• Torsdag 24/8 kl 6.45-7.45 uppdaterar vi sajten med ny funktionalitet och ökad stabilitet. Under tiden kan viss funktionalitet inkl. kontoöversikten vara otillgänglig eller visa fel information.

Inloggningsproblem

Vanliga frågor

Jag kan inte logga in på mitt konto, hur ska jag gå tillväga?

Försöker du logga in med användarnamn och lösenord så var noga med att skriva stora och småbokstäver där det ska vara det. Kontrollera även så att du inte har Caps Lock på tangentbordet påslaget eller att du förväxlat ett stort I med siffran 1 eller bokstäver som t.ex. o med siffran 0. 

Om du ändå inte lyckas logga in så kan ditt konto vara spärrat vilket sker efter fem felaktiga inloggningsförsök. För att lyfta bort denna spärr behöver du kontakta oss på 08- 562 250 00 så hjälper vi dig vidare. 

När du blir kund hos oss väljer du ditt egna användarnamn och lösenord. Har du glömt ditt användarnamn kan du beställa det till din mejl.

Där kan du även beställa ett nytt lösenord. Men observera att lösenordet av säkerhetsskäl alltid skickas till din folkbokföringsadress så detta kan du inte få skickat till dig via mejl.

Du kan annars alltid logga in med mobilt BankID eller BankID genom att välja något av dessa alternativ.

 

Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag nu?

Du har i regel valt ditt lösenord själv i registreringsprocessen, men har du glömt bort det kan du beställa ett nytt lösenord som skickas hem till din folkbokföringsadress med posten.

 

Jag har glömt mitt användarnamn, vad gör jag nu?

Ditt användarnamn har du i regel valt själv i registreringsprocessen, har du ett äldre konto hos oss så är det istället troligtvis ditt kontonummer som är ditt användarnamn. Det går inte att ha sin e-postadress som användarnamn. Skulle du ha glömt bort det kan du beställa ditt användarnamn till din mejladress.

 

Kan jag byta mitt användarnamn och lösenord?

Du byter ditt användarnamn och lösenord under Mina sidor > Profil > Sajtinställningar > Användarnamn/Lösenord. För att byta till ett nytt lösenord behöver du kunna ange ditt gamla lösenord.

Vad är det för verifieringskod jag har fått av er på posten?

Din verifieringskod använder du som ett extra säkerhetssteg för att verifiera dina inloggningsuppgifter. När du loggar in för första gången med användarnamn och lösenord kommer du bli ombedd att ange din verifieringskod. Du ska således inte ange verifieringskoden som användarnamn eller lösenord utan anger den i steg två i inloggningsprocessen. 

Varför kan jag inte logga in på mitt konto, det står "Denna sida kräver inloggning", trots att jag skrivit in mina uppgifter?

För att kunna logga in på Mina Sidor på avanza.se behöver man tillåta cookies. Om man av någon anledning har blockat cookies kommer man alltså inte kunna logga in på sajten. Nedan följer en beskrivning om hur man tillåter cookies för olika webläsare:

Windows

Google Chrome
1. Öppna webbläsaren och klicka sedan på inställningsikonen som visas längst upp i högra hörnet (tre horisontella streck).
2. Välj Inställningar och klicka sedan på Avancerade inställningar.
3. Gå till området Sekretess och klicka på Innehållsinställningar.
4. Under rubriken Cookies klickar du på alternativet Tillåt att lokala data sparas(rekommenderas) om det inte har valts redan. Klicka på OK.

Mozilla Firefox
1. Öppna webbläsaren och klicka på Verktyg uppe i högra hörnet (tre horisontella streck).
2. Klicka på Inställningar och välj panelen Sekretess.
3. Under avsnittet Historik – välj att Använda anpassade inställningar för
historiken och bocka sedan i Tillåt att webbplatser lagrar kakor.

Internet Explorer
1. Öppna webbläsaren och klicka på kugghjulet uppe i högra hörnet.
2. Välj Internetalternativ –> Sekretess – Platser. Skriv in www.avanza.se och klicka på Tillåt.

