Du behöver rätta till uppgifter om dina anställda. .

Uppgifter om företaget

Här kommer du snabbt igång och får en baslösning som passar de allra flesta. Du kan lägga till upp till fyra anställda direkt, är ni fler så kan du enkelt lägga till dem senare i vår företagswebb.
Har du enskild firma? Då skaffar du pension här.

Vem ska administrera företagets tjänstepension?

Företagswebben är ett verktyg där du eller någon annan på företaget enkelt kan lägga till/ta bort personer som ska ha tjänstepension, ändra löneuppgift etc.

Kundkännedom

Enligt lagen om penningtvätt behöver vi ställa några frågor om företaget och vad ni har för planerat engagemang hos Avanza. Läs mer om varför vi ställer dessa frågor.

Ägarstruktur

Här behöver vi veta mer om företagets ägarstruktur och vem eller vilka som har den yttersta kontrollen i företaget, en så kallad verklig huvudman.

För att avtalet ska kunna registreras måste uppgifterna vara samma som hos Bolagsverket. Om du är osäker eller vet med dig att uppgifterna hos Bolagsverket är gamla kan du passa på att logga in och uppdatera dem.

Läs mer om verklig huvudman.

 

{{question.text}}

Du måste välja minst ett alternativ
{{question.validation.message}}
Ange ett värde mellan {{question.numberThresholds.min}} och {{question.numberThresholds.max}}
{{question.validation.message}}
{{error}}

Du behöver fylla i en blankett med den fullständiga ägarstrukturen.

Ladda ner blanketten och fortsätt sen med frågorna.

Notera att börsbolag avser bolag noterade på Small, Medium och Large Cap på NOMX-S samt NGM Equity.

Er tjänstepensionspolicy

Ange vilka regler och vad företagets tjänstpensioner ska innehålla. Det går alltid att lägga till mer i vår företagswebb senare, till exempel om de anställda ska ha olika lösningar.

Utbetalningstid

Ange hur länge tjänstepensionen ska betalas ut från och med att första utbetalningen görs (detta kan enkelt ändras i efterhand).

Skydd vid långvarig sjukdom

Välj om du vill lägga till försäkringar som ger dig och dina anställda ett ekonomiskt stöd vid långvarig sjukdom.
Om du eller dina anställda skulle bli långtidssjukskrivna betalas den löpande inbetalningen till tjänstepensionen av premiebefrielseförsäkringen istället för av företaget. Kostnaden för försäkringen är 2,35% av sparpremien.
Efter 90 dagars sjukdom ersätter sjukförsäkringen en del av din lön. Det finns två varianter; ITP och Max. ITP täcker tillsammans med försäkringskassan ungefär 80% av lönen och Max täcker ungefär 90%. Månadskostnaden för försäkringen baseras på ålder, kön och lön. Prisexempel

Hur många anställda ska omfattas av premiebefrielse och/eller sjukförsäkring?

Sparpremie (insättningar till ålderspensionen)

Välj fast belopp om du vill ange ett sparbelopp som ska gälla för dig och dina anställda varje månad eller om du vill göra engångsinbetalningar. Välj enligt ITP om du vill göra en marknadsmässig månatlig avsättning som är baserad på ålder och lön.

ITP speglar den sparpremie som kollektivavtalade tjänstemän har:

  • Insättningar till tjänstepensionen börjar vid 25 års ålder
  • Storleken på sparpremien är 4,5% av lönedelar upp till 40 250 (år 2019) och 30% av lönedelar utöver det.
OBS: Sparpremien placeras i entrélösning Avanza 75. På vår sajt kan du och dina anställda enkelt ändra hur sparpremien placeras.

Uppgifter om anställda

Lägg in uppgifter om upp till fyra personer som ska ha tjänstepension. Är ni fler anställda så kan du lägga till dem så fort du fått tillgång till vår företagswebb.
Person {{ $index + 1 }}
{{ vm.form.employees[$index].identificationNumber }}
{{ vm.form.employees[$index].firstName }} {{ vm.form.employees[$index].lastName }}
Ska anslutas från och med
Välj när vi ska börja fakturera för sparpremie och eventuella försäkringar som skyddar vid långtidssjukdom.
Var vänlig fyll i ovan värde.
Var vänlig fyll i ovan värde.
Var vänlig fyll i ovan värde.
OBS: En person som är ej fullt arbetsför får inte teckna sjuk- eller premiebefrielseförsäkring.
Du har uppnåt maximala antalet anställda som kan registreras via ansökan.

Signering av ansökan

Vi kommer skicka ett mejl med länk till avtalet som ska signeras av den/de personer ni anger nedan. Ansökan signeras elektroniskt med BankID eller mobilt BankID av den/de personer som har rätt att teckna firman på företaget.
Firmatecknare {{ $index + 1 }}
{{ vm.form.owners[$index].identificationNumber }}
{{ vm.form.owners[$index].email }}
Eller mata in informationen manuellt nedan.

Detta händer nu

När ansökan har signerats av firmatecknare så kommer den handläggas hos oss. Så fort vi är klara så kommer ett välkomstbrev skickas till företaget. Den som valts till administratör på företagswebben kommer också få ett välkomstbrev, med information att det nu går att logga in med mobilt BankID. 

Har ni valt att betala sparpremier månadsvis så skickar vi en faktura i början på varje månad. Valde ni att göra extrainbetalningar till en eller flera anställda så skickar vi en faktura i samband med att tjänstepensionsplanen registreras.

Läs mer om företagswebben och vad du kommer kunna göra där.

Något gick fel!

Vi kunde tyvärr inte skicka mejlet till firmatecknare eftersom något gick fel. Prova gärna igen senare eller hör av dig till oss så hjälper vi dig med ansökan. Du kan antingen ringa på 08 - 409 421 30 eller mejla till oss

Behöver du hjälp? Behöver du hjälp?

Vi är bara ett samtal bort! 08-409 421 30