• Tips inför årsskiftet! Få koll på datum och annat som är viktigt att tänka på inför årsskiftet så att du är ute i god tid. Se våra tips

Kontakta oss

Vanliga frågor just nu

Jag har fått teckningsrätter (TR) inbokade på mitt konto, vad är det?

Om ett bolag har en pågående emission så kommer aktieägare per avstämningsdagen att få inbokade teckningsrätter på depån. Teckningsrätterna kan du sedan utnyttja i erbjudandet för att teckna ytterligare aktier. Erbjudandet finner du, per första anmälningsdagen, under Mina Sidor > Erbjudanden > Mina Erbjudanden.

Observera att om du inte önskar deltaga i emissionen så är det viktigt att du säljer teckningsrätterna över marknaden så att de inte förfaller värdelösa.

Har du fler funderingar kring detta? Läs mer under vanliga frågor & svar om emissioner.

Jag är ny kund och behöver hjälp att komma igång, hur gör jag?

På vår kom-i-gång-sida hittar du den hjälp du behöver för att komma igång med ditt sparande på Avanza. Vill du ha ännu mer tips och instruktioner kan du titta in på vår blogg, där vi har ett helt inlägg med kom-igång-tips för nya kunder.

Jag vill komma igång och handla aktier, hur fungerar det här med courtage och vilken courtageklass ska jag välja?

När du köper och säljer aktier betalar du en avgift som kallas courtage. Som kund hos Avanza har du möjlighet att välja courtageklass, så att du betalar så låg avgift som möjligt beroende på hur stora affärer du gör.

Avanza Akademin hittar du mer information om vad det kostar att handla med aktier. Vi har också en sida med våra vanligaste frågor & svar när det gäller courtage och handelsavgifter, som kan hjälpa till och förklara hur det fungerar.

Courtageklass väljer du under Mina Sidor > Profil > Min courtageklass, där du också får mer information om de villkor som gäller för våra olika courtageklasser.

Lycka till med ditt sparande!

Hur hanterar jag insättningar, interna överföringar och uttag hos Avanza?

Under rubriken Mina Sidor > Insättningar & Uttag väljer du vilken typ av transaktion du vill göra - Sätt in pengar,
Intern överföring eller Ta ut pengar. Följ instruktionerna på respektive sida på sajten så kommer din transaktion att genomföras i enlighet med ditt önskemål.

Om något känns oklart är du välkommen att kontakta vår kundservice.

När syns 2016 års deklarationsunderlag och årsbesked på sajten?

Årsbeskedet för 2016 kommer att finnas tillgängligt på ditt konto i början av januari 2017. Deklarationsunderlaget för 2016 kommer finnas tillgängligt senast den 31 januari 2017. Du hittar dessa under dina Kontobesked

Jag kan inte logga in, hur ska jag gå tillväga?

Försöker du logga in med användarnamn och lösenord så var noga med att skriva stora och små bokstäver där det ska vara det. Kontrollera även så att du inte har Caps Lock påslaget på tangentbordet eller att du förväxlat ett stort I med siffran 1 eller bokstäver som t.ex. o med siffran 0. 

Om du ändå inte lyckas logga in så kan ditt konto vara spärrat, vilket sker efter fem felaktiga inloggningsförsök. För att lyfta bort denna spärr behöver du kontakta oss på 08- 562 250 00 så hjälper vi dig. 

När du blir kund hos oss väljer du ditt egna användarnamn och lösenord. Har du glömt ditt användarnamn kan du beställa detta till din mejl. På samma länk kan du även beställa ett nytt lösenord. Observera att lösenordet av säkerhetsskäl alltid skickas med post till din folkbokföringsadress så detta kan du inte få skickat till dig via mejl.

Om din inloggning med användarnamn och lösenord inte fungerar kan du alltid logga in med e-legitimation i inloggningsrutan högst upp till höger via länken "Mobilt BankID" eller "BankID".

Frågor & Svar

Har du några frågor till oss eller behöver du hjälp med något? På sidan Frågor & Svar hittar du svar på många vanliga frågor.

Meddelande

Skicka ett meddelande till vår kundservice.
Loggar du in får du svar ännu snabbare!

Sociala Medier

Vi finns även på Facebook och Twitter för att svara på frågor. Obs! Tänk på att inte lämna ut några kunduppgifter när du kontaktar oss där.

Reklamation eller klagomål

Läs här för Information om hur du går till väga när du vill göra en reklamation eller har ett klagomål. 

Telefon

08-562 250 00

Tips! Ha ditt kontonummer eller mobilt BankID till hands för snabbast service.

Öppettider Kundservice:
Måndag - Torsdag    8.30 - 20.00
Fredag                    8.30 - 17.30

Öppettider Mäkleri:
Måndag - Fredag      8.30 - 17.30

För USA-handel:
Måndag - Fredag     15.30 - 22.00

Skicka ett meddelande

Har du frågor som rör ditt konto? Vi ber dig logga in för att vi ska kunna hjälpa dig.

Har du glömt dina inloggningsuppgifter? Beställ nya här.

Avbryt

Övriga kontaktuppgifter

Postadress:
Avanza
Box 1399
111 93 Stockholm

Organisationsnummer:
Avanza Bank AB: 556573-5668
Avanza Bank Holding AB: 556274-8458
Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension:
516401-6775
Avanza Fonder AB: 556664-3531


Besöksadress:
Regeringsgatan 103
111 39 Stockholm
Receptionen är öppen måndag-fredag 08.30-16.30

Mejl:
info@avanza.se (kan ej användas för att besvara frågor gällande dig och ditt innehav.)

Fax:
08-562 251 01

Press:
Är du journalist? Söker du fakta eller vill du få en kommentar? Kontakta gärna Johanna Kull, vår sparanalytiker, direkt på 0704-52 48 34.