Färre svenskar tittar på tv

MTG Tv-tittandet i Sverige minskade under 2013 jämfört med året före. En förklaring kan vara saknaden av stora sportevenemang.

Tv-tittandet i Sverige minskade under 2013. Den genomsnittliga dagliga tittartiden minskade med 3 procent till 159 minuter under fjolåret.

Det framgår av mätföretaget MMS färska årsrapport för 2013.

Den dagliga räckvidden minskade också: andelen av befolkningen mellan 3-99 år som tittat på tv under minst 5 sammanhängande minuter en genomsnittlig dag låg på 69,1 procent för 2013 och det var en minskning från 71,2 procent under 2012.

Tittandet på traditionell tv i Sverige har varit i en uppåtgående trend sedan 2005. Under 2011 bröts trenden, men bara tillfälligt - 2012 innefattade OS i London vilket bidrog till en ökning under det året. Nu har den långsiktiga trenden alltså brutits igen. Snittiden för 2013 ligger knappt under nivån för 2008.

"2013 var ett år utan större sportevenemang som OS eller fotbolls-VM. Dessutom bidrog det varma vädret under sommaren och hösten till ett minskat tv-tittande", säger Danielle Aldén, chef för Broadcast på MMS i en skriftlig kommentar.

I undersökningen ingår inte webb-tv, det vill säga inte tjänster som Netflix och MTG:s Viaplay.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -