsida är kompatibel med.

Jag har Internet Explorer 8 men kan inte använda er sajt, varför?

Det vanligaste förekommande problemet för att komma in på sajten med Internet Explorer 8 är att det är inställt på "kompatibilitetsvy" som gör att webbläsaren läser in internetsidor som Internet Explorer version 7, vilket vår sajt inte är kompatibel med.

För att du ska kunna använda sajten krävs det att du stänger av denna inställning. Detta gör du under Verktyg -> Kompatibilitetsvy-inställningar och sedan tar du bort "avanza.se"/"aza.se" i listan över sidor som har lagts till i kompatiblitetsvyn samt bocka ur rutan "visa alla webbsidor i kompatibilitetsvyn". 

Vad gör jag om jag inte kan nå sajten med Windows 8?

Vissa kunder har upplevt problem med Windows 8 och då har det oftast hjälpt med att uppgradera operativsystemet till Windows 8.1. Prova gärna att uppgradera ditt operativsystem samt rensa cacheminnet och cookies i de webbläsare du använder.

Skulle inte lösningen ovan fungera för dig kan du prova att gå till vår IP-adress https://217.15.245.76. IP-adressen är säker att använda, även fast ett meddelande dyker upp när du besöker sidan. Anledningen till meddelandet är eftersom Avanzas säkerhetscertifikat är utfärdat för www.avanza.se och webbläsaren känner då inte av att det är en säker länk.

Om du fortfarande inte kan nå sajten får du gärna kontakta oss

Varför fungerar inte er sajt på min iPad/iPhone?

Nya sajten fungerar inte med iPad och/eller iPhone om privat surf är påslaget eftersom informationsflödet stoppas från att fungera normalt. Du kan enkelt kontrollera om privat surf är påslaget då det övre fältet av webbläsaren då är svart på enheterna.

För att nya sajten ska fungera normalt behöver du därför slå av privat surf. På iPad klickar du först på plusset högst uppe i högra hörnet och sedan på ”privat” nere i vänstra hörnet  för att stänga av funktionen. På iPhone klickar du på de dubbla rutorna nere i högra hörnet och sedan på ”privat” nere i vänstra hörnet för att stänga av funktionen.

Relaterat