Support

Här hittar du svar på dina frågor!

Tvåfaktorsinloggning

Varför har ni tvåfaktorsinloggning?

Det nya regelverket GDPR kräver extra skydd av känsliga personuppgifter och av den anledningen anses inte inloggning med användarnamn och lösenord tillräckligt säkert. Vill du logga in med ditt användarnamn och lösenord framöver krävs därför tvåfaktorsinloggning.


Vad innebär tvåfaktorsinloggning?

Tvåfaktorsinloggning innebär att du utöver att du loggar in med ditt vanliga användarnamn och lösenord även behöver ange en engångskod som du får via en app. Exempel på appar som erbjuder engångskoden är Google Authenticator, Authy och Lastpass Authenticator. 


Gäller tvåfaktorsinloggning även vid inloggning med Bank-ID/Mobilt Bank-ID?

Nej, tvåfaktorsinloggning gäller endast vid inloggning med användarnamn och lösenord.


Vad betyder "TOTP" som står i registrerings-SMS:et?

TOTP står för "Time-based One-time Password" och är en algoritm som skapar ett engångslösenord från en delad säker nyckel vid den specifika tidpunkten. Att ditt konto är skyddat med TOTP innebär med andra ord att du har aktiverat tvåfaktorsinloggning.


Kan jag skapa tvåfaktorsinloggning även om jag inte äger en Smartphone?

Ja, det går bra. Om du inte har en smartphone kan du istället välja att logga in med Bank-ID på fil eller med Bank-ID via kort på din dator. Om du inte har Bank-ID kan du skaffa det kostnadsfritt på Beställ Bank-ID.

Du kan även välja att ladda ner ett program som skapar engångskoder till din dator eller till din webbläsare. Några vanliga program för engångskoder på datorn är Authy och Lastpass.


Behöver jag aktivera tvåstegsverifiering för mitt företagskonto?

Som det ser ut idag behöver inte företag aktivera tvåstegsverifiering. Du kan dock som företagskund välja att aktivera tvåstegsverifiering. Du gör det smidigt under Sajtinställningar.


Det står att koden är felaktig, vad beror det på?

-    Eftersom koden bara är giltig i 30 sekunder kommer den bli felaktig om det tar längre tid än så att fylla i den. Eftersom det genereras en ny kod var 30:e sekund är det ingen fara, du kan då skriva den nya koden som kommer upp. I de allra flesta appar ser du en nedräknare som visar hur lång tid det är kvar innan koden försvinner.    
               
-    Klockan på din telefon måste gå rätt för att koden ska fungera. Bäst är om går in på dina inställningar i telefonen och ställer in automatisk tidsinställning.

-    När du skriver koden ska du inte ange något mellanslag, även om det ser ut som att det är ett mellanslag när du får upp koden i din app.


Varför kan jag inte logga in i appen?

Om du har aktiverat nya inloggningen på sajten måste du ha senaste versionen av appen för att kunna logga in.


Vad gäller för minderåriga?

Barn som har eget Bank-ID kan logga in med det (skillnader beroende på om man kan/från vilken ålder man kan skaffa Bank-ID).

Inloggning med användarnamn och lösenord kräver tvåfaktorsinloggning. Om mer än en person vill kunna logga in måste man aktivera tvåfaktorsinloggningen samtidigt.


Hur loggar jag in på företagswebben/förmedlarwebben?

Inloggning där sker endast via Mobilt Bank-ID.


Vad gör man om man tappat bort/bytt ut telefonen där man har appen installerad?

Enklast är att logga in med Bank-ID och återaktivera tvåfaktorsinloggningen via "Sajtinställningar". 


Hur loggar jag in i Infront?

Du skriver in användarnamn, lösenord och engångskod i samma ruta.

Du behöver med andra ord endast gå igenom flödet en gång för att kunna nyttja tvåfaktorsinloggning både på hemsida och i tradern.


Mitt telefonnummer stämmer inte, hur ändrar jag det?

På "Min Profil" kan du ändra ditt telefonnummer om fel redovisas. Observera att du behöver vara inloggad med Bank-ID för att göra den förändringen.

Lär dig mer

Lär dig allt om sparande och investeringar i vår Avanza Akademi.

Kom igång redan idag

Vi hjälper dig med allt du kan tänkas vilja veta för att komma igång. 

Aktieinspiration

Osäker på vilken aktie du ska köpa? Hitta nya aktier bland våra topplistor och temalistor.

08-562 250 00

08-562 250 00

Tips! Ha ditt kontonummer eller mobilt BankID till hands för snabbast service. 

Öppettider Kundservice

Måndag - Torsdag
8.30 - 20.00
Fredag
8.30 - 17.30

Öppettider Mäkleri

Måndag - Fredag
8.30 - 17.30

Öppettider USA-handel

Måndag - Fredag
8.30 - 22.30

08-562 250 00

Tips! Ha ditt kontonummer eller mobilt BankID till hands för snabbast service. 

Öppettider Kundservice

Måndag - Torsdag
8.30 - 20.00
Fredag
8.30 - 17.30

Öppettider Mäkleri

Måndag - Fredag
8.30 - 17.30

Öppettider USA-handel

Måndag - Fredag
8.30 - 22.30

Postadress:

Avanza
Box 1399
111 93 Stockholm

Besöksadress:

Regeringsgatan 103
111 39 Stockholm
Receptionen är öppen måndag - fredag 08.30 - 16.30

Organisationsnummer:

Avanza Bank AB: 556573-5668
Avanza Bank Holding AB: 556274-8458
Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension: 516401-6775
Avanza Fonder AB: 556664-3531
För mer information om Avanza som bolag, hör gärna av dig till våra talespersoner.

Mejl:

info@avanza.se
(OBS! Kan ej användas för att besvara frågor gällande dig och ditt innehav. Det går inte heller att bifoga filer. Vid dessa fall behöver du skicka ett meddelande när du är inloggad på ditt konto)

Fax:

08- 409 421 01

Press:

Är du journalist? Söker du fakta eller vill du få en kommentar? Kontakta gärna Johanna Kull, vår sparekonom, direkt på 0704-524834.

Klagomål:

Om du skulle ha ett klagomål eller vill göra en reklamation så ta gärna kontakt med oss. Reklamationer och klagomål

Postadress:

Avanza
Box 1399
111 93 Stockholm

Besöksadress:

Regeringsgatan 103
111 39 Stockholm
Receptionen är öppen måndag - fredag 08.30 - 16.30

Organisationsnummer:

Avanza Bank AB: 556573-5668
Avanza Bank Holding AB: 556274-8458
Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension: 516401-6775
Avanza Fonder AB: 556664-3531
För mer information om Avanza som bolag, hör gärna av dig till våra talespersoner.

Mejl:

info@avanza.se
(OBS! Kan ej användas för att besvara frågor gällande dig och ditt innehav. Det går inte heller att bifoga filer. Vid dessa fall behöver du skicka ett meddelade när du är inloggad på ditt konto)

Fax:

08- 409 421 01

Press:

Är du journalist? Söker du fakta eller vill du få en kommentar? Kontakta gärna Johanna Kull, vår sparekonom, direkt på 0704-524834.

Klagomål:

Om du skulle ha ett klagomål eller vill göra en reklamation så ta gärna kontakt med oss. Reklamationer och klagomål