Safari
Klicka på inställningsikonen som visas till höger i webbläsaren. Klicka på
Inställningar. I dialogrutan Allmänt klickar du på Säkerhet. Dialogrutans namn ändras till Säkerhet. Klicka på Endast från webbplatser jag besöker om den inte har valts redan. Stäng dialogrutan Säkerhet.

Mac

Safari 3
Gå till menylisten, överst på skrivbordet, och tryck på Safari. Välj Inställningar/ Preferences från undermenyn (ett dialogfönster öppnas). Tryck på fliken Säkerhet/Security (hänglås). Gå till Acceptera cookies och markera Alltid/Always. Stäng dialogfönstret via röd knapp överst till vänster.

Firefox 3
Gå till menylisten, överst på skrivbordet, och tryck på Firefox. Välj Inställningar/Preferences från undermenyn (ett dialogfönster öppnas). Tryck på Sekretess/Privacy. Markera rutan för Tillåt att webbplatser lagrar kakor/Accept cookies from sites. Avsluta med OK.

Google Chrome
Klicka på skiftnyckeln (längst upp till höger). Välj menyvalet Alternativ. Klicka på Under huven. Tryck på knappen Innehållsinställningar. Tryck på fliken Cookies. Markera valet Tillåt att lokala data sparas (rekommenderas). Välj Stäng.

Mina inloggningsuppgifter är förifyllda när jag går in på avanza.se, hur tar jag bort dem?

Om dina inloggningsuppgifter är förifyllda när du loggar in på avanza.se har de sparats i din webbläsare. Tillvägagångssättet för att radera dessa beror på vilken webbläsare du använder:

Google Chrome

1. Öppna Google Chrome
2. Klicka på menyikonen (tre horisontella linjer högst upp i verktygsfältet)
3. Klicka på "Inställningar"
4. Klicka på länken "Visa avancerade inställningar" längst ned på sidan
5. Bläddra ned till rubriken "Lösenord och formulär" och klicka på "Hantera lösenord"
6. Flytta muspekaren över webbadressen avanza.se och klicka på "X" till höger
7. Klicka på "Klar"

Mozilla Firefox

1. Öppna Mozilla Firefox
2. Klicka på menyikonen (tre horisontella linjer högst upp i verktygsfältet)
3. Klicka på "Inställningar"
4. Klicka på ikonen "Säkerhet" och sedan "Sparade lösenord..."
5. Markera webbadressen avanza.se i listan med alternativ
6. Klicka på "Ta bort" och sedan på "Stäng"

Internet Explorer

1. Öppna Internet Explorer
2. Klicka på "Verktyg" och sedan "Internet"
3. Klicka på fliken "Innehåll"
4. Leta upp "Komplettera automatiskt" och klicka sedan på "Inställningar"
5. Avmarkera rutan bredvid "Användarnamn och lösenord för formulär"
6. Klicka på "OK"

Safari

1. Öppna Safari
2. Klicka på inställningsikonen (kugghjulet högst upp i verktygsfältet)
3. Klicka på "Inställningar"
4. Klicka på "Autoformulär" och sedan på "Redigera" bredvid "Användarnamn och lösenord"
5. Markera webbadressen avanza.se i listan med alternativ
6. Klicka på "Ta bort" och sedan på "Klar"

Windows Edge

1. Öppna Windows Edge.
2. Klicka på "Inställningar".
3. Gå till "Radera webbhistorik" och därunder väljer du "Välj vad du vill radera".
4. Klicka på "Lösenord", ta bort och spara sedan inställningarna.

Jag kan inte logga in på er hemsida via min telefon eller surfplatta?

När det gäller inloggning via en mobil eller en surfplatta så har inloggning en tendens att göra första bokstaven i användarnamnet och lösenordet som en stor bokstav vilket då kan påverka att ditt lösenord eller användarnamn inte godkänns. Var uppmärksam på att små bokstäver är just små bokstäver och att stora skrivs som stora bokstäver så ska inloggningen fungera.